Gå til innhold

272' trimkam i 2.3E 10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Ok :S Alltid hørt det skal være så bra.. Du får jo sånne poser til turboen også, så skal kle turboen. Sånn jeg forstod det: Eksosbandasjen hindrer i å spre varme ut i motorrom. Og skal hjelpe grenrør/turbo å ikke bli for fort avkjølt.. Rask forandring i tempratur kan lage sprekker i metallet :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekker kommer som du sier, av temperaturforskjeller/forandring. Min erfaring er at sprekker kommer oftest der manifold utsettes for stress, altså der manifolden vil utvide seg grunnet varmen, men låses i bevegelse da den er boltet fast i toppen og ikke har mulighet til å utvide seg. I visse områder (på manifolden) får man da store spenningen i metallet, noe som over til medfører (tretthets)sprekker. Dette gjelder derfor stort sett korte manifolder (som på turbomotorer), ikke lange der spennet til en viss grad opptas i primærrørene :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifoldene på din bil er ikke akkurat bra, for å si det mildt. Du hadde utvilsomt fått bedre fyllingsgrad i motoren og dermed høyere effekt med avstemt grenrør, men vet ikke om det finnes.

 

Manifoldene på din bil.

S6302878%20ABH%20AEC%201.png

må da finnes et alternativ?. lage selv kan jeg hvertfall ikke. Det må jo lages veldig nøyktig?. tenker på riktig motstand osv. Er det dyrt om noen skal lage slike for meg?

 

dette er vel ikke noe som passer min?

 

 

http://www.ebay.de/itm/Audi-A4-RS4-B7-BNS-4-2-V8-Krummer-Abgaskrummer-Li-Re-Auspuff-Manifolds-/230892571400?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AAudi&hash=item35c2450b08#ht_629wt_1021

Endret av Golf2td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må da finnes et alternativ?. lage selv kan jeg hvertfall ikke. Det må jo lages veldig nøyktig?. tenker på riktig motstand osv. Er det dyrt om noen skal lage slike for meg?

 

dette er vel ikke noe som passer min?

 

 

Audi A4 RS4 B7 BNS 4.2 V8 Krümmer Abgaskrümmer Li+Re Auspuff Manifolds | eBay

 

De er hvertfall ikke bolt-on på din, heller ikke sikkert de er bedre enn de du har. Hele vitsen er å ha primærrør med riktig diameter, lik lengde på alle før kollektor, samt avstemt lengde ift slagvolum.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden grenrøret krever andre pakninger mot topp, som jeg ikke har på hus, så skjer det lite. Planen var å få ferdig eksosen mellom grenrør og original eksos, men ett av mandrelbendene jeg tenkte bruke til dette var så skjevt at det ikke kan brukes. Men jeg venter på pakninger og nytt rustfritt mandrelbend så har jeg montert noe aluplater enkelte steder for å dempe varmestråling fra grenrør, samt bygget om fuelrailen. Siden bensintilkoplinger er bak på denne, altså rett over eksos, så har jeg sveiset på rør slik at tilkopling nå blir framme på fuelrailen og bort fra eksos og varme flater :)

 

DSC_0964_zpsd23577e3.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hahaha! Er nok noen timer med studie bak alt quattro73 skriver. MacGyver: 7A motoren det refereres til er forresten 20v. Skal visstnok ikke være så pen lyd i den som i 10v motoren. Har også hørt at den faktisk ikke går så mye bedre enn bl.a NG motoren på 133hk heller.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7A-motoren går litt bedre enn NG/AAR, har originalt nesten 40 hk mer. Men som du sier, er ikke den samme fine lyden i den som i 10v - originalt.

 

Video av bremsing av original 7A, men med grenrør og separate spjeldhus, 195 hk. Ja, i en Opel Kadett ;)

 

Og lyden fra samme bil - på vei - rå :D

VIDEO0004_zps0b77b42e.mp4 Video by quattro4ever | Photobucket

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kikka litt på trimkammer på andre sider enn Veloxmotor.com og fant 2 forskjellige men det er utrolig lite informasjon om disse :(

1: 10v Hydro 272* (Street/ Sport) [109.600] - $269.00 : USRT, Usually Sideways Rally Team

2: FASTADDICTION.com TT Vw-Audi 10V Cam, 272°

Det står at det er 272 graders kam men ikke noe mer..Kan jeg stole på de? Eller er det best og bestille fra Velox Motor?

 

Takker for svar

Lars Erik Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår