Gå til innhold

Sommervask av bilen - nybegynner

Ranger emnet

haagen1

Anbefalte innlegg

Skal gjøre bilen sommerklar, med en aldri så liten vask av bilen og felgene.

(Kan ikke noe om biler eller bilpleie som dere sikker ser når dere leser tråden, så velger å lage en post:))

Hørt at automatvask på bensinstasjoner riperlakken, er dette tillfellet?

Så tenkte å styre unna disse, å gjøre det hjemme med hageslagen.

Kan vel gjøre det greit med hageslage og litt bilsjampo?

Hva av produkter trenger jeg? Har en bilxtra butikk rett i nærheten. De har vel de produktene jeg trenger, eller har bensinstasjonene disse?

Hva er best på kvalitet eller pris av bilxtra eller en statoil stasjon?

Vist jeg finner på å slege på avfettningmiddel først, må jeg så da adde noe slag av voks eller noe sånnt til slutt når jeg er ferdig med vask?

Eller vil jeg klare å få den ren med kun bilsjampo og en myk svamp/klut og hageslage. - Er dette nok?

Rekkefølgen jeg tenkte;

[Grov vask med hageslagen - avfettningmiddel - Skyll av - Bilsjampo smurt ut med mykklut/svamp - Skylle av]

Dropper denne om jeg MÅ ha vosk eller noe sånnt. PGA avfettninga.

Eller

[Grov vask med hageslage - Bilsjampo smurt ut med mykklut/vamp - Skyll av]

Med felger er det av bare å spraye på med felgrens og skylle av med vann?

Hvordan produkter svamp/klut, bilsjampo, felgrens og evt avfettningsmiddel anbefaler dere hos bilxtra eller statoil?

Også en annen liten ting, er ikke så veldig bra "trykk" i hageslagen min, men ikke helt døvft heller, men skal vel gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror en bilvask er så forbanna innvikla!?!? fyll ei bøtte med såpevann, spyl bilen, skur den, spyl igjen vips ferdig

Det er fordi enkelte faktisk bryr seg om bilen og ikke minst liker å ha en velholdt, ripefri bil :)

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommervask...? Javel. Vasker du ikke bilen om vinteren? Så, nå har du ørten tonn salt og dritt på lakken og i understellet.

I såfall, bør du ta deg en skikkelig vårrengjøring, med avfetting, lakkrens, polering og hele bøtteballetten. Samt motorvask (OBS! på lunken/kald motor).

Jeg vasker bil, hver dag. Sommer som vinter. Selvvask på Statoil er geniale greier. Spyle med høytrykk med såpe, og reinspyle den. Tørke med pusseskinn. Ferdig. ;)

1 gang i uka, bruker jeg vanlig svamp/mikrofibersvamp pluss bilsjampo og vasker lakken.

Spyler også motorrommet 1 gang i uka.

Tar en litt grundigere sjekk også av bilens tilstand. Peile olje, sjekke dekk-/mønster, etc..

Innvendig er det ut med matter (bruker gummi/plast matter), spyle og vaske de med bilsjampo. Henge til tørk, mens man tar bilen innvendig.

Varmt vann og mikrofiberklut (UTEN såpe!!!!) og tørke vinduer (egen mikrofiberklut), tørke dash'n, seter, ratt, gir, etc (igjen egen mikrofiberklut). Støvsuger dørken.

Tørke mattene og inn igjen med de.

På vinteren legger jeg en avis under hver matte, som jeg bytter ut 2-3 ganger i uka. Spørs på hvor mye snø/vann/søle folk drar med seg inn i bilen. Er avisa "søkkvåt", så bytter jeg den hver dag. Evt. sjekker at jeg ikke har vannlekkasje også. :p

Da har men en ren bil, jaffal til man kjører avgårde igjen. :D

En bil som har fått lakkbehandling (polering/voksing), er mye lettere å holde ren.

Ukesvasken hos meg, tar en times tid - Ish. :)

Daglig vasken tar max en halv times tid. Ink. matter ut, vask, tørk og inn.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jkkarlsen sier så er det stor sjangse for at svampen du bruker vil lage det vi kaller for vaskeriper og swirls på lakken din.

For å minske dette så er det viktig å bruke avfetting og pre-wash før man grundig spyler bilen med høytrykkspyler for deretter ta bøttevask, helst, en 15-20 liters bøtte med grit guard samt ullhanske/mikrofiberhanske.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommervask...? Javel. Vasker du ikke bilen om vinteren? Så, nå har du ørten tonn salt og dritt på lakken og i understellet.

I såfall, bør du ta deg en skikkelig vårrengjøring, med avfetting, lakkrens, polering og hele bøtteballetten. Samt motorvask (OBS! på lunken/kald motor).

Jeg vasker bil, hver dag. Sommer som vinter. Selvvask på Statoil er geniale greier. Spyle med høytrykk med såpe, og reinspyle den. Tørke med pusseskinn. Ferdig. ;)

1 gang i uka, bruker jeg vanlig svamp/mikrofibersvamp pluss bilsjampo og vasker lakken.

Spyler også motorrommet 1 gang i uka.

Tar en litt grundigere sjekk også av bilens tilstand. Peile olje, sjekke dekk-/mønster, etc..

Innvendig er det ut med matter (bruker gummi/plast matter), spyle og vaske de med bilsjampo. Henge til tørk, mens man tar bilen innvendig.

Varmt vann og mikrofiberklut (UTEN såpe!!!!) og tørke vinduer (egen mikrofiberklut), tørke dash'n, seter, ratt, gir, etc (igjen egen mikrofiberklut). Støvsuger dørken.

Tørke mattene og inn igjen med de.

På vinteren legger jeg en avis under hver matte, som jeg bytter ut 2-3 ganger i uka. Spørs på hvor mye snø/vann/søle folk drar med seg inn i bilen. Er avisa "søkkvåt", så bytter jeg den hver dag. Evt. sjekker at jeg ikke har vannlekkasje også. :p

Da har men en ren bil, jaffal til man kjører avgårde igjen. :D

En bil som har fått lakkbehandling (polering/voksing), er mye lettere å holde ren.

Ukesvasken hos meg, tar en times tid - Ish. :)

Daglig vasken tar max en halv times tid. Ink. matter ut, vask, tørk og inn.

Utrolig utfyllende og bra svar. Er imponert over hvor bra og nøyde du behandler bilen din.

Hvordan bil er det du har?

Skal vel prøve å hvertfall ta en spyling i uka, og en vask i månen når jeg får eget kjøretøy. Minimum. Kjører endel fatterns bil akkurat nå, den jeg skal vaske.

jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror en bilvask er så forbanna innvikla!?!? fyll ei bøtte med såpevann, spyl bilen, skur den, spyl igjen vips ferdig

Når det der førstegang man skal vaske en bil, så er det greit å få med seg litt grunninfo og tips, får og få et ripefritt og relativt greit resultat, eller hva?. Er ikke så innmari lett som man skulle tro når man er ny i dette feltet. Men en plass må man jo starte, du har vel også startet der engang? Altså blank med null peiling. Men samma det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig tatt en stor vårrengjøring med avfettning og helepakka som jahny skreiv. Men utsetter dette da jeg ikke har noe høytrykkspyler(noe jeg kjøper når jeg får egenbil). Har en litt slapp hageslage til rådighet. Skal gå greit med vanlig bilsjampo tror jeg.

Var bak i bilen og ryddet litt. Fant en vaskepakke, som ble kjøpt i Sverige i sommer. Lurer på om den duger til en greit vask? Den består av; Myk bilsvamp, Clan-up kluter til interiøret, ZIP bilsjampo og en Mikrofiber syntetskinn fille. Er dette noe humbug produkter, eller skal jeg gå til innkjøp av ordentlig bilsjampo?

Tenkte og ikke bruke svampen til å smøre ut sjampoen. Svamp som lager vaskeriper? Men å kjøpe en skånsom vaskehanske til å bruke sjampoen med. Kan jo bruke svampen til å vaske hjulbuen + felger, tenkte jeg.

Miksofiber syntetskinn filla er til å tørke vann av etter vask? Lest at enkelte filler kan lage riper. Er denne safe og bruke? Eller er ikke denne filla til å tørke vann av?

Tenkte også å kjøpe noe får å spraye på gummien på vinduer osv, som begynner å bli litt tam av sola. Høre med bilxtra hva de har. + Støvsuging av hele bilen, og interiør tørking med kluten. Blir vel bra tror jeg.

Hører dette fornuftig ut?

Legger ved et bilde av vaskepakka mi. LINK HER

http://img88.imageshack.us/img88/6780/bilde0200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kastet den svampen der, eller brukt den på eksosen var jeg der, og heller kjøpt meg en mikrofiberhanske eller ullmitt.

Hehe, tenkte meg det :)

Svampen er vel ok til å vaske felgene med, så under hjulbuen? Så kaste skiten, hehe.

Skal gå til innkjøp av hanske eller ullmitt snarest. Hva bruker det å koste?

Er fortsatt litt skeptisk til Mikrofiber syntetskinnfilla til tørkinga(vist det er tørking det skal brukes til). Noen som har noe innspill?

Så de andre produktene mine er ok? Sjampo ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hanske og håndkle av BlankBil, da er du garantert å få varene fort :) Og så koster det ikke så mye heller :)

Hvis prisen ikke er det viktigste ville jeg oppgradert til denne dotten her :) Det er min favoritt!

Sikkert fine produkter dette, kommer nok til å kjøpe de med tia.

Men det som er greia at jeg har helga ledig. Så en internettpakke vil ikke komme i tide.

Bilxtra har sikkert en fin hanske/ulldott de :)

Ingen med vet noe om sjampoen ZIP eller Mikrofiber syntetskinnfilla til tørkinga er noe å satse på? Spes skeptisk til syntesskinnfilla. Kanskje det er best å kjøpe en skånsom håndkle til tørk på bilxtra i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til??

Den bilsåpen brukte jeg "back in the day`s", og den fungerer sikkert greit nok. Men når jeg leste meg opp kunnskap om bilpleie gikk jeg nokså raskt bort i fra Turtle sine produkter.

Den syntetiske skinnfillen ville jeg brukt på vinduene var jeg deg, og ikke på lakken.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider