Gå til innhold

Trenger hjelp - spraking

Ranger emnet

Erik Jones

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp montert et anlegg i bilen til fruen. Hele anlegget har jeg flyttet over fra min egen bil og der fungerte det problemfritt.

Jeg har ikke så mye peiling på oppkobling og fikk hjelp til å installere anlegget i egen bil av en kompis. Nå som jeg har flyttet det over er jeg rimelig sikker på at jeg har koblet opp på samme måte. Men jeg har allikevel et problem.

Hver gang jeg starter og stopper bilen kommer det en ulyd fra bakhøyttalerne. Det smeller fra dem noe grusomt og er veldig irriterende. Det samme skjer dersom jeg skrur av og på anlegget når bilen står og går.

Anlegget er koblet slik at fronthøytalerne er koblet rett på stereoen. Bakhøytalerne og subben er koblet til en eldre forsterker med remote. Forsterkeren er ødelagt slik at inn og out er det samme. Dvs at det blir like mye lyd om jeg kobler coax'en fra stereoen til inn eller out på forsterkeren. Jordledningen til forsterkeren er koblet sammen med jordledningen til subben og festet i karosseriet bak i bilen.

Er det noen som kan hjelpe meg her? Lyden ellers i bilen er bra. Men lyden når anlegget skrus på og av er til å bli gal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstod jeg det riktig med at du har minusen fra bassen rett i karosseriet????

Det stemmer, som sagt det er en kompis av meg som gjorde det først så jeg prøvde å gjøre likt denne gangen også. Men dette er vel feil? Hvorfor er dette feil og hva må jeg gjøre annerledes? Og er det også feil å jorde forsterkeren i karosseriet?

Ulyden kommer bra bakhøytallerne. Tror ikke det kommer noe ulyd fra bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren skal kobles til jord via ledning på terminalen, der den henter minus.

Basselementet skal kun tilkobles forsterkeren.

Skal du feste forsterkeren til jord så sørg for at den har god jording til terminalen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren skal kobles til jord via ledning på terminalen, der den henter minus.

Basselementet skal kun tilkobles forsterkeren.

Skal du feste forsterkeren til jord så sørg for at den har god jording til terminalen.

Den skjønte jeg ikke helt. Hva mener du med terminalen?

Bassen er en aktiv sub av typen under, bare noe billigere. Derfor er den jordet sammen med forsterkeren. Men hvis dette er feil så skal jeg rette på det asap:-)

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=6962&katid=31&mid=m436&id=&vn=736&stortbilde=ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en aktiv sub så er det noe annet, men d er det veldig fint å nevne at du har en aktiv sub med innebygget forsterker, for slik som jeg tolket det var den en basskasse som ble jordet i bilens chassis.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fortsatt ha for dårlig jording selv om du har jordet et egnet sted baki bilen. Jord(strømmen) skal ikke bare fra setebeltet og til forsterker, strømmen skal heeeeelt fra batteri(og dynamo).

Hvis du har hatt dårlig jord, så kan div jordingsbaner være ødelagt. Høres ut som at du har Pioneer cd-spiller :L

Lenke til kommentar
Del på andre sider