Gå til innhold

universal bensinpumpe?

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

bensin pumpa på bravoen har tatt kvelden og hverken fiat eller andre selger nye til den modelen, brukt er deler til den bilen vanskelig og oppdrive så jeg funderte på å kjøpe en universal pumpe som monteres direkte på slangen, kobles da på de gammle ledningene.

vil det virke?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det, hvis trykket og mengden universalpumpa leverer er riktig. Det er også viktig at pumpa klarer å suge til seg bensin (ikke alle klarer det, volvo 240 f.eks. har en egen matepumpe i tanken. Vet at bl.a. noen BMW har pumper som klarer å bygge opp nok vakuum til å få frem bensinen til pumpa - vet dessverre ikke hvilke BMW'er det er snakk om).

 

Mengden en pumpe skal levere bestemmes vel til en stor grad av effekten på motoren? Hvis motoren yter maks f.eks. 100KW (ca. 130hk) vil den trenge nesten den samme bensinmengde som andre moderne motorer som yter det samme. Det vil vel si at du kanskje kan bruke en pumpe fra en bil med samme effekt og som har pumpe montert utenfor tanken uten matepumpe.

 

Dersom du skal gjøre dette tror jeg at jeg ville montert pumpe ganske nærme tanken da det sannsynligvis er lettere for pumpa å trykke bensin enn det er å suge bensin fra tanken.

 

 

Jeg er ingen ekspert og har ikke prøvd dette før. Andre som faktisk har prøvd er kanskje bedre skikket til å svare.

 

Har allikevel tro på at du kan lykkes med å bruke en annen pumpe forutsatt at du får tak i en pumpe som leverer riktig trykk, mengde og klarer å trekke frem nok bensin. Plasseringen av pumpa er også viktig, mener jeg.

 

Lykke til!

 

 

mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter pumpa nede i tanken må du nok helst beholde den nedi der, du kan iallefall ikke koble ei ny pumpe i serie med den gamle.

 

Si at du skaffer ei gammel Bosch-pumpe som er bygd for å stå under bilen, for lagt om slanger oppi tanken slik at de ikke går via den gamle pumpa.

Da burde det vel gå.

De fleste biler med EFI ligger på rundt 2,5-3,5 bars bensintrykk, de fleste pumper greier 6-7 bar, og de har ganske stor overlevering av bensin.

 

Det er ikke garantert at det vil funke, og de fleste biler med sugerøret ut i toppen av tanken har matepumpe eller hovedpumpa oppe i tanken.

 

Hva da om du tar ut nåværende pumpe, og tar litt bilder av den og finner noe som ligner.

 

Det er ikke så avansert, få festa den i rette høyda og få koblet til slanger og ledninger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har pumpe i tanken, kan du ikke få tatt den ut, og gå til en eller annen tilbehørssjappe da og finne ei som passer sånn ca. For så å modifisere tankarmaturet til å få det til å funke med den nesten like pumpa....

 

skal du ha ei in line må du nok ut med den originale pumpa likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår