polo-1992-xtreme Skrevet Mars 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Heisann.. Har sett på to solid audio-forsterkere med navnet F43 og F29...noen som vet om Solid Audio leverer kvalitetsvarer?? Noen som har hatt eller har noe liknende fra Solid Audio? Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Mars 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2004 Men er det egentlig noen som kjenner til Solid Audio...?! Er dette bra eller ikke? Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Originally posted by eforsnes spesifikasjonerer indikerer ofte hva forsterkere leverer!!! sikringer er også en pekepinn! men det blir vel kanskje en anna sak når man først hører! forsterkere er også vurdert i klasser som A, B , C og D osv.. hvor hver av bokstavene indikerer hva slags lyd den best gjengir.! en bassforsterker er oftest klasse D si ifra om jeg tar feil Her tar du desverre litt feil. Du kan lese noe ut av specs, men dem sier overhodet ingengting om lydkvalitet. Dem kan si visse ting om f.ek strømkapasitet, stabilitet mm, men det avhenger av at specs som oppgies setmmer, noe som desverre ikke bestandig er tilfellet. Forsterkere deles ikke inn i klasser slik du oppfatter det. Dette er ikke en kvalitataivt klassifiserings system, men angir hva slags "forsterkerprinsipp" som er benyttet. De ulike "forsterker- prinsippene" har bla ulik effektivitet (utnyttelse av strømforsyning). Kl. A, A/B, D og T er de mest vanlige. Kl.A er relativt ineffektive konstruksjone som krever store strømforsyninger (og trekker derfor store megder størm). Disse blir gjerne dyre å lage og avgir ekstreme mengder varme. Disse er derfor relativt ugunstige til bilstereo. Prinsippet benyttes endel i High-End hjemme stereo både i trnasistor og rørforsterkere og vil i manage sammenhenger være Den lydmessig beste løsningen i mellomtone og diskant. Kl A/B er det mest vanlige, og benyttes både til bilstereo og hjemmestereo. De aller fleste forsterkere er kl. A/B eller går over til Kl.A/B ved høye effekter. Kl. D og T er høyeffektive prinsipper som utnytter store deler av strømforsyningen. Disse blir ofte feilaktig kalt Digitale forsterkere, noe dem ikke er, da dem ikke nødvendigvis er. Ut av dette prinsipp kan man få store effekter uten enorme strømforsyninger, og dem avgir knapt varme. Dette gjør dem teoretisk meget egnet til bilstereo, og særlig til bassforsterkere med høy effekt. Desverre så har lydkvaliteten på slike forsterkere vært relativt middelmådige frem til nå. Men de siste årene har det skjedd store fremskritt, og det leveres i dag flere og flere Kl. D og T forsterkere av bra kvalitet. Dette var den enkle versjonen, men håper det gjørde ting litt klarere. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mars 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2004 Originally posted by polo-1992-xtreme Men er det egentlig noen som kjenner til Solid Audio...?! Er dette bra eller ikke? Takk Heisann, Har fått hørt litt på Solid Audio, og det lille jeg hørte virket ok, men det var for lite til at jeg kan uttale meg veldig bastant. Har en bekjent som er nært knyttet opp til importøren og som selv selger SA, og i følge han har dem hatt svært lite problemer med forsterkerne, dem er visstnok veldig hardføre. Solid Audio er et merke fra produsentene av Cutting Edge, et merke som har fått en del possitiv omtale i usa. Har også hatt muligheten til å skru fra hverandre et par forsterkere, og selv om det ble en kjapp look, så det ikke så helt galent ut. Selv anbefaler jeg deg å finne ut hvor nærmeste kontakt ligger, for så å sjekke dem ut selv. PS! jeg har ingen for for tilknyttning til SA eller importøren. Er selv konkurrent til dem, men spørsmål fortjener svar (selv om ikke det var mye jeg kunne bidra med) mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo-1992-xtreme Skrevet Mars 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Takk Mr. SQ DU virker som en hjelpsom kar... Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 litt off topic: noen som har sett klasse t til bil? jeg har bare brukt det til PA og det er jo mye mindre støy i T enn i D Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Jeg mener at jeg har sett noen forsjellige klasse T forsterkere til bil.. husker ikke merkene men såvidt jeg skjønte så er klasse T forsterkere "digitale" som spiller i hele frekvensregisteret mens en klasse D forsterker spiller opp til 250Hz eller noe slikt. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 klasse T spiller hele om rådet. T står for tripath viss jeg ikke tar helt feil. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Mars 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2004 Originally posted by Rockford Seat Jeg mener at jeg har sett noen forsjellige klasse T forsterkere til bil.. husker ikke merkene men såvidt jeg skjønte så er klasse T forsterkere "digitale" som spiller i hele frekvensregisteret mens en klasse D forsterker spiller opp til 250Hz eller noe slikt. Det er i utgangspunktet ikke noe båndbredde forskjell mellom Kl. D og Kl. T. Dette bestemmer konstruktøren selv. Kl. D er derimot dem mest brukte, og har frem til i dag vært mest fornuftig å bruke i bassområdet av ulike grunner. 1. Bassforsterkere er gjerne de største i systemet slik at ved å benytte Kl. D( eller T), kan man få ned fysisk størrelse, og ikke minst strømtrekket. 2. Store bassforsterkere i kl A/B blir gjerne dyre, da det trengs store strømforsyninger og ikke minst mye kjøling. 3. Frem til i dag har ikke Kl. D forsterkere vært mye å skryte av i mellomtone og diskant området, og har derfor vært forbeholdt bass seksjonen. Dette vil nok endre seg de neste årene. mvh Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg