Gå til innhold

Støtdemper Passat 87mod

Ranger emnet


Bilmann

Anbefalte innlegg

Søstra til samboeren min har sprengt venstre støtdemper framme på Passaten sin. Er det mye pes å skifte den uten løftebukk? Er klar over at begge framme må skiftes.

 

Har noen erfaring med skifte av de? Problem som kan oppstå? Hun trenger bilen, så det er en fordel å skifte selv siden de fleste bilverksted har ventetid. Har ikke sjekkt ventetid da jeg var i går å konstaterte at demperen var sprengt.

 

Kan noe annet være gått siden hun har kjørt med bilen slik i to dager? Hvordan sjekker jeg det?

 

Har lite erfaring med VW siden jeg aldri har hatt det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

det er en enkel sak. Du putter ned en brako i toppen for å holde igjen demperen mens du løsner bolten rundt. Under så kan den løsnes på 2 måter.

 

- Enkleste er å ta de 2 store tvergående boltene (den bruker jeg somregel), men da må du ofte på en forhjulskontroll da kamvinkelen kan bli unøyaktig.

 

- Andre måten er å løsne bolten til drivakselen, endeledd og til under til armen. Dette er mye mer jobb og kanskje litt helvete å få ut endeleddet, men da slipper du å justere kamvinkel.

 

OM jeg husker riktig så er det lite spenn i demperene på VAG og du skal ikke trenge fjærklemmer.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en enkel sak. Du putter ned en brako i toppen for å holde igjen demperen mens du løsner bolten rundt. Under så kan den løsnes på 2 måter.

 

- Enkleste er å ta de 2 store tvergående boltene (den bruker jeg somregel), men da må du ofte på en forhjulskontroll da kamvinkelen kan bli unøyaktig.

 

- Andre måten er å løsne bolten til drivakselen, endeledd og til under til armen. Dette er mye mer jobb og kanskje litt helvete å få ut endeleddet, men da slipper du å justere kamvinkel.

 

OM jeg husker riktig så er det lite spenn i demperene på VAG og du skal ikke trenge fjærklemmer.

 

 

 

tror jeg tar den enkle i tilfelle. hehe. ja har 2 bolter som holder fjærbeinet i bunnen. er det bare å løsne de 2 og løsne bolten i toppen og holde med unbrako for så å ta den ut og bytte fjær? er det noe problem med dette lageret? har bare byttet sånne andre dempere jeg hvor lager ligger i fjærbeinet på en måte. eller ser jeg det egentlig nå jeg tar av demperen?

 

Hvor hardt skal jeg stramme demperen i toppen når jeg setter den nye på igjen?

 

blir forresten bilen et helsikke å kjøre frem til en evt. hjulkontroll?

ble mye spørsmål her, men håper du har tid å svare

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bolter nede, skruen i toppen ja :) Så kan du ta ut hele benet og jobbe med den.

Følg med på rekkefølgen du demonterer demperen på toppen, og legg de tilbake igjen i samme rekkefølge. Da skal alt gå smertefritt :)

 

Strammingen tar du så langt så det ikke går mere. Ikke værre en det.

 

Om du bor i Kr.Sand så kan jeg sikkert peke og hjelpe :) har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet dempere forran :p

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 bolter nede, skruen i toppen ja :) Så kan du ta ut hele benet og jobbe med den.

Følg med på rekkefølgen du demonterer demperen på toppen, og legg de tilbake igjen i samme rekkefølge. Da skal alt gå smertefritt :)

 

Strammingen tar du så langt så det ikke går mere. Ikke værre en det.

 

Om du bor i Kr.Sand så kan jeg sikkert peke og hjelpe :) har ikke tall på hvor mange ganger jeg har byttet dempere forran :p

 

bor i mandal jeg. skal nok klare det. hehe.. ville bare høre litt om hvordan det gjøres da jeg ikke har byttet denne patenten før. innsiden av dekkene fremme er ganske slitt så tror det har sammenheng med demperne er gåen og det blir mer vandring liksom. pluss jeg kan jo vri og vri på den store skive øverst på dempertårna, det skal man jo ikke kunne vel? gjør det noe om man venter ei ukes tid på forhjulskontroll? man kan vel egentlig ikke gjøre særlig galt? blir nok uansett ikke verre enn før. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok gå greit det, siden de alt er slått så må du jo bytte dekk uansett engang.

Trur jeg kan vri mine også, men må bruke en del makt da.

 

tusen takk for hjelpen. tror jeg har fått høre det jeg trenger for å klare meg. da setter jeg av et par, tre timer på lørdag og bytter de. og bestiller forhjulskontroll til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår