Gå til innhold

Kjetil Møkkelgård; Lotus Omega Prosjekt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Navnet er Kjetil Møkkelgård, er medeier i Automote As hvor vi har store velutstyrte lokaler i Meldal kommune. Vi driver med lakkering og bilbygging.

Sjekk ut http://www.automote.no for mere informasjon.

 

Tenkte jeg skulle skrive en liten tråd om mitt eget lille prosjekt jeg har på gang nå om dagen.

 

Utgangspunkt: Opel Omega A stasjonsvogn, 3.0 24v 1989 mod.

 

Sånn så den ut før jeg startet på ombyggingen

 

001-1.jpg

 

Plan: Oppgradere motor, gear, understell, bremser, felger, bur, 4stk stoler + 6 punkts seler, syredupping av karosseriet, runde hjulbuer, full lakkering innvending/utvendig og under. +++

 

Sånn så den ut på Oslo Motorshow i November 2010

 

144.jpg

 

Motoren er byggd av Protrim, og har hatt en god dialog med de hvordan den skulle bygges.

 

Her er hva som er gjort med motoren:

Det er originalt en C36GET motor, altså 3.6l Lotus motor

Blokk: C30SE, Honet, underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager.

Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.

Topplokksbolter: ARP head stud kit

Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer

Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere

Innsugsventiler: C36GET

Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler

Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter

Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785 ltr

Stempel: Orginale smidde C36GET stempel. Total Seal ringer, keramisk coata på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.

Datasprut: Electromotive Tec3r

Dyser: Bosh 1600cc

Bensin: E85. MagnaFuel matepumpe til catch tank. 2 stk Aeromotive Elimenator pumper fram til fuel rail via AN 8 stålomspunnet slanger. Begge Eliminator pumpene blir styrt av hver sin Aeromotive fuel pump controller. Aeromotive A-1000 fuel regulator (Marine type). Svarte Earls AN koblinger.

Fuel Rail: Custom laget av NUKE, AN 8 inn på begge sider, AN 8 retur mellom sylinder 3 og 4. 105 mm x 6.

Turbo: Garrett GT4202R med Tial 60mm wastegate, T4 splittet eksoshus (AR 1.33) 4 " downpipe og 2, 1/4 " rør fra Wastegate og ut via framskjermen.

Eksosmanifoild: Rustfri Topmount. Åpen collector. Singelturbooppsett. "Quick spool up valve" mellom manifoild og eksoshus på turboen.

Innsugsmanifoild: Custom laget av JAAS performace.

Gearkasse: Tremec T56 Magnum 6 trinns, modifisert clutchhus.

Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm

Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg

Vannpumpe: Stewart elektrisk pumpe, fordelertank som forgrener ut 60 % inn på vannpumpe blindeplata, og 40 % inn via frostpluggene på sylinder 4,5 og 6.

Vacuumstation: NUKE

2 stk Earls oljekjølere.

 

Annet motor:

Registerkjede er forsterket kjede fra England.

Nye styreskinner, pakninger og simringer

Bensin/Olje/Vann og diverse blir i stålumspunnet slanger med svarte Earls koblinger.

 

 

Resten av bilen:

Bremser: Forran: 355 mm x 32 mm StopTec bremser, Bak 299 mm x 24 mm Movit bremse-kit

4 stk K-Sport 20 bars luftjekker

4 stk Sparco Rev Plus FIA stoler med 3" 6 punkts seler.

Felger: Forran: 20 x 10 Custom Forgiato felger, bak 20 x 11 Custom Forgiato felger.

45 liters fuel cell tank

Lotus bak stilling.

Power flex foringer på hele understellet

KW 2 variant coilover kit.

Dash 2 Technology instrument

Tilton Hydraulisk håndbrekk

Tilton stående pedalsett.

 

 

:D

 

Siden det er 4 år siden jeg startet på bilen, så blir det mye bilder i starten av tråden som viser hva som har skjedd med bilen siden den gang, så oppdaterer jeg fremmover når jeg gjør noe nytt på bilen.

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Time for some pictures: 8)

 

Her har vi startet på hjulbuene bak på bilen. Vi skjerte ut buen av frammskjermer til bilen. Venstre forran på høyre bak også videre.

003-1.jpg

 

Måtte også bygge ut nedover døren for å få det til å se bra ut. Rommer nå opp til 11,5 tomms felger bak :)

005.jpg

 

Nye frammskjermer som vi sleit og tøyde i for å få de ut en god del. Her ferdig glassfibersparklet. Da er det plass til 10 " felger :)

006-1.jpg

 

Modifisert hjulbrønn med tanke på fuel cell tank over.

009.jpg

 

Måtte modifisere litt på innerskjermen for å på plass til turboen.

012.jpg

 

4 tomms side pipe.

015.jpg

 

2 1/4" Racegate. Og ferdig sparklet og pusset frammskjerm.

016.jpg

 

Her er JAAS gutta innom på verkstedet for å tilpasse innsuget som de har laget til meg.

023.jpg

 

Her er resultatet... Helt RÅTT 8)

026.jpg

 

4 stk Sparco stoler med 6 punkt seler (3" seler)

022.jpg

 

Må vel bare nevne det att det er en svenske som har sveiset grenrøret mitt. PORNO 8)

029.jpg

 

Coming together :)

032.jpg

 

Lager meg nytt fronstykke på bilen.

033.jpg

 

Laser utskjert fester til gearboxen. Disse var laget til en Tremec TKO 600 kasse. Nå som jeg har skiftet til T56 kasse så må jeg lage nye fester igjen.

036.jpg

 

Fikk lyst på nye felger, og de måtte jo selfølgelig være custom laget i fra Forgiato. Så for å få minimum brake clearance, og maximum lip på felgene mine så måtte jeg tegne opp StopTec bremsene mine og målsette de så Forgiato fikk laget felgene riktig.

040.jpg

 

Dette var felgen jeg hadde lyst på. Så da var det bare å bestemme seg for fargevalg og str. på de.

041.jpg

 

Sånn ble resultatet :) Superfornøyd!! 20x11 bak og 20x10 fram

042.jpg

 

Det er brukt samme farge på Trim'men i felgene som resten av bilen skal lakkeres + svart senter og crom kant.

043.jpg

 

6,5 " leppe på bakfelgene

057.jpg

 

Nice

058.jpg

 

Da var bilen klar for syredupping. Kjørte halve Norge t/r for og levere og hente bilen igjen.

059-1.jpg

 

Tilbake fra syreduppingen.

062-1.jpg

 

Kjøpte meg en snurre så jeg fikk snurret den 360 grader i rundt... helt sykt bra verktøy når man jobber på et så stort prosjekt. Sømsveising og rustsveising var som en drømm :)

063.jpg

 

I full gang med sømsveising. ALLE skøtene på bilen er nå sveiset slik.

064.jpg

 

Så måtte jeg til Sverige en tur for å få litt hjelp med bur til bilen. Rallyprodukter tok på seg jobben. De har sveiset FIA godkjente bur i 25 år sa de, men aldrig før hatt en stasjonsvogn som kunde... hehehe.

065.jpg

 

Her er bilen 3 uker senere. Helt sykt bra jobb de utførte på bilen.

073.jpg

 

Det oppstod litt overflaterust på bilen når den var i Sverige, dette måtte pusses ned før bilen kunne grunnes. Her er den endelig klar :)

077.jpg

 

En av våre dyktige medarbeidere i sving på Automote

078.jpg

 

Ferdig grunnet (3 dager før vi skal på Oslo Motorshow med bilen)

079.jpg

 

Kom også på i siste liten att jeg måtte freshe opp understellet på bilen før utstillingen. Dette var ca 1 uke før showet.

080.jpg

 

Alle delene ferdig sannblåst.

081.jpg

 

Rent og pent.

082.jpg

 

En runde i boksen med delene.

084.jpg

 

Ferdig lakkert. Rød og svart slik som lotus skal være 8)

085.jpg

 

Frontstykket ferdig lakkert.

088.jpg

 

Toppdekselet til en liten oppshining.

090.jpg

 

Ble helmax dette 8)

091.jpg

 

RUSH med å få sammen bilen før messa.

095.jpg

 

Kult bildet 8)

100.jpg

 

Mere montering

102.jpg

 

355 mm StopTec bremsene ser nesten små ut :lol:

104.jpg

 

Bakstilling ferdig montert.

107.jpg

 

Forstilling ferdig montert.

108.jpg

 

Fester til stolene bak.

111.jpg

 

Stolene montert.

112.jpg

 

Motoren ;)

118.jpg

 

Baggasjen... blir ikke tatt hensyn til noe kofferter her nei.

127.jpg

 

Da er vi fremme i Lillestrøm og er klar for ei helg med Oslo Motorshow :) Etter ei uke uten søvn nesten...

128.jpg

 

Standen beggynner å ta form, og gutta er klare for action.

129.jpg

 

Vi hadde med oss 2 stk BMW'er også på utstillingen :)

131.jpg

 

Legg merke til felgene som ligger attme bilen. Disse skal på en E36 cab vi driver å bygger. Bredde: 13" bak og 12" forran :twisted:

135.jpg

 

Glenn Rodney Skog og Henning Solberg på besøk. Meg til høyre.

139.jpg

 

Petter Solberg tok turen innom også.

142.jpg

 

Da er vi hjemme igjen fra Motorshowet. Så da har jeg begynnt på luftjekker. 4 stk skal monteres.

145.jpg

 

Hjulbuene bak ferdig sparklet.

146.jpg

 

Har fått opp litt av bensin systemet i baggasjen.

149.jpg

 

Blir bra dette.

151.jpg

 

Har også fått laget diamant plater i gulvet.

153.jpg

 

Ser bra ut :)

154.jpg

 

Her er noen bilder tatt av bilen for ca 1 uke siden.

155.jpg

 

Har laget ferdig intercooleren med helsveiset 3,5 " trykkrører.

156.jpg

 

:)

158.jpg

 

:D

159-1.jpg

Endret av Kjetil Møkkelgård

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tatt litt av det her å sia du handla deg motor ;)

Blir tøft se den ferdigstilt en gang i fremtida :)

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i svarte granskauen!! haha rått!!! regner du med og bruke på dette i kroner egentlig?? :-) rått!!

 

Takker :D

Så langt er regnestykket på 716 000,- .... å da er det helt sikkert ting jeg har glemt å regne med..

Endret av Kjetil Møkkelgård

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår