Gå til innhold

Vindusviskerne går ekstremt tregt..

Ranger emnet

Sluredyse

Anbefalte innlegg

Har et problem på min A4 2000 mod.

Vindusviskerne går ekstremt tregt og hakkete, og til tider stopper de helt. Det er litt forskjellig fra dag til dag, men nå har de vært dårlige en stund.

Noen som har noen tips? Kan jeg åpne opp noe og smøre? Eller er motoren dårlig?

Jeg søkte her på forumet og fant en gammel tråd der en hadde samme problem, og han hadde vært på Møller og kjøpt seg ny "visker-ramme". Men jeg kan ikke fatte hva en "visker-ramme" kan være for noe...?

Tips om tiltak mottas med takk :)

Forresten, en ting til.. jeg har merket meg at viskeren på førersiden stopper litt tidlig, sånn at 5-6 cm av vinduet ikke blir tatt. I sølete vær så er det som om A-stolpen blir dobbelt så bred, er dette vanlig på B5?

Endret av Sluredyse

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem på min -96. Har søkt på nettet og funnet denne: http://audi-diy.blogspot.com/2007/10/fixing-slow-wipers.html

Har planer om i første omgang smøre opp alle linker og foringer, samt sjekke alle ledninger og godsforbindelser. Men er ikke helt kommet i gang ennå...

Viskerrammen er forøvrig hele viskerenheten. Men når du har et for bredt felt som ikke dekkes langs A-stolpen, tyder det på at det er mye slark i viskeroverføringene dine. Alternativt at viskerarmene har hoppet over på prismene, slik at viskeren går tilsvarende for langt ned på ruten. Ofte et resultat av å bruke viskerne til å koste snø av ruten om morgenen...

Endret av arild65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle legge inn et siste svar i tråden til hjelp for andre med lignende problem.

Etter å ha kikket litt, så tror jeg nok at det er viskeroverføringen (viskerrammen) som er problemet. Denne koster ca. 900 kr (bildeler.no). Evt. kan den nok smøres opp igjen, og DIY`en fra "arild65" her i tråden gir en god guide på dette.

Desverre har jeg ikke tilgang til verktøy, garasje, e.l. her jeg bor nå, og vindusviskere må man jo ha. Så da blir det verksted.

Møller skulle ha 3350,- for jobben, men har fått et tilbud på kr. 2800,- fra et lokalt verksted. Tror jeg går for den, selv om det er blodpris for en del til 900kr og 20 min jobb.

Prisen inkluderer da skifte av viskeroverføring, deler og arbeid.

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider