Gå til innhold

Protect slår inn når jeg skrur opp volumet.

Ranger emnet


CandyBones

Anbefalte innlegg

Hei. Har litt problemer med at bassen stopper, protect slår inn, så går d noen sekunder så slår den et par ganger, så er den borte igjen. en evig dans helt til sikringen går.

 

første gangen gikk alle sikringene på forsterkeren (3x 25amp), byttet disse, skrudde opp volumet, å der gikk sikring som er imellom forsterker og batteri. byttet den, men den nye var på bare 20amp, gamle var på 60. den på 20 amp går rimelig fort når jeg ikke har høyt engang. protect slår inn strax bassene slår så d høres litt. har ingen aning ka d skyldes.

 

Har sjekket strømkabelen, tatt den ut å trekt den utfor bilen bare for å sjekke.

 

hva kan være galt? setter stor pris på hjelp i denne saken da jeg ikke klarer overleve uten bassene mine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTX THUNDER TH800D

 

 

 

8th generation MTX Mono block class-D amplifier

Adaptive Class-D Technology - Patent N°: US06753729

EAF Technology - Efficient Auto Former - Patent N°: US05598325

Smart Engage™ Technology - Patent N°: US06556683

XTC - Xtant Technology Cooling

Bi-Level Inputs - High level inputs (Speaker cables) and line level inputs (RCA) utilize the same RCA type input connections on the amp.

10mm2 Speaker Connectors

50mm2 Power Connectors

EBC - External Bass Control

 

Spesifikasjoner:

- CEA RMS Power : 1x 800W @ 2 ohm, THD+N ≤1%

- CEA RMS Power : 1x 400W @ 4 ohm, THD+N ≤1%

- Low pass x-over : 24dB/oct variable from 40Hz to 200Hz

- Subsonic filter : 24dB/oct variable from 20Hz to 50Hz

- Signal-to-Noise Ratio (1 watt) : > 78dB

- THD+Noise (Distortion) (1 watt) : ≤ 0,5%

- Frequency Response (±0,5dB) : 20Hz-200Hz

- Maximum Input Signal : 6V

- Maximum Sensitivity : 100mV

- Dimensions (HxLxW) : 52,5 x 383 x 213mm

 

kan denne kobles ned i 1 ohm? er i 2ohm nå, men sku gjerne hatt mere trøkk, når jeg endelig får d til å funke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan kan dette ha noe å si, når alt har funket helt fint i flere mnd?

 

Me kan ikkje lukta at det er fungert i fleire måneder.

Det er du som skal gi all infoen du har og me som skal svare utifra opplysninger du gir.

Du har ikkje gitt opplysninger om høgtalerene enno. so det må du gi oss

 

Og nei, du kan ikkje laste forsterkeren ned i 1ohm.

Den er stabil ned til 2ohm. (effekttalla er oppgitt ned til 2ohm)

 

Og so kan du sjekke jordingen til forsterkeren. Den kan være dårlig.

 

Forsterkeren din er liten, so har du fleire høgtalere tilkoblet denne og spiller høgt, kan det godt hende at den sliter litt. (den ligger vel flatt med rett side opp med nok tomrom rundt pga kjølingen)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den kan ikke kobles i 1ohm, og kjører du noe i 2ohm nå, så har du heller ikke mulighet til å koble den/de høyttalerene i 1ohm med mindre du kjøper noe nytt ellet en høyttaler til av samme slag.

Du sier heller ikke hva du har koblet til denne forsterkeren, men siden det er en monoforsterker så har du sikkert koblet til en sub eller to, så hvis du sier hvilken sub dette er så blir det enklere for oss.

 

Siden dette har funket før, men kødder nå, så har du sikkert (som 90% andre) for dårlig jording.

 

Det sier seg også selv at en 20A sikring ryker når forsterkeren kan trekke opp mot 60A.

 

Sjekk alle koblingene dine, og spes jordingen din, sett inn riktig sikring og prøv igjen. Husk å ta ut sikringen ved batteriet FØR du begynner å koble noe ;)

Endret av cossiemk1
skrev visst samtidig som todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me kan ikkje lukta at det er fungert i fleire måneder.

Det er du som skal gi all infoen du har og me som skal svare utifra opplysninger du gir.

Du har ikkje gitt opplysninger om høgtalerene enno. so det må du gi oss

 

Og nei, du kan ikkje laste forsterkeren ned i 1ohm.

Den er stabil ned til 2ohm. (effekttalla er oppgitt ned til 2ohm)

 

Og so kan du sjekke jordingen til forsterkeren. Den kan være dårlig.

 

Forsterkeren din er liten, so har du fleire høgtalere tilkoblet denne og spiller høgt, kan det godt hende at den sliter litt. (den ligger vel flatt med rett side opp med nok tomrom rundt pga kjølingen)

 

Trudde jeg hadde skrevet at d hadde fungert i flere mnd, min feil. var bare nyskjerrig på om d kunne ha noe å si, derfor jeg sporte. vel. hvordan kan jording plutselig bare feile?

 

kjører 2 kicker L5 12", 600w rms hver elns. bare de som er tilkoblet forsterker.

 

når jeg sier jeg skrur opp, å den feiler, mener jeg ikke høyt. er rimelig lavt, før, måtte jeg spille drum&base opp til 30-35 på spilleren før lyden begynte kutte osv. nå skjer d på 13. vet dette sier dere lite men er bare for å gi en viss peiling til dere på hvor høyt jeg kunne spille i forhold, da jeg ikke DB måler eller noe :D

 

men skal prøve me 60amp sikring igjen.

 

hvis noen i mellomtiden har noen andre ideer til hva d kan være, vil jeg gjerne vite d. takk for alle svar hittil, dere er hjelpsom :)

 

og todleif var virkelig ikke frekt eller ondt ment d jeg spurte om selv om d kanskje virket som : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha googla kicker L5, fann eg ut at dei finnes med 2 spoler og med 2 eller 4ohm pr spole.

Kva slags type har du og korleis har du koblet dette. (Vi vil fremdeles vite lasten som forsterkeren får)

 

Og so kan du sjekke jordingen til forsterkeren.

 

Hugs at ved all bilstereokobling skal anlegget væra strømløst. Er ofte enklast å ta av jordingsledningen på batteriet

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha googla kicker L5, fann eg ut at dei finnes med 2 spoler og med 2 eller 4ohm pr spole.

Kva slags type har du og korleis har du koblet dette. (Vi vil fremdeles vite lasten som forsterkeren får)

 

Og so kan du sjekke jordingen til forsterkeren.

 

Hugs at ved all bilstereokobling skal anlegget væra strømløst. Er ofte enklast å ta av jordingsledningen på batteriet

 

har 4ohm. har byttet plass på jording, stor bolt som står rett i stålet, ser ut som en rimelig god jordingplass. (er ingen lakk, skitt eller noen ting på metallet heller)

har parallellkoblet(?) ned til 2ohm, hva lasten er har jeg ingen snøring på vet ikke hva det er engang :D

 

idag byttet jeg sikring forran me batterie til en 100amp, byttet også strømkabel, og jordingskabel. er helt oppgitt, vil så inderlig ha det igang, men går vist ikke min vei :( sikringa på forsterkeren gikk når jeg skrudde litt opp(3x25amp). noen ideer? takker for alle svar

Endret av CandyBones
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 4ohm. har byttet plass på jording, stor bolt som står rett i stålet, ser ut som en rimelig god jordingplass. (er ingen lakk, skitt eller noen ting på metallet heller)

har parallellkoblet(?) ned til 2ohm, hva lasten er har jeg ingen snøring på vet ikke hva det er engang :D

 

Hvis du har en subwoofer og parallellkoblet spolene, så er du i 2ohm. Har du to subwoofere er du nede i 1ohm.

 

Vanlige problemer om forsterker kutter:

 

- For lav last på forsterker. Eks koblet 1ohm på en 2ohm stabil forsterker.

 

- Dårlig med strøm, gjelder både pluss og minus(jord). Eks dårlig tilkoblet jord/jord er koblet i den lite egnet del av chassis/chassis er limt/dynamo for liten/for lite batteri/for dårlig batteri/ikke oppgraderte kabler i motorrom. Ser mange tror at man bare skal legge nye kabler, men det er feil, en må legge større kabler.

 

- Spiller får ikke nok strøm. Legg ny(og tykkere) kabel til spiller, gjerne pluss OG minus. Trekk fra batteri, ikke fra de samme tynne kablene i dashen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en subwoofer og parallellkoblet spolene, så er du i 2ohm. Har du to subwoofere er du nede i 1ohm.

 

Vanlige problemer om forsterker kutter:

 

- For lav last på forsterker. Eks koblet 1ohm på en 2ohm stabil forsterker.

 

- Dårlig med strøm, gjelder både pluss og minus(jord). Eks dårlig tilkoblet jord/jord er koblet i den lite egnet del av chassis/chassis er limt/dynamo for liten/for lite batteri/for dårlig batteri/ikke oppgraderte kabler i motorrom. Ser mange tror at man bare skal legge nye kabler, men det er feil, en må legge større kabler.

 

- Spiller får ikke nok strøm. Legg ny(og tykkere) kabel til spiller, gjerne pluss OG minus. Trekk fra batteri, ikke fra de samme tynne kablene i dashen

 

På min forsterker er det jo 4 utganger, 2 av dem + 2 av dem -.

jeg har paralellkoblet spolene, da er jeg vel i 2 ohm? uansett om jeg har 1 eller 2 subwoofer? når jeg bruker alle 4 inngangene til forsterkeren?

 

men en ting jeg begynte tenke på. vet ikke om d er relativt eller ikke. jeg begynte å sitte i bilen i lunsjen så jeg kunne røyke å høre på musikk. dette pågikk i 1 uke eller 2. har d noe å si at jeg skrur på anlegget å donker når bilen ikke er igang 15+15min hver hverdag i et par uker? når jeg kjører før og etter 15 min til og fra jobb? for det er så rart den kutter når jeg går litt over det jeg brukte å ha på volum i de pausene:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja idag var jeg og prøvde igjen i HÅP om at jeg fant feilen. kjøpte meg 3x25amp sikringer, skrudde opp kassa, fixa + og - litt fra hverandre fordi de var litt nærme å tenkte det kanskje ikke var helt sunt? der de går fra ut fra kassa liksom.

 

uansett. sjekka jordinga prøvde bytte den til en annen plass der den sto før å funka. nei va samme problem der å, kutta når d ble merkbar dunking. sjekka også remote, fordi den er skjøtet å er litt skeptisk til den, men den kan vel ikke få sikringene mine til å gå? uansett tok den opp, skjøta den fint sammen og tapet no sinnsykt.

 

så prøvde jeg å skru opp igjen. nei da va den vel lei å brente sikringan i forsterkeren. hvis jeg har noe feil inne me spilleren, i kablene der, kan d få sikringene til å gå bak me forsterkeren? eneste som knytter de 2 er jo remote og phono kabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha dette inn med teskjed. Har du 2stk suber med 2x4ohm spole på hver sub? Og har du koblet disse i paralell, så inn på hver sin utgan på forsterkeren?? I så fall så kjører du i 1ohm, for du har ikke 2 utganger på forsterkeren din, men du har 2+ og 2- for å enklere kunne koble på flere høyttalere, men dette er en og samme utgang inni forsterkeren. Det at det har fungert før, kan ha med strøm å gjøre, men du skal IKKE kjøre denne forsterkeren i 1ohm. Hvis du har koblet som jeg beskriver her, så må du koble om. Koble da hver sub`s spoler i paralell (+ på + og - på -) så kobler du plussene fra det ene elementet inn på pluss på forsterkeren, og tar minus fra samme element til PLUSS på det ande elementet, så minus fra det andre elementet til minus på forsterkeren ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har litt problemer med at bassen stopper, protect slår inn, så går d noen sekunder så slår den et par ganger, så er den borte igjen. en evig dans helt til sikringen går.

 

første gangen gikk alle sikringene på forsterkeren (3x 25amp), byttet disse, skrudde opp volumet, å der gikk sikring som er imellom forsterker og batteri. byttet den, men den nye var på bare 20amp, gamle var på 60. den på 20 amp går rimelig fort når jeg ikke har høyt engang. protect slår inn strax bassene slår så d høres litt. har ingen aning ka d skyldes.

 

Har sjekket strømkabelen, tatt den ut å trekt den utfor bilen bare for å sjekke.

 

hva kan være galt? setter stor pris på hjelp i denne saken da jeg ikke klarer overleve uten bassene mine :(

 

Vet at det ikke alltid er lett når man ikke har mye erfaring med noe...men altså...

 

Let me get this straight:

Du har problemer med en forsterker, den hoster og harker, og fortsatt så prøver du å tyne lyder ut av den helt til sikringene går? Ehhhhh?!?!!

 

Du sier at sikringene går, også bare bytter du dem ut?!! Ehm det er gjerne en grunn til at de ryker! Finn ut av problemet før du smeller inn nye! Du kan faktisk ødelegge noe, og da går det ikke på garantien da det er BRUKEREN som ødelegger.

 

Så blir du fortalt av to-tre brukere her at du har koblet i for høy last, også gjør du ikke noe med det?

 

Altså, det blir ganske vanskelig å hjelpe deg. Ta kontakt med han Hifonic, han holder til oppe i nord-norge, han kan nok hjelpe deg mer enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha dette inn med teskjed. Har du 2stk suber med 2x4ohm spole på hver sub? Og har du koblet disse i paralell, så inn på hver sin utgan på forsterkeren?? I så fall så kjører du i 1ohm, for du har ikke 2 utganger på forsterkeren din, men du har 2+ og 2- for å enklere kunne koble på flere høyttalere, men dette er en og samme utgang inni forsterkeren. Det at det har fungert før, kan ha med strøm å gjøre, men du skal IKKE kjøre denne forsterkeren i 1ohm. Hvis du har koblet som jeg beskriver her, så må du koble om. Koble da hver sub`s spoler i paralell (+ på + og - på -) så kobler du plussene fra det ene elementet inn på pluss på forsterkeren, og tar minus fra samme element til PLUSS på det ande elementet, så minus fra det andre elementet til minus på forsterkeren ;)

 

oi shit da! ikke bra, kan være jeg har brent forstereren da el?

du har ikke mulighet til å tegne di koblingene for meg, uten at jeg må føle meg helt retarded? (A) ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår