Quattro73 Skrevet April 6, 2011 Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 (endret) Monterte trimkam i min Audi 100 (2309 10v AAR) for en stund siden og har nå endelig fått tatt en skikkelig måling av motoren med denne kammen. Kurvene viser effekt/moment på hjul. Den svarte er med original kam og katalysator, den blå med 272 Veloxkam uten katalysator. Dette er en lovlig modifisering så lenge man klarer avgasskravene, noe man gjør her :) Toppeffekt (på hjulene) økte fra 84.2 hk til 101.6 hk. Dreiemomentet (også på hjul) økte fra 120.8 Nm til 154.4 Nm. Som kurvene viser så får man med original KE3-Jet og 272° trimkam, ikke effekttap noe sted i registeret :) Kammen har som sagt 272 graders durasjon, 110 graders lobeseparasjon og 11,4mm løft. Neste steg var å sette inn en litt modifisert topp samt et portet innsug. Ny portet topp med større ventiler. Nytt portet innsug. Så var det demontering... Øvre del av innsuget av. Skittent og fælt, men dysene må ut. Gammel dyseholder og tetninger. Etter å ha koplet fra alle ledninger, løsnet downpipe og tappet av kjølevæska så var toppen av på en to tre. Og det ble god plass i motorrommet. Som vanlig er honingen fortsatt godt synlig selv om motoren er gått nesten 190k. Hvor er slitasjen? Ny topp. Eksosmanifold på. Og innsugsmanifold på. Ny toppakning. Og ny topp montert. For spesielt interesserte. Tiltrekkingsrekkefølge og stegene. Kamaksel montert. Nye dysetetninger og holdere. Øvre del av innsuget på plass igjen. Slanger, ledninger, fordeler osv er på plass igjen. Og så på med kjølevann og ny olje. Motoren startet umiddelbart :) Motoren går utvilsomt bedre, finere og jevnere enn før. Hva utfallet av toppen og innsuget blir kommer senere når målinger er utført. Endret Mars 16, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 6, 2011 Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 Ser fram til resultatet. Tar Velox Motor for seg alle bilmerker eller kun VAG-produkter? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 Er stort sett VW og Audi, men tar også andre merker, da hovedsaklig BMW, Porsche, Nissan. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyNTeX Skrevet April 6, 2011 Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 Du må få tatt ny måling med dette oppsettet og original sprut. Skal du forresten koble til datasprut i denne bilen også? Hva slags merke blir det evt og kan du da lage en utfyldende og detaljert tråd om montering og kobling av ledninger da? Vil også gjerne se måleresultater etter datasprut om dette skal monteres. Venter i spenning for å se videre resultater Edit: Er det rullende landevei du bruker eller kobler du opp maskineri til hjulnavene og er det quattro eller FWD? Siter Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt) Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim) Volvo 460 2.0L (Vrak) Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt) Audi 80 1.8s (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 Ny måling skal jeg ta. Akkurat nå så vet jeg ikke helt om motoren får nøyaktig den mengden bensin den ønsker. Hadde vært kjekt å koplet til en bredbåndslambda og sett. Uansett så får jeg ikke stort mer enn 180 hk selv om toppen klarer langt mer, men originalsprutet klarer ikke mer enn dette. Muligens noe mer med øket bensintrykk. Nå er ikke denne toppen portet for blindt å se på toppeffekt, men for effektøkning over hele registeret :) Skal ikke ha datasprut på denne bilen, men skal ha det på det andre prosjektet mitt (80en). Blir selvsagt MegaSquirt og kommer gjerne til å lage en 'how to' for det. Vi får se. Effekten er målt med G-tech, altså i det virkelige liv. Det vil si at effekten på hjulene er høyere enn det kurvene viser, dette fordi luftmotstand ikke er tatt med i beregningen. Farten var 95 km/t ved 6300 omdr, dette gir noen hk i luftmotstand. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyNTeX Skrevet April 6, 2011 Rapporter Share Skrevet April 6, 2011 Aha, da skjønner jeg litt mer. Når sånn ca er det du kommer til å montere MS på 80'n? En "how to" hadde vært midt i blinken ;) Siter Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt) Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim) Volvo 460 2.0L (Vrak) Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt) Audi 80 1.8s (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 80en tar jeg på sikt. Har blitt et evighetsprosjekt etter hvert ;) Toppen (x-flow) er ikke helt klar enda, men jeg har alt jeg trenger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet April 7, 2011 Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Hey! Hvordan gjorde du det med fjerningen av katalysator? Tok du å bare satt inn et rett rør eller noe annet hokus pokus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Kjøpte en brukt kat der jeg kappet av selve kat'en og sveiste inn ett rør i stedet. Sveiset også inn nye gjenger til lambda i røret, denne må ikke fjernes ;) Original kat er fortsatt like hel. Bremset også motoren med original kam uten kat, fikk da ca 2hk mer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet April 7, 2011 Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Ok! Så det var dumt av meg å tømme ut innmaten i en 100% god kat ifjor altså... bare for 2hk.. :P haha! Alt det dumme jeg gjør. :P Jeg er meget interessert i en 272 graders kam og justerbart kamdrev.. Kanskje det blir noe jeg gjør i vinter igjen da.. ;) Hehe! EDIT: Det blir vell turbulens i en tom kat, så jeg har vell mistet noen hk tenker jeg ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Akkurat den kammen jeg har får du nok ikke tak i mer. Denne er lagd av Velox Motor og de har ikke flere igjen. De har nå en omtrent identisk, da med lobeseparasjon på 112° som eneste forskjell. Dette for finere tomgang og en anelse lavere bensinforbruk. Min har helt jevn tomgang på 700 omdr. En tom kat vil nok gi turbulens ja, men det er nok bedre enn restriksjonen i kat'en :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyNTeX Skrevet April 7, 2011 Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 80en tar jeg på sikt. Har blitt et evighetsprosjekt etter hvert ;) Toppen (x-flow) er ikke helt klar enda, men jeg har alt jeg trenger. Er det 4 eller 5 sylinder i 80'en? Tenkte da på om det var topp fra New Beatle om det var 4'er. Hvertfall med tanke på at du sa det var X-flow topp. Disse skal vel passe rett på etter det jeg veit? Blir det forresten noe merkbar forskjell med original Beatle topp på f.eks FS motoren? Siter Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt) Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim) Volvo 460 2.0L (Vrak) Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt) Audi 80 1.8s (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet April 8, 2011 Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Har du satt inn rør i identisk størrelse (altså 2,25") eller 2,5" for å kompansere for plassen lambda'en tar? Vil det si at den nye kammen er "bedre" enn den jeg siklet på ifjor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Sveiste inn et rustfritt rør på 2.25" der lambda stod. Ville ikke ha større da overganger gir strømningsendring. Har gjerne lite å bety, men :) Den nye kammen (om ikke utsolgt) vil gi finere tomgang og en anelse lavere bensinforbruk ved fin kjøring. Utenom dette så er det ingen forskjeller. Ja, er firer i 80en. Har overhalt en 2.0 blokk som skal oppi, da med portet x-flow topp mm :) Og ja, x-flow toppen har nok en bedre flow enn std 8v-topp. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andvs Skrevet Juli 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2011 Heisan, vurderer meget sterkt samme toppen selv... Har du fått gjort noen måling enda? Hvordan er motoren nå kontra original? Har en 80 B4 2.3 Q med NG motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.