Gå til innhold

Sommervask av bilen - nybegynner

Ranger emnet

haagen1

Anbefalte innlegg

Kjører på lite saltede veier her oppe i Nord.

Da går skinnfilla til felgrensen da :)

Høres bra ut at ZIPen holder noenlunde mål. Er ikke noe entusiast, så den holder nok i massevis for meg. Var bare litt redd den skulle gjøre mere skade enn nytte.

Da blir det bilvask i morgen. En gang må jo være den første, hehe.

Takk for all hjelp til alle som har skrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på med godt mot. Du kan ikke gjøre så mye skade uansett. Vaskeriper er det sikkert masse av fra før av. :) Gammel bil??

Lykke til med vasken! :)

Et lite tips: vask bil i skyggen. Sola kan tørke såpa til lakken, før du rekker og spyle den av.

Kan du ikke stå i skyggen, svamp litt av bilen om gangen og skyll godt av, svamp litt til, skyll av, svamp litt til, skyll av, til du er ferdig med hele bilen. :)

Utrolig utfyllende og bra svar. Er imponert over hvor bra og nøyde du behandler bilen din.

Hvordan bil er det du har?

Hadde tidligere en Audi 200, som fikk temmelig greit med stell. :)

I tillegg er jeg taxisjåfør. Vi vasker bil hver eneste dag, hele året. ;)

Endret av Jahny

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen. Da var vasken over. Er rimelig fornøyd med resultatet. Ble rent og pent :)

Tok faktisk endel lengre tid en jeg trodde. Så såpa hadde tørket inn på den andre sia av bilen, når jeg var ferdig med side 2. Dette har vel ikke noe å si, så lenge bilen ikke har stått i sola? Hadde også to bøtter. En såpe og en vann, så grundig jobb. Men går vel noe fortere neste gang, vil jeg tro.

Bare det kjipe var, at det begynte jo selvfølgelig og regne, når jeg skulle ut å kjøre på kvelden. I tillegg kom jeg til å kjøre på et stykke grusvei i løp av kvelden. Noe som Resulterte i en liten spyling i dag formiddag. Så er rimelig ren nå, men ikke som i går.

I tillegg kjøpte jeg feil tørkeklut, en mikrofiberklut som var til vask, brukte jeg til tørk.

Ble også og kjøpe en ny sjampo, Meguiars NXT. Sto bak på flaska man skulle bruke 0.5dl per bøtte, var jo nesten halve pakken det. Så ble en dyr bøtte. Kosta vel litt over 200kr om jeg husker helt rett.

Men en asfaltflekkene var ikke sjans å få vekk med kun sjampo. Er det avfettning som er deal med flekkene?

Så gikk jeg til innkjøp av gummi og plast fornyer, type bilxtra sin. Noe god? Men, jeg ikke er helt sikkert på når man skal bruke den. Før eller etter vask?

Sto på flaska at etter du hadde smurt den inn, ble overflata noe glatt. Hvor lenge varer denne glattheteffekten, og er det noe sånn at når man tar på denne etter den har tørka så blir man svart på hendene?

I tillegg prøve jeg Armorall clean-up wipes til tekstilsetene. Noe som resulterte i en hvitlag på setene .... Men ble heldigvis mindre synlig etterhvert.

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å svare på de tingene du spør om.

- Hvis du bare skyller godt etterpå mener jeg det ikke skal ha noe å si om såpa tørket så lenge det ikke var i sola. Sikkert noen som kan fylle inn her?

- Meguiars såpa tror jeg nok du har brukt feil. Jeg har såvidt en liten kort i 10 liters bøtte og det skummer veldig bra. Les etiketten igjen :)

- Asfaltflekker må du til med kaldavfetting, gjerne en god(Prickbort) ellers er det Clay som gjelder.

- Bilxtra sin har jeg ikke prøvd og har ingen formening om den. La på "Meguiars gold class trim detailer" på en bil jeg tok for mi søster idag. Denne er lett å jobbe med og gir et bra resultat. Varighet på denne er jeg usikker på, men blir vel gjerne dårligere etter noen vask. Denne jeg legger jeg på med MF klut etter jeg har vasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tar litt tid når man vasker en bil grundig :)

Når man vasker bilen om sommeren når det gjerne er litt gode temperaturer kan det være lurt å skylle over med vannslangen etterhvert som man vasker hvert panel. Hvor skadelig det er om det skjer vet jeg ikke, men kommer nok litt an på hvor sterk såpen er.

Om du brukte denne mikrofiberkluten denne gangen så er det jo ikke krise, eneste er at du nok må vri den opp noen flere ganger kontra en av de større tørkehåndklene.

Den såper der er veldig fin den, har rykte på seg å være sterk, men har god glid på lakken og lukter godt. Disse kannene er vel på 1.9 liter så om du har blandet 0.5dl og brukt nesten halve flasken har du nok vært noe generøs med målene :)

Jeg bruker som regel slumpemetoden og hiver i et par slumper i en 18liters bøtte.

At denne såpen ikke tok asfaltprikkene forundrer meg ikke, da en såpe ikke er laget for dette, en såpe skal være rengjørende på overfladisk støv og skitt og fremdeles være skånsom mot det man har av beskyttelse av lakken om det er voks, sealer o.l

Skal du ha bort asfaltprikkene så må du investere i, som Jkkarlsen sier, en petroliumsbasert avfetting og Prickbort er genial på dette og i tillegg er denne vennlig mot lakkbeskyttelsen. Men det som også er lurt er å gå over med en alkalisk avfetting også, her bruker jeg f.eks Surfex HD, denne er med på å løre opp skitt, trafikkfilm og ellers organiske forurensninger.

Disse avfettingene legges på bilen når den er tørr med 3-5 minutters virketid før du spyler bilen ren med høytrykksspyler for så å gå på med vaskingen med ullmitt osv.

Jeg kjenner ikke til noen av Bilxtra sine bilpleieprodukter, og jeg kommer nok heller aldri til å kjøpe dem. Ellers ville jeg heller ikke brukt pengene på Meguirs sin som blir nevnt her da jeg har prøvd denne selv på plastfangerene på en Caravelle, det ble et strålende resultat med en gang, men var vel ikke mye mer enn en vask før det forsvant.

Jeg er ikke nevneverdig imponert av alt Meguiars selger i sitt forbrukersortiment.

Armorall kjenner jeg heller ikke til.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym sin "Tar Remover" er meget bra til å fjerne asfaltflekker. En skvett på en polêrgarn e.l., gnikke på flekken, vips borte.

0,5dl er en halv desiliter. Ikke en halv liter (0,5l). ;)

Armorall-greien må du ikke finne på å bruke. Eneste som kan gå ann, er de som er beregnet for vinduer. De har jeg brukt til alt inni bilen. Men, ei bøtte med rent varmt vann og mikrofiberklut, er det beste.

Jeg bruker også en malekost (ubrukt en seff!!) til og børste støv og skitt fra sprekker, luftdyser og sånt.

Står samtidig med støvsuger og suger opp det jeg børster. ;) Aller beste er om man har tilgang på lufttrykk. Enklere å blåse driten bort. ;)

Btw, jeg har kun brukt Autoglym-produkter, i de siste 10 årene. Vant meg en sånn bag med Meguairs-produkter, for 5 år siden. Den står innerst i klesskapet mitt enda. Tenkte at den skal til pers nå, til vår-shinen, på en av bilene mine. :)

Endret av Jahny

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider