Gå til innhold

Hvilke dekk sitter best på våt vei?

Ranger emnet

Zamot

Anbefalte innlegg

Originally posted by Zamot

Til opplysning har jeg nå kjøpt felger og dekk. Det ble Bridgestone Potenza S03PP.

Du kommer til å bli fornøyd. :)

De er på sitt beste etter at de er slitt noe, det går endel mil før du har slitt vekk 'hinnen' på et nytt S03.

Gummien herder også litt etterhvert, så styringen blir mer presis.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Du kommer til å bli fornøyd. :)

De er på sitt beste etter at de er slitt noe, det går endel mil før du har slitt vekk 'hinnen' på et nytt S03.

Gummien herder også litt etterhvert, så styringen blir mer presis.

Takk for det..

Har nå funnet en side med "reviews" (som jeg burde funnet før jeg kjøpte de - typisk!), men ut fra det som stod der oppsummerte jeg følgende om dekket:

-Bra for sportslig kjøring (bane)

-Utmerket for sportsbiler med mye krefter

-Kan kjøre fort i svinga...

-Fungerer best når det er litt varmt (?)

-Sitter bra på våt veg, både grep og vannplaningsegenskaper er bra. (Men noen mener det kunne vært bedre)

-Kan spore endel

-Litt tungt

-Litt høy rullemotstand + støy

Litt varierende meninger, men det skal bli artig å teste det. Det eneste jeg er bekymret for er sporingen, men det er vel litt avhengig av dimensjon og type bil osv. Og man blir vel etter hvert vant til det også.

(Kilde: klikk her)

Forøvrig viste dekket å være meget stivt/solid på sidene, montøren sleit som f... for å få det på felgen. (Han klarte å ødelegge 2 felger - ved at litt lakk ble skadet i kanten, men fikk selvfølgelig hjul uten skader. Kanskje jeg skal gi han et bud på en skada felg, så har jeg i reserve?)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Originally posted by nissan s13

Falken Fk-451 fungerte også meget bra på vått føre, men slites veldig fort.

Sikker på at FK-451 slites så fort?

De har en treadware på 280 sammenlignet med f.eks S03 som kun har en treadware på 220. Dette skulle vel tilsi at FK-451 er endel mer slitesterkt enn S03?

Har selv FK-451, men har kun brukt de noen måneder ifjor, og ikke prøvd de på bane enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Har nå kjørt med dekkene/felgene noen dager, og må si jeg er superfornøyd. De sitter klistret både på tørr og våt asfalt. Sykt bra spør du meg. Men det skal nevnes at jeg ikke har noe som helst sammenligningsgrunnlag.

Det kuleste er at de sporer ikke i det hele tatt, 16" vinterhjula sporer mer! Eneste negative med dekkene er at de støyer litt (men det gjør vel 225/40 18" sommerdekk mer eller mindre uansett merke..) Dessuten har jeg anlegg nå, så da hører jeg ikke støyen allikevel.

:)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Det kuleste er at de sporer ikke i det hele tatt, 16" vinterhjula sporer mer! Eneste negative med dekkene er at de støyer litt (men det gjør vel 225/40 18" sommerdekk mer eller mindre uansett merke..) Dessuten har jeg anlegg nå, så da hører jeg ikke støyen allikevel.

Har akkurat samme erfaring! Har Falken FK-451 245/35/18 på sommeren og de sporer overhodet ikke. Ble veldig overraska, men har fått forklart av Sharif at FK-451 ikke har helt firkanta dekkskuldre, men at de bøyer seg i en svak bue= mindre sporing. (ikke "ballongdekk" altså!)

Men interresant at S03 heller ikke spora.

Litt støy med så brede dekk må man regne med, har anlegg sjøl også så det merkes ikke nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider