Gå til innhold

Subbene gir seg tidlig, hva kan være årsak?

Ranger emnet


Motorhead89

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Option 1 av de to tegningene, så blir det 1ohm, men jeg tror noe må være feil hos deg, for selv i 4ohm så skal det du har spille såpass mye høyere enn det frontsettet klarer å holde følge med, slik at du nesten bare hører bass.

Ville dobbelt og trippelsjekket alle koblingene til subene så du er 100% sikker på at alt er riktig der, er en pluss og minus byttet om så blir det dårlig greier. Jeg har også vært borti at suber har vært feil merket med pluss og minus også, så for å være 100% sikker su kan du teste med et 9v batteri, når du kobler riktig på batteriet, så skal membranen bevege seg ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også om du har subsonic filter på forsterkeren (er det monoblokk så har du mest sannsylig det) sett den på rundt det området hvor subben ikke klarer å spille lavere. Ofte rundt 35-40 hz. Da sparer du effekt til det som er vits å spille på og som du virkelig vil høre.

 

80hz er vel strengt tatt ikke så veldig høyt, men i bil med lukket bagasjerom kan det fort bli det.

 

Og som de andre sier gain bør være midt på klokka eller rundt kl 13 som det ble skrevet tidligere. Eventuellt kan du stille den helt på null så stiller du cd-spiller opp til 70% av maks(på subwoofer utgang og volum i grunn) og juster gainen oppover til det spiller høyt nok for deg, mest sannsynlig vil du ikke trenge og stille gain noe særlig høyere enn midt på klokka.. (dette er ofte hovedgrunnen til forvrengning)

En siste ting, hvor har du delt cd-spilleren til høytalerne fremme? Kan også være de som vrenger? Det er større sjanse at de vrenger på de usle 20w som de faktisk får fra cd-spilleren.. (forvrengning er oftest mer på for lite effekt en for mye..)

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80hz er vel strengt tatt ikke så veldig høyt, men i bil med lukket bagasjerom kan det fort bli det.

 

Hos meg så hadde 63Hz vært høyt nok! Hvis du deler på 80Hz, og har suben bak deg så blir det litt rart lydbilde. Har man det så ille at man ikke kan spille lavere enn 100Hz med frontsett, så vil jeg nok si at det er montering her fremme som er feilen, og det er ikke noe god unskyldning for å dele sub høyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greier ikke helt se hvor 80hz er for mye jeg da :S kjører selv på 80 med 18okt deling. kjører jeg den lavere får jeg ikke den punch bassen jeg også vil ha da fronten ikke greier og få den helt fram, så hos meg er 80 den per fekte delingen, gjerne 100 og hvis det blir spilt noe heftig rock men kunn der det funker

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greier ikke helt se hvor 80hz er for mye jeg da :S kjører selv på 80 med 18okt deling. kjører jeg den lavere får jeg ikke den punch bassen jeg også vil ha da fronten ikke greier og få den helt fram, så hos meg er 80 den per fekte delingen, gjerne 100 og hvis det blir spilt noe heftig rock men kunn der det funker

 

var jo her hele poenget mitt kom frem, da jeg skrev:

 

Har man det så ille at man ikke kan spille lavere enn 100Hz med frontsett, så vil jeg nok si at det er montering her fremme som er feilen, og det er ikke noe god unskyldning for å dele sub høyt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får mer punch ut av subben enn det et par 6.5 greier og få til uansett hvordan det er montert, men så er det jo sånn med denne lyden at alt er smak og behag hvordan folk liker lyden så egentlig ikke noen fasit på det

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får mer punch ut av subben enn det et par 6.5 greier og få til uansett hvordan det er montert, men så er det jo sånn med denne lyden at alt er smak og behag hvordan folk liker lyden så egentlig ikke noen fasit på det

 

Hvem har sagt at du må bruke 6'5" som midbass?

 

Tror du trenger litt mer erfaring innen stereo om du mener at en 8"-6'5" ikke klarer å levere ordentlig midbass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo sånn at de fleste har et front og en sub. mange har da et 6.5" front. (var 6.5 vi snakket om nå og ikke 8" ;) ) jeg liker den stramme kraftige punch bassen og skal jobbe for og få et 6.5 front til og få det det og smelle i brystkassa ;) som jeg sier til deg så er lyd smak og behag, kan fint kjøre delingen på lavere men da får jeg ikke fram den lyden jeg vil. Og erfaring er ikke noe problem ;) 9 år erfaring som lyd teknikker og drevet aktivt med bilstereo som hobby i 10 år.

 

skal bare ha fram at det du mener er riktig er nødvendigvis ikke det andre synes er riktig, hvordan ting låter er smak og behag, og det du synes låter bra er det sikkert mange som ikke synes låter riktig!

 

er en grunn til at du f.eks får kjøpt både cerwin vega og klipsch høytalere på markedet.

 

 

men så var det og holde seg til topicen igjen og ikke starte en diskusjon igjen :)

Endret av petteraldo

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det diskutert litt ja :)

Joda, alt er riktig koblet.

 

Har nå Gain på 4-5 av 12 og kjører PQ-Punch på 80%

Delt på rundt 80 hz.

 

Jeg har noe som heter Infranic filter eller hva det nå står, men det er kun av og på knapp, og merker ingen forskjell i lydbilde.

 

Men jeg tror jeg bare skal kvitte meg med Alpine`ne og gå over til Hertz igjen.

Hadde en Hertz i 12" kasse som spilte mye penere enn disse subbene, og hadde nesten like mye bass, så det må jo være subbene som er problemet.

Fikk dog bedre bass nå, men syns det spiller alt for hardt istedenfor varmt og behagelig.

 

Har bassporter noen hensikt visst de er montert rett over selve basskassa?

Har ikke lyst å skjære i hattehylla, så eneste aktuelle plass er der 6X9 høyttalerene skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er elementene som er skyld i at det ikke spiller pent, er vel heller kassen/monteringen.

 

Med andre ord, finne noen element som passer kassen bedre :)

Vet ikke hva du sikter til med monteringen, men kassen kan kun stå der den står nå.

Tror kanskje subbene er mer beregnet for Db-drag enn vanlig lytting, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår