Gå til innhold

Audi A4 1.8T Ambition LIMO 2000, startproblemer og fusking over en lengre periode..

Ranger emnet


olioli

Anbefalte innlegg

De er vel gappet til 0.8 tror jeg slik som de kommer. Ser orginal er BKR6, 7 er 1 grad kaldere så regner med 8 er 2 grad. Du har denne blant annet men høggern har slik til en billig penge hvis du har en i nærheten.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-A4-Passat-B5-1-8T-Silicone-Intercooler-Turbo-Hose-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3cb016e298QQitemZ260652327576QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Endret av frozen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, kort oppsummert;

 

Det jeg bør finne, er de type NGK pluggene BKR8E med gap på 0.6 mm, samt at jeg bør få tak i den slangen jeg trenger for å tilkoble forge 007 ventilen? Og hvem kan justere ned gappen på tennplugger? :P

 

Sist jeg hadde den på merkeverksted tok de ut den Turbo Xs dumpen som sto i når jeg kjøpte den, så fjerna de slangen der forge 007 skal stå, og satte to bolter i hver ende mellom der forge 007 skal stå, for å stenge inne lufta.. har ikke tenkt over det før nå, at den kjører uten hverken dump eller resirk, der er absolutt ingenting.. høres ikke bra ut?

 

Mvh Ole

Endret av olioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke bra det kan jeg love deg, er nok der du har problemet ditt garantert. Lmm leser feile verdier hele tiden og pøser på med bensin. Den sender ikke tilbake overskudds lufta som den skal gjøre. Regner med en vanlig bilutstyrsbutikk har slike føleblader. Da finner du det bladet som er 0.06 eller 0.07 og legger det i mellom på pluggen så banker du forsiktig med noe og klemmer inn bøyen på pluggen. Tror ikke du vil finne noen som er ferdig gappet. Det merkeverkstedet du har vært på må jo være helt på bærtur og klare og blinde de hullene. Kjører du med chip eller datasprut foresten.les denne tråden.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/217587-1-8t-dump-vs-resirkuleringsventil.html

Endret av frozen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for info! Skal ta å se nærmere på dette nå når påsken er over :)

Ser for meg at det kan bli trangt å montere resirken, ser ut som det er trangt nedi der uansett om man løsner/fjerner ting!

Har du erfaring med det?

 

Merkeverkstedet har jeg hørt har dårlig rykte på seg, men man har ikke andre valg enn å dra dit når man trenger, såfall så må jeg kjøre 12-15 mil lengre for å komme meg til neste, og da blir det 22-25 til sammen bare en vei, så det er utelukket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min av masse ganger, løsner slangeklemme oppe jekker opp bilen drar den ut og tar den ned under i fra det går fint. Eller når du skal ha den i sett den i slangen før den opp gå så ovenfra og sett den i hullet i innsugslange, er ikke noe problem. Har du org filter så ta bort snorkelen og alt ligger åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg finner ut av det, er ikke så "teknisk" av meg når det kommer til bil!

Vurderer også å kanskje skifte N75, men litt usikker på om det trengs. Hvis det er den originale som står i, så vil det jo være bedre med en H eller J har jeg lest.

 

Drar til Sortland imorgen (regner med du vet hvor det er), forhåpentligvis får jeg tak i plugger der, enten på en av bensinstasjonene eller på Custom Shop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du bilde av motoren og alt av slanger, fikk det idag på merkeverksted..

Er det slange nummer 27 med det "delepunktet 26" jeg vil trenge?

Eller er det den krøllete lange slangen som er ved siden av resirken som er nummer 14?

Bare å lagre bildet så du/eventuelt andre som vet, kan zoome å se lettere hva som er hva :)

 

Mvh Ole

post-62884-1380485327548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp å pusset vekk all soten jeg kunne fra alle tennpluggene, satt dem på plass, og bilen starta bedre enn den har gjort på en stund, der var noen "nykk" eller småe poff fra potta som gikk litt på turtallet og.. jeg kjørte 3-400 meter så begynte turtallet (i fri) å dale lengre ned, under 500 omdreininger, var på tur å kveles, samt at det hørtes ut som en traktor.. regner med pluggene sikkert er sota litt/delvis igjen!

 

Tror du Frozen eller andre at det fortsatt kan ha med tenninga å gjøre/tennplugger, og den resirken som ikke er tilkobla?

Eventuelt også tenningsmodul?

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanterer at det er pga resirken vil jeg tro pluss plugger. Den må være der. Bunn av resirk skal inn på innsugslange mellom turbo og filter nr 13 hullet under N75. Du trenger slange nr 6 i fra cooler røret som går inn på turbo. Denne har en ekstra slange ser du og denne tynne enden skal inn på siden av resirkventilen din. Så skal en tynn slange fra resirk nr 16 opp og inn på nippelen som ligger fremst i mot pansret på innsuget ditt. Er denne som styrer åpning og lukking av ventilen.

 

Siterer ett innlegg her inne

glem åpen dump, sett på aluresirk og åpent luftfilter. kjører du med åpen dump måler lmm opp en viss mengde med luft som går inn i systemet og pøser på med en mengde bensin tilpasset mengden med luft. når du slipper gassen da får motoren altfor mye bensin i forhold til luft fordi lufta slippes ut i den fri og bensina går inn i maskina.. det som skjer er at bilen din går dårligere og du brenner opp katalysatoren. grunnen til at du hører lyden bedre på laft turtall med bånn gass er fordi a4 er levert med lavtrykksturbo. dvs at turboen slår inn tidlig of lader mest på lavt turtall. mer lading vil si høyere trykk og når du slipper gassen da så lager det jo selvfølgelig mer lyd. men som sagt er ikke åpen dump bra for noe som helst egentlig bortsett fra at du kanskje får litt høyere lyd. og det er jo ikke noe kult at bilen lager mer lyd og går dårligere:P hvertfall ikke når du får nok lyd av en aluresirk og et åpent luftfilter. billigere blir det å kjøre med også i og med at den bruker mindre bensin=) egentlig bare positivt med resirk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har lest meg gjennom den dump vs resirk threaden, så det skjønner jeg.. det jeg ikke skjønner, er om du mener det er pluggene som gjør at de soter så mye? er jo pga sotinga at bilen ikke starter mange ganger værtfall.. men vi får se, satser på at dette kan få den på rett kjør! vært uten bil i over 2 mnd nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er slangene og pluggene bestilt, da er det bare å vente å håpe!

Vurderer å anskaffe en billig tenningsmodul fra ebay også, som står at den skal passe til min! Prislapp; 270,- (norske såklart).

Men de infoen står det at man bør bytte coiler også hvis man skal bytte tenningsmodul, ellers vil det bli feile koder og sånne ting, har du noen erfaring/formeninger om det? Et sett med coiler kommer på i overkant av 650,- , som er ganske billig!

Endret av olioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet coiler og tenningsmodul om en annen flere ganger, har aldri være noe problem. Hadde samma ståa i 2 år. Skiftet alt som var og skifte av ting og tang i mototrrommet. Til slutt var det ett lite hull i en slange og feile plugger som var problemet. Nå har bilen gått som en klokke i mange mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store problem med nykking og fjusking,fikk opp feil på LMM og lekasje på systemet. Skiftet alt av slanger i motor, lmm, coiler, plugger, tenningsmodul, ait sensor vanntemp sensor ja alt kan man si. Trykktestet systemet på 1 bar men var potte tett. Etter jeg prøvde og teste på opp mot 2 bar så viste det seg lekasje på akkurat den slangen du må ha nå. Skiftet denne og bilen ble bedre. Testet på 1 bar men kjører på 1,3-1,5 så derfor fikk jeg ikke provosert frem lekasjen. Hadde mye fjusk og nykk på mellom registret måtte slippe opp gassen og trå sakte ned og la den bygge trykk slik.Hørte på vacn forumet men samma svar over alt lmm, coiler osv. Sjekket derfor opp på vortex der stod det dette ang plugger. Skiftet disse gapet de slik og alt er i skjønneste orden, bilen går som en klokke. Kjører med manuel boostcontroller da. Hadde jeg tatt vare på pluggene jeg skiftet uka etter jeg hadde kjøpt bilen hadde jo problemet vært løst den gikk knirkefritt da jeg hentet den. Prøvd disse og sjekket gapet. Men valgte og tro på alle som sa at man skulle bruke orginal plugger men men. Har lært leksa nå. Blir aldri og prøve andre plugger og med annet gap nå. Men ang din bil så må den ha noen steder og gjøre av lufta etter du går av gassen . Den slår jo tilbake rett i turbo nå håper ikke den har tatt skikkelig skade nå over tid. Bilen din kommer til og bygge trykk mye tidligere også. Ecuen din leser av helt feile verdier nå og bare pøser på med bensin vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår