gotthard Skrevet April 23, 2011 Rapporter Share Skrevet April 23, 2011 bensin pumpa på bravoen har tatt kvelden og hverken fiat eller andre selger nye til den modelen, brukt er deler til den bilen vanskelig og oppdrive så jeg funderte på å kjøpe en universal pumpe som monteres direkte på slangen, kobles da på de gammle ledningene. vil det virke? Siter -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Opel Insignia sport tourer 2009 Kia Soul 2018 Golf 5 1,6L 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet April 23, 2011 Rapporter Share Skrevet April 23, 2011 Jeg tror det, hvis trykket og mengden universalpumpa leverer er riktig. Det er også viktig at pumpa klarer å suge til seg bensin (ikke alle klarer det, volvo 240 f.eks. har en egen matepumpe i tanken. Vet at bl.a. noen BMW har pumper som klarer å bygge opp nok vakuum til å få frem bensinen til pumpa - vet dessverre ikke hvilke BMW'er det er snakk om). Mengden en pumpe skal levere bestemmes vel til en stor grad av effekten på motoren? Hvis motoren yter maks f.eks. 100KW (ca. 130hk) vil den trenge nesten den samme bensinmengde som andre moderne motorer som yter det samme. Det vil vel si at du kanskje kan bruke en pumpe fra en bil med samme effekt og som har pumpe montert utenfor tanken uten matepumpe. Dersom du skal gjøre dette tror jeg at jeg ville montert pumpe ganske nærme tanken da det sannsynligvis er lettere for pumpa å trykke bensin enn det er å suge bensin fra tanken. Jeg er ingen ekspert og har ikke prøvd dette før. Andre som faktisk har prøvd er kanskje bedre skikket til å svare. Har allikevel tro på at du kan lykkes med å bruke en annen pumpe forutsatt at du får tak i en pumpe som leverer riktig trykk, mengde og klarer å trekke frem nok bensin. Plasseringen av pumpa er også viktig, mener jeg. Lykke til! mvh Movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet April 23, 2011 Rapporter Share Skrevet April 23, 2011 Skeptisk. Kanskje, kanskje ikke. Greit nok med bensinmengde, men så var det riktig trykk da. Litt avvik går dog bra. Sitter pumpa nede i tanken? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gotthard Skrevet April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 23, 2011 pumpa sitter nede i tanken ja, men vil ikke hjernen regulere dette da? er elektronisk forgasser på den Siter -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Opel Insignia sport tourer 2009 Kia Soul 2018 Golf 5 1,6L 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet April 24, 2011 Rapporter Share Skrevet April 24, 2011 Mulig jeg tar feil, men mente det er bensintrykk regulatorens oppgave å regulere trykket? Pumpa må jo uansett levere nok trykk og ikke avvike for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 24, 2011 Rapporter Share Skrevet April 24, 2011 Sitter pumpa nede i tanken må du nok helst beholde den nedi der, du kan iallefall ikke koble ei ny pumpe i serie med den gamle. Si at du skaffer ei gammel Bosch-pumpe som er bygd for å stå under bilen, for lagt om slanger oppi tanken slik at de ikke går via den gamle pumpa. Da burde det vel gå. De fleste biler med EFI ligger på rundt 2,5-3,5 bars bensintrykk, de fleste pumper greier 6-7 bar, og de har ganske stor overlevering av bensin. Det er ikke garantert at det vil funke, og de fleste biler med sugerøret ut i toppen av tanken har matepumpe eller hovedpumpa oppe i tanken. Hva da om du tar ut nåværende pumpe, og tar litt bilder av den og finner noe som ligner. Det er ikke så avansert, få festa den i rette høyda og få koblet til slanger og ledninger. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet April 26, 2011 Rapporter Share Skrevet April 26, 2011 om du har pumpe i tanken, kan du ikke få tatt den ut, og gå til en eller annen tilbehørssjappe da og finne ei som passer sånn ca. For så å modifisere tankarmaturet til å få det til å funke med den nesten like pumpa.... skal du ha ei in line må du nok ut med den originale pumpa likevel.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.