Gå til innhold

Audi A4 1.8T Ambition LIMO 2000, startproblemer og fusking over en lengre periode..

Ranger emnet


olioli

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Etter måneder med grubling, inn og ut av verksteder, fram og tilbake til privatpersoner med peiling, sleping hit og dit, så kommer jeg endelig inn på et forum og ber på mine knær etter mulig hjelp til mitt uforklarlige problem for meg! Nå legger jeg ut store deler av historien min med bilen min og meg siden jeg kjøpte den november 2010!

 

Først litt info om bilen, som overkskrifta sier er det en Audi A4 1.8T Ambition LIMO, registrert 28 desember 1999, går som en 2000 modell. Bilen er så og si helt original og standard, bortsett fra større turbo og chip. Hvor og hvilken turbo og chip det er, har jeg ikke papirer på, alt var gjort får jeg kjøpte den. Over til historien;

 

November 2010 ble bilen kjøpt, bilen så hel og grei ut, registerreim og vannpumpe ble byttet ei uke før jeg hentet den, så jeg trodde jeg hadde kjøpt en bra bil. Bilen virket helt perfekt de 2-3 første ukene, så begynte problemene å bygge seg opp. Begynte med at en dag jeg gav litt turtall, kjentes det ut som turboen fikk seg en "knekk". Dro på, så bare "knakk" det på en måte, så var det ikke mye drag igjen. bremset opp, gjorde det samme, og da var bilen helt fin igjen! Etter dette, et par dager senere, begynte bilen å fuske. Det ble bare verre å verre for dagene som gikk, helt til den begynte å spytte ut svart eksos og brumme noe forferdeli, kunne høres ut som en traktor, og turtallet var VELDIG ujevnt. Et par dager senere var det ikke liv i bilen lenger, så den ble hentet med falken til nærmeste merkeverksted. Etter et par uker med feilsøking (tro det eller ei), så kom de fram til at luftmengdemåleren, pluggene og coilene måtte byttes. De gjorde så, og bilen fungerte igjen. Pluggene har hatt en tendens til å alltid sote veldig mye. Bilen fungerte i vel 3 måneder før problemet oppsto igjen, februar 2011. Så å si de samme symptomene skjedde før bilen ikke ville mer. Den ble hentet med falken igjen, og kjørt til nærmeste lokale verksted. De tok en diagnose hvor de mente det ville ta tid og være vanskelig å finne ut hva feilen var, så jeg fikk en venn med meg og slepte bilen til en privatperson, tidligere mekaniker, som har peiling på Audi generelt. Etter litt tid der, fant han ut at batteri ikke tok ladding, og at lambdasonden målte feile verdier. Jeg fikk kjøpt et nytt batteri og ny lambdasonde (uoriginal), og han fikk satt det på, samtidig som han rengjorde gass spjeldet og en slange som går inn til intercoolern. Det var fullt av olje og skit inni slangen. Han mente at det hadde gjort at pluggene sota så mye (som ofte fører til at bilen ikke vil starte), så han fikk fiksa alt og jeg henta bilen da han mente at nå var den fikset. Kjørte bilen hjemover, bilen gikk bedre enn noensinne, men nå var det noe galt med tomgangen. Tomgangen jagde hele tiden, helt fra litt under 1000, så sakte opp til 1500, og bestandig når den traff 1500 så skjøt den direkte opp til 2100 og lå der i 5-10 sekunder før den gikk ned igjen. Sånn fortsatte det hele tiden med jevne mellomrom. Han bytta samtidig luftmengdemåler på nytt (uoriginal fikk jeg høre, men ble bestilt fra norsk bildelesenter).

Pga tomgangen dro jeg tilbake til han og fikk tatt en diagnose via vag-com, og fant en del gamle feilkoder liggende der. Vi tenkte at kanskje noen av dem gjorde at tomgangen var så ustabil, samt at siden batteriet hadde vært koblet av, at vi måtte grunn innstille gass spjeldet. Feilkodene ble slettet og gass spjeldet ble grunn innstilt (ble jeg fortalt, men er usikker på om det ble gjort rett), og det hjalp litt på tomgangen, helt til jeg kom hjem, da begynte det på samme viset igjen. Dagen etter (for et par dager siden), tenkte jeg at jeg skulle gå under pansret for å prøve å finne ut av dette selv, så jeg prøvde å sette tilbake den forrige luftmengdemålern (som jeg ikke visste om den var defekt eller ikke), og da jeg startet bilen, var turtallet så og si normalt. Tok meg en prøvetur og den holdt seg fortsatt normalt, den bare falt litt under normalt noen få ganger da jeg tok inn klutchen på høyt turtall. Men da oppsto et annet problem, bilen dro ikke normalt lengre. Nå fuska den litt idet turboen slo inn og hele veien videre. Sånn holdt den på første dagen, dagen etter begynte den å fuske bare ved normal kjøring også, og turtallet ble litt merkelig igjen, men ikke fullt så ille som før, da det brukte å hoppe over 2100. Jeg satt bilen i garasjen igjen, gikk under pansret, og satt tilbake den nye luftmengdemåleren, og samtidig tok jeg ut alle pluggene og så at de var litt sotete igjen (samt at det var litt bensin på alle, vet ikke om det er normalt? da jeg ikke har så veldig god peiling på bil). Jeg rengjorde alle pluggene og satt dem ned igjen. Etter dette, har jeg ikke fått start på bilen lengre, og dette oppsto for to dager siden. Jeg har prøvd meg litt fram, sjekka etter lekkasjer, men lekkasjer skal vel ikke gjøre at bilen ikke starter uansett?

Så langt har jeg kommet nå, bilen står fortsatt i garasjen, og jeg har ikke økonomi lenger til å ta bilen på merkverksted å betale 10-tusenvis til inkompetente folk som ikke får gjort jobben (ja, noen er faktisk det!).

Derfor kommer jeg hit, i håp om at noen kanskje kan ha svar på hva som egentlig skjer med bilen min, og hvorfor den er sånn? Er i ferd med å gi opp...

Kan si at jeg kan ikke høre noen lyd av at bensinpumpa starter når jeg slår på tenninga, men er samtidig ikke sikker på hvilken lyd jeg skal høre etter. Kan beninspumpa ha ført til noen av disse problemene?

 

Edit; glemte å legge til at det er en Quattro, vet ikke om det vil ha noe å si men..

 

Svar og/eller hjelp vil jeg være EVIG takknemlig for, uansett om dem vil hjelpe eller ikke!

 

Mvh Ole Kristian Olsen

Endret av olioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tenkte bare det kunne være greit å legge ut hele historien for kanskje å kartlegge bedre hva som kunne gjøre dette.

 

1. N75 ventilen ser jeg stadig dukker opp på forskjellige threads, så den skal vurderes.

2. Lekkasjer ja, har prøvd meg litt på det uten hell så langt :| og er spesielt vanskelig uten å få start på bilen :)

3. Dysene ble nevnt på merkeverkstedet, men ser ikke helt for meg at det kan være dem, ifølge andre!

4. Gasspjeldet er nylig renset uten forandring, kan det være defekt? Gassåjeldet/potentiometer?

 

Er det noen av disse tingene som ikke vil få bilen til å starte uansett? Bilen bare sveiver rundt, men noenganger hører du at han virkelig prøver å komme seg på, uten hell!

 

Ellers som jeg nevnte, så hører jeg ingen lyder fra bensinpumpa når jeg skrur på tenninga! Vet ikke helt hvordan den lyden skal høres ut, men der er ingen lyd i det hele tatt så det må vel kanskje bety noe :)

Skulle sjekke sikringer og relè igår, men fikk fader meg ikke opp lokket til boksen under rattet igår, sitter støpt fast :P

 

Mvh Ole

Endret av olioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk start på bilen etter å ha byttet til andre plugger (ikke nye), men bilen går ikke reint. Alle pluggene er våt og lukter bensin, samt at dem soter ganske lett. Hva kan dette skyldes? og det lukter godt bensin nede i rommet hvor pluggene står. Spytter også ut svart eksos ved rusing! Feil blanding regner jeg med, men hva kan forårsake det? Luftmengdemåler er ny, lambda er ny men uoriginal, gasspjeldet er renset men usikker på om det ble rett grunninnstilt, pluggene er forholdsvis ny, 4 mnd gammel. Noen ideer?!

 

edit; bilen rister litt når jeg først får start, og høres ut som en traktor :P

så også en bitteliten slange som virker veldig tvilsom, en sånn type slange som har sånn "ull" lignende greier på utsiden, så ut som den kunne være i dårlig forfatning, og er ikke sikker på hvor den går, går fra en ting til manifoilen ser det ut som.

 

Håper på svar,

 

Mvh Ole

Endret av olioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for meg som bilen får alt for mye drivstoff.

Hva er sjekket ut og hvordan er det sjekket ut?

 

Tempsensorer?

Jwg ville prøvd å få lagt inn standard programvare ellers, ikke greit å feilsøke på tukla ting, og når man ikke en gang vet hva som er gjort...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får for mye drivstoff, og er ikke sikker på hva som gjør det.. første gang den fikk for mye drivstoff, så tok et merkeverksted å bytta alle coilene, luftmengdemålern og alle tennpluggene, og da ble bilen god i ca 3 måneder før det samme problemet oppsto.. men synes ikke den gikk like godt etter at de hadde fikset den, de fjerna da samtidig en turbo Xs dumpventil, så nå står det ikke engang original resirk ventil, de har tetta slangene der den originale resirken skal stå.. har en forge 007 resirk liggende, men har ikke installert den enda!

 

Det som er gjort etter at bilen gikk gaiken igjen, er ny lambdasonde (uoriginal), som ble loddet på.. ny luftmengdemåler fra norsk bildelesenter (føler at den ikke er av prima vare).. pluggene er ikke bytta, men de er ikke så gamle heller, de soter bare fort og lukter godt bensin og er våt.. ellers har jeg prøvd å bytta plass på coiler uten merkbar forskjell, har prøvd sånn delvis å spraya startgass på de store slangene, men føler at jeg har glemt noen eller ikke sprayet godt nok på undersiden av slangene.. innsugs slangen til intercooler har blitt tatt av å rengjort, gasspjeld har blitt rengjort og grunn innstilt (men vet ikke om grunn innstillinga ble gjort rett).. er vel det som er gjort, og per nå så starter bilen men høres som sagt ut som en amerikansk V8 på tomgang, samt at bilen rister godt på tomgang, den er ikke så veldig jevn på turtall heller!

 

Ble tatt diagnose for ca en uke siden av en privatperson og han trodde at kanskje noen av feilene som lå der kunne være gamle, så han slettet alle.. har ikke fått tatt ny diagnose etter det, så regner med flere feil har oppstått.. skal jeg lime inn feilene som var på den diagnose? Ble litt langt dette, men må få med meg alt..

 

Takker for svar Einar!

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer inn feilkodene som kom som han mente kunne være gamle, værtfall noen av dem..

Her kommer de;

 

 

Chassis Type: 8D - Audi A4 B5

Scan: 01 02 03 08 15 16 17 25 35 37 45 55 56 57 67 75 76 77

 

Mileage: 200500km/124584miles

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: None

Part No: 4B0 906 018 AA

Component: 1.8L R4/5VT 0006

Coding: 04201

Shop #: WSC 66565

VCID: 60D17758CAC5

 

10 Faults Found:

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low

P0102 - 35-10 - - - Intermittent

16622 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31): Signal too High

P0238 - 35-10 - - - Intermittent

18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low

P1602 - 35-10 - - - Intermittent

17524 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S1: Open Circuit

P1116 - 35-10 - - - Intermittent

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity

P0134 - 35-10 - - - Intermittent

17647 - Fuel Injector for Cylinder 3 (N32): Open Circuit

P1239 - 35-10 - - - Intermittent

17648 - Fuel Injector for Cylinder 4 (N33): Open Circuit

P1240 - 35-10 - - - Intermittent

17646 - Fuel Injector for Cylinder 2 (N31): Open Circuit

P1238 - 35-10 - - - Intermittent

17645 - Fuel Injector for Cylinder 1 (N30): Open Circuit

P1237 - 35-10 - - - Intermittent

16891 - Idle Control System RPM: Higher than Expected.

P0507 - 35-00 - -

Readiness: 0000 0000

 

Nå sletta han alle kodene som lå der og jeg kjørte bilen hjem, så har ikke aning om alle eller noen av dem har kommet tilbake! Må kjøre 4 mil for å komme meg til nærmeste verksted som kan ta diagnose og føler ikke for å kjøre bilen dit sånn den er nå, så må eventuelt bli slepet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OE Plugs: NGK PFR6Q - .032" gap

For Stock Cars - .032" gap:

 

•NGK BKR6E/6962

 

•Autolite 3923

 

•Denso Iridium IK20

For Chiped Cars - .028" gap:

 

•NGK BKR7E/4644 (formerly 6097)

 

NB dette er tommer.

 

•Autolite 3922

 

•Denso Iridium IK22

 

For original blir det da 0.080 gap

For chippa 0.070 gap

 

Prøvde med 0.070 gap men ville fjuske og lugge litt, gikk ned på 0.060 og bilen har gått som en derøm hele uka.Diskuterte dette med en mekaniker og han mente pga turbotrykket så rett og slett blåste den ut gnisten på plugge, den klarte ikke og levere nok.men når man tok inn gapet så ville den ikke klare det.Men i alle fall så har bilen gått som en klokke i en uke nå og det har ikke skjedd på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsmodul har vært nevnt i andre tråder, så den må vurderes.. er litt kjipt som du sier å bare kjøpe deler man tror det kan være, så er det ikke det, så har man brukt 10-tusenvis på ting man egentlig ikke hadde trengt.

 

Du nevner dette med pluggene, har du delenummer eller en side hvor du kan vise meg dem?

Min bil har forresten en plass mellom 250-280 hk, så kanskje du vet bedre enn meg hvilke type plugger jeg bør ha da, så hjelp for å finne dem mottas med stor takk!

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pluggene som er nevnt over er 1 grad kaldere. Hadde en samtale med en tuner for en stund siden, han mente man skulle gå for en grad kaldere plugg for hver 50 hest. Altså kanskje du burde prøve 2 grader kaldere plugger. Jeg bruker NGK nå og funker gull. Disse har de på bensinstasjoner og til noen hundre lapper. Bedre enn orginal på møller til 250-300 kr stk. Tror NGK BKR8E er 2 grader kaldere enn orginalt. Arrester meg hvis jeg tar feil. Har i hvertfall billige på ebay, rundt 100 lappen med frakt. Ser du ikke har resirk på den er ett møst den må på kan være der alt ligger. Har du brukt dump så vil det også fukke opp og den vil gå altfor fett. Har du ikke dette er vel problemet der vil jeg tro. Ecu blir lurt trill rundt og leser av feil verdier og sender derfor ut feil signaler.

 

Link til mye lesing. http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2666114

 

http://cgi.ebay.com/NGK-IRIDIUM-IX-SPARK-PLUG-BKR8EIX-BKR8E-IX-No-2668-/250403111984?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a4d304430

Endret av frozen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! De pluggene du linka på ebay, la ikke merke til at det sto noe om gappen der eller varmegraden (1-2 grader kaldere), kanskje du vet hvilke varmegrad de har forhold til de originale jeg bruker? Leste litt rundt angående den NGK type pluggen du skrev nå, og ser at de aller fleste velger den typen på chippa biler! 0.6-0.7 gap ser ut til å være det vanligste :)

 

Da skal jeg få bestilt/kjøpt, men da mangler jeg bare slangen som skal fra induction slangen og videre ned til der forge 007 ventilen min skal tilkobles, hvis du kunne hjulpet meg å finne den på nett vil jeg være evig takknemlig!

 

Takk igjen for svar :)

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår