Gå til innhold

Dump/Blow Off valve lyder ?

Ranger emnet


Prolixin

Anbefalte innlegg

Følger deg ikke helt her...

Altså... finnes mange forskjellige turboer der du kan sette de ventilene her rett på sneglehuset faktisk.. som dere vet snur lufta som er i trykkslangen til innsuget når det gires. Sånn som jeg har lært det MÅ ventilen sitte på trykk siden ikke eksos siden.. Sorry dette hører kanskje ikke med her men måtte bare få det ut =) hehe.. foresten de som sier at Westgate Ventilen og DUmp valve ventil er det samme på en måte snakker iallfall pisspreik!

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeen, skjerpings da......

 

Blow Off Ventil ( BOV ) - trykk avlastingsventil - ventilerer til atomsfære.

 

By Pass Ventil ( BPV ) - trykk avlastnigsventil - ventilerer tilbake til inntak FØR turboen.

 

Pop Off Ventil - sikkerhetsventil på turbo mot overtrykk. Denne må skiftes hvis den går ( one time use only ).

 

Wastegate - ventil som bestemmer hvor mye eksos skal gå gjennom eksos impeller.

 

Wastegate actuator - vacuum klokke som styrer wastegate.

 

Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren.

 

Så det så :D

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

 

Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren.

 

Så det så :D

 

Eller at du er en av de store gutta i WRC, som bytter turbo tre ganger om dagen, å driter i om du raserer en turbo med å kjøre uten BOV ;) De gutta bryr seg jo mere om driftsikkerhet de.. Mindre slanger og drit, betyr færre mulige feilkilder! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med i timen da - jeg sa jo nettop dette - dra av slangen fra toppen av BPV/BOV`n din.

 

Makan .......

 

Men, kom ikke til meg og grin når turboen din tar kvelden :P

 

 

Originally posted by Prolixin

Men kan noe fortelle meg sikkert hvordan man får en sånn fet lyd som det er i TS Racing Audien, og ikke anta noe som helst! ;)

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prolixin

 

Hehe, men gir det noen fordeler annet enn bjeffe lyd ? :D

 

Gringo: jeg bare poengterte at de faktisk kjører uten jeg! ;)

 

Det gir en fordel, som jeg nevnte tidliger: Mindre dritt som kan ryke, på stage`ene ;)

 

Og som Gringo poengterer, en skadet turbo, etter kort tid! :D

 

Rally gutta girer så fort med sekvensiell kasse, at de har ikke behov for den lille fordelen det kunne gitt dem å holde turboen lettere igang ved giring.. Dette er min kunnskap, etter maaange lignende diskusjoner iallefall! :)

 

På en gatebil, er dette altså ikke å anbefale, med mindre du synes det morsomste i verden er å bytte turbo! :cool:

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hmm... poenget med en BOV (Den kjente Phooosssssssh lyden) er å kjøre ladetrykket ut når trykket bak spjeldet ikke lenger er like stort som trykket foran spjeldet... hvorfor det? Jo, fordi du strengt tatt ikke vil ha en turbo som guffer masse trykk (som den jo fortsetter å gjøre etter at du har sluppet gassen fordi turbo'en er en spinnende liten sak) inn i et lukket spjeld... da hadde trykket kommet tilbake til turbo'en noe som igjen forkorter levetiden på turbo'en en god del...

 

Her er noen filmsnutter hvor du veldig tydlig kan høre BOV'en slippe ut overtrykk:

 

http://www.cybershitty.com/cars/car_related_videos/GreddyTypeS.avi

 

http://www.cybershitty.com/cars/car_related_videos/turboxsBOV.mpeg

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

Meeeeen, skjerpings da......

 

Blow Off Ventil ( BOV ) - trykk avlastingsventil - ventilerer til atomsfære.

 

By Pass Ventil ( BPV ) - trykk avlastnigsventil - ventilerer tilbake til inntak FØR turboen.

 

Pop Off Ventil - sikkerhetsventil på turbo mot overtrykk. Denne må skiftes hvis den går ( one time use only ).

 

Wastegate - ventil som bestemmer hvor mye eksos skal gå gjennom eksos impeller.

 

Wastegate actuator - vacuum klokke som styrer wastegate.

 

Når BPV eller BOV lager en pulserende lyd ( flutter ) så er det ett tegn på 3 ting; 1 - vacuumet på "actuator hose" ( lille slangen på toppen ) lekker eller er ikke tikoblet, 2 - fjæren i BPV/BOV er for stram ( hvis den er justerbar ), 3 - ventilen er lekk i den øvre delen og bygger derfor ikke opp nok vacuum til å kunne løfte stempelet sammen med fjæren.

 

Så det så :D

 

What This Guy Said!

 

(hoho jeg måtte bare :D lol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump ventil/valve slipper ut OVERTRYKKET i turboen ?? :confused: overtrykket går inn i forbrennings-kammeret og ut eksosmanifoilen.( leste det i motorbørsen):rolleyes:

Man kan få dump ventil med lyd og uten

 

 

er dette riktig eller er det bare jeg som dummer meg ut her?:rolleyes:

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lars

er dette riktig eller er det bare jeg som dummer meg ut her?:rolleyes:

Den reportasjen der var ganske mye mere skadende, enn forklarende for mange ja har jeg sett!

Søk på dump valve her på forumet du! jeg orker ikke en ny debatt om dette.. :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik

Ikke alle ventiler er deffekte, men det har vært et problem med mange av de org bosch ventilen som ble montert på A3 turbo, tt og S3.

Disse har det vært garanti på og blitt byttet til en forbedra utgave.

Noe av de nye holdt ca 5000 km

 

Jepp, jeg har prøvd å bytte. Hadde en "pssssjjj" lyd i 2 uker før den gamle lyden kom tilbake, merket ikke noe forskjell på bilen så derfor har jeg ikke gjort noe mer med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår