Gå til innhold

Baklys i instrumentpanel

Ranger emnet

Lars Kristian

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nylig blitt eier av en fin omega gl 98.

Baklyset i instrumentpanelet lyser ikke, jeg tok det ut for å se på det.

Det jeg oppdaget var at 1 av lyspærene var sprengt, så jeg lurer på om dette er grunnen til at resten ikke lyser.

Jeg prøvde og følge kretsene og jeg fant ut at lysene var parallellkoblet, dette vil jo egentlig føre til at resten skal lyse.

Så spørsmålet mitt blir da om problemet løses om jeg bytter ut pæra, eller ligger det mer bak?

Og om det er noen som vet om en plass jeg kan kjøpe slike pærer?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker lysene i de knappene over radioen når du skrur på lysbryteren? I min omega så virket hverken instrumentlyset eller lysene i de knappene. Jeg prøve da og koble ledningen til instrumentbelysningen rett på en ut fra lysbryteren som hadde 12 volt når lysbryteren var skrudd på. Det ble et litt spenende resultat for da begynnte det å ryke ut av knappene for setevarme i baksetet. Da skjønte jeg at det hadde kortsluttet sansynligvis en plass ved bryterene ved radioen. Det endte med at jeg koblet opp instrumentbelysningen selv rett på batteriet med en bryter og sikring. Klipte da av ledningen som gikk inn på instrumentet for den går også til lysene i bryterene ved radioen og satte ledningen fra batteriet på der med en sukkerbit.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare prøve å skifte alle pærene, er standard 5 wats pære uten sokkel der, slik som det sitter i parklysene. Får også kjøpt blå diodepærer som passer rett på om du ønsker det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider