Gå til innhold

2 sprengte subber på 2 dager :-(

Ranger emnet


0arild0

Anbefalte innlegg

Hei, her om dagen sprengte jeg subbene mine. Jeg har/hadde disse subbene: http://www.fnky.no/product.cfm?id=288&path=53,54 jeg vet de er noe dritt, men funket veldig bra :-) Subbene var koblet opp på denne forsterkeren: http://www.fnky.no/product.cfm?id=164&path=53,66 også hadde jeg en mindre forsterker til 2 høytalere i hatthylla. Jeg har et 50 mm2 kabel kit som går til fordelings block, og ut fra fordelingsblocka har jeg 20mm2 kabler. Sikringen på forsterkeren var 2*20 amp og ved batteriet 300 amp (litt for stor kanskje) Jeg hadde spilt med subbene i mange, mange dager uten at jeg hadde kjørt med bilen, men en dag kjørte jeg + jeg spilte med subbene (jeg hadde i mere lyd på spilleren heller) så ble den ene sprengt, så spilte jeg dagen etter med den andre subben uten at bilen gikk å det gikk bra, men så begynte jeg å kjøre å da gikk den andre subben :-(

 

Hva er det som er galt, med tanke på å kjøpe bedre og større anlegg neste gang????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? skjønner du ikke hva som er galt?? Har du hørt om å rense ørene?? Du har en forsterker som er bittelitt sprekere enn den i spilleren din, og noen subber som er av det dårligste som finnes. Dette har hørt helt jævlig ut før subene tok kvelden, men det har ikke du hørt?? Det meste er nok feil her, så du burde seriøst få deg et lynkurs i hvordan ting skal høres ut uten masse forvrenging.

 

1. Forsterkeren din er ALT for svak, og ikke egnet til å drive subelementer

2. Subene dine er noe av det dårligste man kan finne

3. Du har høyttalere i hatthylla når du har sub i bagasjen

4. Du hører ikke når forsterkeren ikke orker å dra suben, og spiller alt for høyt

5. Du brukte kanskje ikke delefilter til subene?

6. Jordingen til forsterkeren er for dårlig?

 

Når du en gang skal kjøpe noe nytt, så kjøper du noe med litt mere kvalitet.

 

1. En bra spillere med nok linjeutganger

2. Et bra komponentsett til å ha FORAN i bilen

3. Forsterker til fronthøyttalere

4. Suber av bra kvalitet som står i stil med fronthøyttalerene

5. MONOforsterker til subene

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ganske mye artig på sida deres, gitt. Les gjerne dette: http://www.fnky.no/product.cfm?id=502&path=92

 

@ Cossie: Du trenger ikke å bite huet av 0arild0 her bare fordi han posta dette. Hehe.

 

tror jeg må være noe av det kuleste jeg har lest noen har skrevet om et produkt :P lo meg i hjel gjennom hele dritten :P

 

trodde ikke det var lov og juge på sånne ting jeg :P

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ja, ser den ;) har tilsvarende forsterker og høytalerkasse hvor kassa blei bytta ut samme dag den kom inn :P nå har jeg denne: http://bsbildeler.no/?pno=169168 sammen med forsterkeren, og det funker som bare juling :) Men som sagt var kassa bare noe dritt!

 

Er jo ikke akkurat noe wow det greiene der heller da, men kanskje bittelitt bedre enn fence kassa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fence 12" boombox - for deg som vil ha dyp og høy bass i bilen

Med denne boomboxen får du fram de dypeste frekvensene i musikken.

 

Denne doble 12” boomboxen fra Fence Audio får det til å rocke skikkelig i bilen din! Den er lett og plassere og er elegant utformet med nålefilt rundt kabinettet. I tillegg ser den så tøff ut at gutta måper selv før du setter på musikken! Et krigersk utseende og en massiv lydgjengivelse.

Noe av det vesentligste med subwoofere til bil, på lik linje med basser til proff-bruk, er ”voice coilens” evne til å tåle varme. I denne nye serien med boomboxer fra Fence Audio er det benyttet hele 4 lag med kopper utenpå en 2” kjerne av aluminium. Selve ”motoren” i elementene er dermed nærmest overdimensjonert for bruken. Elementene henger i et gummioppheng mot kassa, og gir et profesjonelt preg. På sidene av kabinettet er det to håndtak som vender innover. På baksiden av kabinettet er det plassert to terminaler, slik at det er enkelt å tilkople to forsterkere

.

Maks effekten er på hele 800W. Følsomheten er på 90dB.

 

Hva er voice coil?

Den runde sylinderen som går frem og tilbake inne i magneten og som får selve høyttaler membranen til å gå ut og inn.

 

Tips:

Enkelte mener at det spiller bedre ved å sage ut en bassport i kabinettet. Bruk i så fall en 80mm hull sag og plasser hullet mellom terminalene på baksiden av kabinettet. Eventuelt kan du lage to hull på 40mm og eksperimentere med lengden på bassportene (bruk gjerne kjernen på en do rull, forsterket rundt kantene).

 

Det er en terminal til hvert element, og hver er på 4 ohm. Vi anbefaler å bruke en forsterkerkanal pr element, f.eks en stereoforsterker. Vi anbefaler IKKE å koble begge begge elementene sammen på en forsterkerkanal, grunnet impedans-fall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår