Gå til innhold

Sikring ryker, automatkasse. [ LØST ]

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Problem løst.

Se siste post for oppdatering og "fasit" :)

 

Hei.

 

Sikringen til automatkassa på A6'n min har røket 3 ganger siden november 2010.

Kan dette ha noen sammenheng med at når olja på kassa eller selve kassa er kald så er det en ulyd i den? Denne lyden blir borte når olja er varm.

 

Jeg regner vel egentlig med at lyden kommer pga for tykk olje, for olja blir jo tynnere når den blir varmere og dermed blir lyden borte.

 

Men, kan ikke skjønne hvorfor sikringen ryker?

2 av gangene har skjedd når jeg har skiftet fra R til D og siste gangen (i stad) så var den slik ved oppstart.

 

EDIT: Nå ryker den hver gang jeg setter spaken i R

EDIT 2: Hva skjer hvis jeg prøver en større sikring? 15 amp er std.

Kan det være mikrobryteren som har tatt kvelden?

 

Audi A6 2,6 V6 -95

Auto. kode: CRD

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer når du putter inn en større sikring enn orginal er at du kan få ledningsbrann. Det vil du ikke ha! Har hatt det selv i en bil, ikke pga. av sikring, men alt av ledninger måtte ivertfall byttes ut.

 

Jeg ville ha begynt med å sjekke den multikontakten under girkassa. Den lager mye krøll hvis det blir dårlig kontakt i den. Veit du om det er lenge siden det er byttet olje på kassa?

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker så sitter den under ved girkassen, venstre side. Skal sitte i et feste der en plass. Min hadde hoppet ut av det festet og blitt besudlet til av skitt og foktighet. En heftig dusj med electro cleaner og litt rengjøring er nok en god start.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje ikke den oppdateringen som er en "lykkelig slutt"

 

Fant denne kontakten, renset den og prøvde på nytt... Ikke f**n om den jæ**a møkkabilen vil fungere..

Noen som har noe tips om hva det kan være?

Evt. Er det noen som har en 100/A6 C4 med 2,6 V6 (ABC) og manuell girkasse som er kjørbar, uten skilt som de vil selge til meg for en billig penge?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sikring er det som ryker? Altså beskrivelsen. Tenkte jeg kunne sjekke det opp i flytskjema som jeg har liggende.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14(sikring 14) går til J221 - Shift lock control module. Kan være den som har tatt kvelden da?

automatkasssec4.jpg

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J221, vil det da si relè 221? :)

Kan kjapt forveksles med et relé ja.

 

Auxiliary Relay Panel II - Pos. 5

viewerml.png

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg regner med det er dette som sitter oppunder dashbordet?

Da blir det ut å titte etterpå.

 

EDIT:

Men ett annen spm, hvis relèt er ødelagdt, vil ikke da sikringen gå også når den blir satt i Drive?

Det er kun i Reverse sikringen går.

 

EDIT2:

Har titta på relèr under dash og i motor rom, men ingen som heter 221.

Nå skjønner jeg ingenting. :hvaskjera

Endret av Jesper1201
Skriveleif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg regner med det er dette som sitter oppunder dashbordet?

Da blir det ut å titte etterpå.

 

EDIT:

Men ett annen spm, hvis relèt er ødelagdt, vil ikke da sikringen gå også når den blir satt i Drive?

Det er kun i Reverse sikringen går.

 

EDIT2:

Har titta på relèr under dash og i motor rom, men ingen som heter 221.

Nå skjønner jeg ingenting. :hvaskjera

 

Nei, trenger ikke å stå 221 på det nei. Hvis du ser på flytskjemaet, så ser du ledningene som går inn på J221. De har en beskrivelse av enten tall, bokstaver eller en kombinasjon av de. Disse vil du finne igjen under "reléet". Du har også en liten samling med enheter på pasasjersiden, både i siden og under fotplaten der ECU sitter. Trenger nødvendigvis ikke å stå i henhold til posisjonen som jeg viste til over.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å skjekka nå:

Relèer under panser, under dash, i dørkarm sjåfør og passasjerside forran.

Jeg fant ett relè som passet med kontaktene på sjema/relè, men når jeg tok ut dette hadde jeg forventa en annen reaksjon (At girkassa er i nødmodus, sikringer ryger i R,N,D,3,2,1 osv, og ikke kun i R etc.) men akkurat det samme som vanlig skjer når feil er slettet (Batteri frakoblet i 10 min) og ny sikring på plass, sikringen ryker _kun_ i R, alle de andre posisjonene fungerer perfekt.

Det er kun hvis jeg lar spaken stå i R (slik at den går i gir) at den ryker, ikke hvis jeg drar spaken fort igjennom.

 

Hvis du Arius, (eller noen andre) har lyst til å fortsette å komme med forslag/hjelpe meg skal du få lov til det :)

Men, hvis ikke du gidder leverer jeg bare bilen på Møller når jeg henter Touran derfra til Torsdag :doh

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår