Gå til innhold

Sveise nye dørhåndtak/bort???

Ranger emnet


CorraDon

Anbefalte innlegg

HVordan er det å sveise inn nye dørhåndtak? Har en Corrado og vil gjerne sveise inn enten de nye A6 håndtakene eller fjerne håndtakene helt, for så å ha et popup-kit. Pedern pratet om at det skulle bli et sinnsykt knot å få de nye håndtakene til å kobles med mekanismen inni døra, så jeg åpnet opp å sjekka litt og det er sinnsykt knot å komme til! (Må skjære ut innerplata på døra)

Hvordan er det med lover og regler osv, når det gjelder å fjerne dørhåndtakene helt?? Noen erfaringer?

 

"all sladding ble plutselig "drifting" og nå er alle biler

med små felger og div chrome "oldschool"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er knotet for å få det til. Å kappe ut en liten bit fra innerplata er jo ingen katastrofe.

Verre er det å få det pent på utsida! Døra på en så ny bil er jo max 0,9mm tykk. Prøv å sveise det kant i kant uten at det krymper! Det går ikke. Derfor må du sveise med overlapp og da har du rustfelle på innsiden med en gang.

 

Men for all del. Tøft er det jo. Allier deg en en dyktig sveiser. Vær SVÆRT nøye slik at du unngår å måtte spa på mengder med sparkel etterpå, da den vil sprekke etter etpar år (max).

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfelle...ja er redd for det ja..

 

Jeg så Mark Evans sveise på en syltynn skjerm til en mc. Han klippet til et stykke i stål som passet i et hull på skjermen.

 

Han brukte så et MIG apparat og sveiste en haug med små punkter rundt hullet, med litt tid mellom hver så skjermen ikke bøyde seg som en banan. (men husk på at sveisefuger krymper når de blir kald..)

 

Når denne punktsveisen var ferdig, så gikk han forsiktig over med vinkelsliper. Resultatet ble faktisk meget bra!

 

Selvfølgelig blir ikke dette jevnt og fint på baksiden. Man kunne her ha fortinnet hele området med en bly/sink legering. Dette gir sparkel og rustbeskyttelse i ett. Er lett å file ned. Om å gjøre ikke få området for varmt, for da renner tinnet lett av og metallet kan bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg gjort,har ikke sveiset selv da. Har et nyere bilde jeg kan legge ut der døren er sprøytesparklet..

Skal ikke være noe problem og få godkjent dette da det ikke finnes noen regler mot fjerning av dørhandtak...

 

attachment.php?s=&postid=199429

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig!!

 

Slik clean look er fine greier.. har lyst å ha det på min bil :)

 

Blir vel å kjøpe to dører fra høggeren og fikse på dem, så kan jeg ha orginaldørene stående.

 

Hvor får dere popup systemet fra ? Noe dere lager selv fra scratch eller ?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke så mye mer enn å kjøpe et par sevoer og en motteker med noen releer i med fjrnstyrt bryter. Selv bruker jeg 2stk motorer som er beregnet å åpne bagasjelokket med...

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Rustfelle...ja er redd for det ja..

 

Jeg så Mark Evans sveise på en syltynn skjerm til en mc. Han klippet til et stykke i stål som passet i et hull på skjermen.

 

Han brukte så et MIG apparat og sveiste en haug med små punkter rundt hullet, med litt tid mellom hver så skjermen ikke bøyde seg som en banan. (men husk på at sveisefuger krymper når de blir kald..)

 

Når denne punktsveisen var ferdig, så gikk han forsiktig over med vinkelsliper. Resultatet ble faktisk meget bra!

 

Selvfølgelig blir ikke dette jevnt og fint på baksiden. Man kunne her ha fortinnet hele området med en bly/sink legering. Dette gir sparkel og rustbeskyttelse i ett. Er lett å file ned. Om å gjøre ikke få området for varmt, for da renner tinnet lett av og metallet kan bli skadet.

 

(men husk på at sveisefuger krymper når de blir kald..)

Derfor kan det ofte se ut som sveiser har driti seg ut, om du ser på jobben før det er blitt kaldt :)

 

jeg sveiser tynn plater dagli, både i aluminium med TIG, og stål med både TIG og MIG.

 

Bare morrosamt dette :)

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG-sveisng er jo helt konge, men de færreste av oss har slikt i garasjen.

MIG/MAG apparat, forsiktig punkting, banke/kjøle på hvert punkt før neste settes går også, men krever en viss øvelse og tålmodighet. I tillegg er det verre å banke på innsiden av en ytterdør. Vanskelig å komme til pluss at døren ofte er litt buet akkurat der. Banker man litt feil da blir det utover-bulk, metallet er strukket og umulig å få tilbake igjen.

 

Ang sparkling, vil tinnsparkling holde best. Dette er et utdøende håndtverk og du må ofte gå på veteranbilfolk for å få det gjort, evt å lære det sjøl. De sier det ikke er så vanskelig. Men du får kjøpt begynnersett m/instruksjonsbok på gasolin.no

 

Grunnen til at tinn er bedre enn sparkel er at tinnet oppfører seg mer i takt med metallet det sitter på. Blir ikke hard og sprø etter en tid.

 

Dette med å fjenre dørhåndtakene er vekjente tricks i hotrod/amcar miljøet.

Henvender du deg f.eks til Øyvind Henriksen på Hot Rod Service, tlf 33078990 kan han garantert skaffe deg ferdige sett med brytere, ledningner og alt.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår