Gå til innhold

Clutch til Golf 2 fra Biltema?

Ranger emnet

NothinDoin

Anbefalte innlegg

• 2 months later...

Hvilken motorkode har 1,8 innsprøytningsmotor fra 1990 modell? Er 8 ventiler. Vil da Biltema clutchen passe? Kjipt hvis den ikke passer for jeg har ikke råd til å betale "Mekonomen priser". Isåfall ser jeg gjerne at noen kommer med tips til en clutch som passer og ikke koster så alt for mye mere enn en Biltema har.

På Norskbildelsenter står det at det er 200mm som passer.

http://www.norskbildelsenter.no/?Bilmerke=4&Bilmodell=15&Arsmodell=1990&R_Time=180133&Forside=&Vareklasse=1

Noen som har noen vetuge svar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle passer forsåvidt, og som Housey nevnte lenger opp, med 90 hk klarer du ikke slite løs en 190mm lamell .

Du skriver 1.8 injection. Monojetronic ser ut som en forgasser med en elektrisk styrt dyse inni. Injection har en dyse for hver sylinder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det stemmer, men nå har jeg jo altså bestilt clutch fra biltema og så lenge de klarer å somle seg til å levere den så går jeg for den. Ifølge Haynes boka skal jo dette passe uansett hvilken type innsprøytning jeg har da det går på girkassetypen. Håper at Haynes har rett og at 210mm fra Biltema passer. Gidder ikke sløse bort penger på en slik skrotbil som Golf II uansett, bilen skal bare gå :) Passer den ikke så sender jeg skiten på skroten, betalte jo tross alt bare 1500 for bilen så jeg ser ikke helt verdien i å koste på deler som koster mere enn bila.

Noen her som har brukt Biltema clutchen før?

Og for sikkerhets skyld så er bilen det er snakk om en tidlig 1990 (registrert jula 89) 1,8i CL Sport med 90HK i følge vognkortet og 5 trinns girkasse. Slik jeg ser det har bilen altså da 020 girkasse og RP motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle passer forsåvidt, og som Housey nevnte lenger opp, med 90 hk klarer du ikke slite løs en 190mm lamell .

Du skriver 1.8 injection. Monojetronic ser ut som en forgasser med en elektrisk styrt dyse inni. Injection har en dyse for hver sylinder.

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett RP-motoren referert til som "1.8i" eller "1.8i (CAT)" i diverse nettbutikker. Det er jo en insprøytningsmotor, selv om det finnes noen som tror at det er forgasser som står på innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slik skrotbil som Golf II

Blasfemi!!!

Og for sikkerhets skyld så er bilen det er snakk om en tidlig 1990 (registrert jula 89) 1,8i CL Sport med 90HK i følge vognkortet og 5 trinns girkasse. Slik jeg ser det har bilen altså da 020 girkasse og RP motor.

Hvis du går inn på f.eks. meca.no eller mekonomen.no, og skriver inn registreringsnummeret ditt vil du få opp en del opplysninger om bilen din fra veivesenets kjøretøyregister. De skiller desverre ikke alltid mellom RP og GX, men GX har så vidt jeg vet K-Jetronic som ikke kan forveksles med en forgasser, så hvis det står GX/RP og det ser ut som om du har en "forgasser" så har du RP.

Et lite tips: Hvis man har gode ører og kan høre banketenning fra motoren kan man justere litt mer fortenning på denne motoren. Dette er på grunn av at motoren er bygget for 91 oktan, og det laveste jeg har sett de siste årene er 95 oktan. Min bror gjorde det med min bil, så jeg vet ikke hvor mye mer fortenning den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er innsprøytningsmotor jeg har. Aldri trodd noe annet heller. Det er den som enkelte sikkert tror er en gasser ja. Regner med denne kalles Monopoint. Har sjekke Mekonomen men prisene dems er jo ikke artige i det hele tatt. At noen får seg til å ta over 3000 kroner for noe så simpelt som en clutch til en så enkel bil skjønner jeg ikke. Betalte vel 1400 for komplett sett til bobla mi og da tjente han som skaffa den til meg noen kroner å.

Meca skal ha 2800 for clutchen til Golfen så da blir det nok å gå for Biltema sin uansett. Ser ingen grunn til å koste på mye på en bil en kanskje har i 2-3 år som andrebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er innsprøytningsmotor jeg har. Aldri trodd noe annet heller. Det er den som enkelte sikkert tror er en gasser ja. Regner med denne kalles Monopoint.

Du har ikke innsprøytningsmotor om du har monopoint, altså det som til forveksling ser ut som en forgasser.

RP-motoren har Monomotronic MA 1.2.1, 1.8 liter slagvolum og 90 hk.

Monopoint

rp-fertig-42191.jpg

Injection, mekanisk sådan

IMG_2423.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider