Gå til innhold

Passat 2002 1,9 TDI - Død motor, elektrisk feil?

Ranger emnet


saftus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min far har en passat 2002 modell 1,9 TDI 130hk som vi plages med.

 

Bilen har vært hos "Auto Elektro" i Bodø tre ganger for å reparere feilen/reset computer. Det som skjer er at det går ei 15A sikring, deretter bli motoren helt "dau", og det blir vanskelig å komme seg frem (kansje 50% motorkraft). Samtidig blinker glødelampa og ESP lyset. Ved bytte av sikring, kan bilen gå fint i opptil en halv dag, før sikringa går igjen og samme problemet oppstår.

 

Verkstedet bytta luftmengdemåler ved første forsøk, men siden det ikke er feilen, mente de det at ledningsnettet til motoren har kortslutning en eller annen plass og anbefalte å bytte det.

 

Nypris for nytt ledningsnett er dyrt, så vi ser etter noe brukt. Da har vi funnet et ledningsnett med delenummer: 8D1971074 CJ og har vært på en bil med motorkode: AVF/EYF. Vil dette passe mot vår bil som har: AVF/AWX ?

 

Er det noen som har mulighet for å finne delenummer til motorkablinga til vår bil, hvis chassinr. blir gitt?

 

Er det noen andre som har vært borti lignende problemer og mener at det ikke er ledningsnettet som er problemet?

 

 

Mvh

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra dine data så skal ledningsnett for motorrom på denne bilen ha delenummer 3B1 971 072 AA. Dette er for de med AVF-motor, automatikk, kalde land og chassisnummer fra WVWZZZ3Bx2x000001 til WVWZZZ3Bx2x450000.

 

Som jeg spurte om før, hva konkret går denne sikringen til? Er ikke overbevist om at det er ledningsnettet det er feil på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen sitter i en tett boks ved siden av noe som kan se ut som hjernen. Den er altså ikke i det vanlig "sikringsskapet" i bilen.

 

EDIT: Vil det fungere med el nett: 3B1 971 072 AB . Legg merke til at det er en AB og ikke AA på slutten.

 

Mvh.

Robert

Endret av saftus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tak i feilkoder som verksted har fått opp:

 

- 01044

- 65535

- 01318

- 01441

- 00523

- 01028

- 00741

 

 

Sikringen som verstkedet har laga lengre kabel på, ligger her, ved styreenheten:

867414.jpeg

Utenom den 15A sikringa som går, ligger det ei på 10A og ei på 80A der.

 

Denne delen er byttet, uten at noe har blitt bedre:

867410.jpeg

 

Jeg har fått testa biln selv nå, og det føles som jeg kjører en bil med mopedmotor, ingen kraft.

 

Vi prøvde å bytte sikring igår, så satt vi på tenninga og lot bilen gløde. Da gikk sikringa umiddelbart vi vridde om nøkkelen.

Deretter prøvde vi å sette inn ny sikring, og starte bilen umiddelbart, uten å gløde. Da hadde vi vanlig motorkraft i kansje 1-2 min før sikringa gikk igjen, og alt var tilbake.

 

 

Mvh

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 01044 Control Module incorrectly coded - Kan ignoreres om det ikke er noe galt med kodinga

- 65535 Internal Control Module Memory Error

- 01318 Control Module for injection pump

- 01441 Low fuel level sensor

- 00523 IAT Sensor - Lufttempsensor

- 01028 Fan Relay-J323

- 00741 Brake pedal monitoring - Bremselysbryter

 

De som er uthevet er jo ikke usannsynlig at har noe med sikringen å gjøre.

 

Jeg ser det som sannsynlig at ledningsnettet kan ha en skade som kan ha skylda, men man må jo begynne med ett koblingsskjema som viser hva som får strøm fra denne sikringen, så gå over komponentene som er tilkoblet den, en del kan man jo prøve seg uten, men ikke alle.

Når man har friskmeldt komponentene må man prøve å følge ledninger tilkoblet sikringen og kikke etter skader, det kan være ett sted den har gnisset mot gods, ett sted det er dieselsøl(under dieselfilter eks.) som har spist opp isoleringa.

Finner man ikke noe, så må man ta ut ledningsnettet og finne feilen. Dette er en stor jobb, og tidkrevende, men om bilen er ubrukelig så kan man vel ta det ut og i det minste ta en kjapp kikk, det kan nesten alltid fikses.

Men skal man sette det vekk så blir det dyrt, fra verkstedets side vil det være mere lønnsomt for deg å få skiftet ledningsnettet, men man må jo være rimelig sikker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår