Gå til innhold

få bort gammelt lakkstøv og lignende.

Ranger emnet

smedsrun

Anbefalte innlegg

Er litt forskjellige ting du kan gjera avhengigt av kva det er som har festa seg på lakken.

Er det asfalt, so liker prickbort avfetting dette.

Er det rester av metall so liker iron x avfetting dette. (piggdekkstøv f.eks.)

So er det å prøve litt med claying.

Har du ikkje maskin, so er det lakkrens først, so polish og til slutt beskyttelse (litt avhengigt av kva slags merke du har)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd med clay først og se om det blir noe bedre!

Går ikke det ville jeg gått på med rubbing,polish og evt voks...Kan være tungt og få bort lakkstøvet hvis den har fått flere lag etter lang tid på karosseri verksted...

En annen mulighet som kan være litt skummel er og vaske det bort med tynner...men som sagt kan det ta lakken på bilen hvis du gnikker for mye.Du må også polere etterpå....

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avensisen til gamlingene hadde fått en del overspray av klarlakk etter at de lakkerte en bakluken, dette gikk ikke bort med clay eller avfetting men måtte korrigering med maskin til:

DSC_6483.jpg

Her ser du alt er borte bortsett fra der tapebiten var på forrige bilde:

DSC_6486.jpg

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd med maskin men gikk ikke vekk, prøver med clay først å kjøper nytt poleringsmidler:P

Ok, husker du hvilken type polish du brukte? Pad? Type maskin?

Jeg gikk først over med clay, men det rørte det ikke, så jeg gikk over med roterende og grov polish (rubbing).

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dei billakk verkstedene jeg har jobbet hos, og kjenner til rundt om bruker rødsprit til å fjærne lakkstøv

Vel har vært innom 3 forskjelige lakkverksteder og dem har nu brukt rødsprit.

Hadde min bil inne på lakkering etter en skade og når jeg fikk bilen tilbake var den full av lakkstøv.

Fikk fjerna det lett med rødsprit og jeg ser ikke at du har kommet med nå forslag til å fjerne lakkstøv. (Du som har jobbet med det burde vel vite det eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, husker du hvilken type polish du brukte? Pad? Type maskin?

Jeg gikk først over med clay, men det rørte det ikke, så jeg gikk over med roterende og grov polish (rubbing).

europris maskin :well: slik stor roterende sak... men prøvde maguiars clay med slik quick spray. å fikk bort det meste! mye forurensing i lakken ihvertfall! kjøpte også meguiars bilsåpe og polering på spray. brukte microfiberklut til og ta av polishen med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har vært innom 3 forskjelige lakkverksteder og dem har nu brukt rødsprit.

Hadde min bil inne på lakkering etter en skade og når jeg fikk bilen tilbake var den full av lakkstøv.

Fikk fjerna det lett med rødsprit og jeg ser ikke at du har kommet med nå forslag til å fjerne lakkstøv. (Du som har jobbet med det burde vel vite det eller?)

Ja jeg vet det ja, og han har fått svar tidligere i tråden fra andre, rart egentlig at dei lakkverkstedene du har vært innom kaster bort penger på å handle inn rødsprit til det formålet, når dei allerede har rikelig med produkter på lager for å fikse slike ting

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider