Gå til innhold

Motorbytte Audi A4 1.8T, 2001

Ranger emnet


Dcepticon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Uten å gå i detaljer på hva som skjedde, har jeg klart å skåret motoren på min A4 Avant. Siden jeg lenge har hatt lyst på et mekkeprosjekt har jeg derfor tenkt å gå i gang med å bytte motor selv, og lurte i den forbindelse på om noen her har erfaring med å gjøre dette?

 

Det blir snakk om å kjøpe en identisk brukt motor (1.8T) og sette inn, så det bør ikke være noe problem med dokumentasjon, drivlinje, hjuloppheng, bremser osv. Er det noen som kan estimere hvor mye arbeid det er snakk om, og om det er noe spesielt jeg må ta hensyn til. Tenker mest på om det er noen problemer relatert til elektronikken og slikt. Hvor kan jeg begynne å se etter brukt motor, og hva bør jeg se etter? Er det nødvendig at motoren er akkurat samme modell som den gamle, eller går det fint å sette inn en som er et par år eldre eller nyere?

 

Bilen har forresten tiptronic girkasse, men det er ikke Quattro.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nylig byttet motor min min 96mod tq. Etter MYE leting fant jeg en motor som hadde grei km. stand og som selgeren ikke skulle ha så alt for mye for. jeg var i kontakt med nbs, og de kunne skaffe en motor til 13k mener jeg det var. fant en annan vraker, og de skulle ha 10k for den. Jeg fant etter lenge en motor som jeg fikk for 7k med 170k på telleren.

Jobben er forsåvet grei, på disse bilene tar man av hele fronten, også drar man motoren fram. Et tips kan være å koble av hele el-nettet fra ecuen, og ikke drive å koble av hvær og enkel sensor.

Den gamle motoren var som nevnt en 96mod, og jeg fant en 98mod motor, og selfølgelig har slepingene gjort bittesmå forandringer på motoren. motorkoden og slikt er det samme, men på 95-96 mod er det en annen tykelse på blokka til registerreim strameren. dette har ikke så stor betydning da jeg regner med at du bytter rime og det, men pass på dette så du ikke kjøper deler som ikke passer. på a4 facelift modeller mener jeg også at de begynte med elektronisk gasswire, men dette er eventuelt bare å bytte over gasspjeldhuset fra den gamle motoren.

 

motoren på en to og firehulstrekker er den samma, men jeg mener å huske det er annen motor/elektrsk når man har automat.

 

Håper noe av dette var til hjelp.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår