Gå til innhold

Batteriet eksploderte

Ranger emnet


Mew

Anbefalte innlegg

Satt i vår polo 6n istad da noe merkelig skjedde. Vrei om tenninga så kom det et h*lvetes smelle som kunne minne om et hagle skudde. Så åpner jeg panseret å går ut å skjekker. Det er 6 bulker i panseret og hele batteriet var blåst i fillebitter. Noen som har vært borti det? Vet hva som har skjedd?

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan!! :eek:

 

Kan du ta et bilde av dette ??

 

Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteri og har lest endel om farer med dem. Hadde vært int. å se hvordan batteriet/motorrommet ditt ser ut etter smellen.

 

Det er knallgass som har antent. Elektrolytten og området over platene vil være full av hydrogen fra minus pol og oksygen fra + pol. Videre har nok motorrommet hatt en høy %del av knallgass fra batteriet.

 

En gnist, fra f.eks dårlig kontakt på batteriterminaler under høy belastning (starting av motor) er nok til å antenne dette.

 

Glovarm, sprutende syre er ikke noe å tulle med. Du er igrunn heldig som ikke fikk dette på deg, da hadde du med stor sannsynlighet vært blind og lagt med store smerter nå.

 

Du må spyle motorrommet grundig med vann. Svovelsyren fordamper ikke. Den blir heller konsentrert når vannet i elektrolytten fordamper vekk.

 

En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den..

 

Vær forsiktig når du skal rengjøre, bruk hansker og vernebriller. En liten dråpe svir som faen på tynn hud.. Bruk store mengder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Satan!! :eek:

 

Kan du ta et bilde av dette ??

 

Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteri og har lest endel om farer med dem. Hadde vært int. å se hvordan batteriet/motorrommet ditt ser ut etter smellen.

 

Det er knallgass som har antent. Elektrolytten og området over platene vil være full av hydrogen fra minus pol og oksygen fra + pol. Videre har nok motorrommet hatt en høy %del av knallgass fra batteriet.

 

En gnist, fra f.eks dårlig kontakt på batteriterminaler under høy belastning (starting av motor) er nok til å antenne dette.

 

Glovarm, sprutende syre er ikke noe å tulle med. Du er igrunn heldig som ikke fikk dette på deg, da hadde du med stor sannsynlighet vært blind og lagt med store smerter nå.

 

Du må spyle motorrommet grundig med vann. Svovelsyren fordamper ikke. Den blir heller konsentrert når vannet i elektrolytten fordamper vekk.

 

En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den..

 

Vær forsiktig når du skal rengjøre, bruk hansker og vernebriller. En liten dråpe svir som faen på tynn hud.. Bruk store mengder vann.

 

Stod tilfeldig vis på bensinstasjonen da dette skjedde. Først tok jeg den ibørste vask som vi alerede hadde betalt for. Så tok vi grundig motorvask på selvvasken etter på. Kan kanskje komme meg ned på stasjonen i morra og tatt bilde av batteriet.

 

Det lå vertfall deler fra batteriet over hele motor rommet og det var masse sprut rundt batteriet og på panserte.

 

Er du intressert i bilder av bare batteriet?

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe lignende da jeg gikk bilmek. En i klassen skulle sjekke om det var gnist på en granada. Han skrudde ut en plugg, satte den i pluggledninga, og jordet på minuspolen på batteriet(!). Så satte han seg i bilen og vred om nøkkelen.... Det var en hel..... smell, og det lå batterirester i hele verkstedet! Håper jeg slipper å oppleve noe lignende igjen:D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis opplvede det samme. Men han hadde batteriet under førersetet! Og det skjedde mens han kjørte! Livsfarlig, smalt som faen. Men kræsja heldivgis ikke. Syre på buksa osv....

 

Kan slikt skje om man ikke sjekker væskenivået på batteriet jevnlig?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en litt ekkel batteri-opplevelse jeg også.. var på en dB-drag konkurranse en gang.. finalen i 2000 (i Skien),hvis jeg ikke husker helt feil..

 

anyway... batteriet stod på lading,og vi skulle fram for å spille.. tok av laderen,og PANG.. heldigvis ble det bare ei lita sprekk i batteriet.. gikk ikke så galt som det gjorde med batteriet på bildet over her,heldigvis....:rolleyes:

 

moralen er: slå av bryteren på laderen før du tar av klemma på batteriet....

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallgass dannes vel om batteriet lades med for sterk strøm, eller lades for lenge. Når du får satt i nytt batteri ville jeg målt ladespenningen så ikke den er alt for høy.

 

Kanskje er det spenningsregulatoren på dynamoen som har gitt seg? For oppgaven til den er jo å passe på så dynamoen ikke lader for mye...!

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

En dråpe batterisyre/elektrolytt er nok til å lage hull i buksen din. Hullet dukker ikke opp med en gang, men etter noen dager eller etter en maskinvask så kommer den..

 

Det er fordi fibrene i tøyet rett og slett råtner.. Da jeg jobba som maskinist på sjøen sjekka vi alltid nød batteriene en gang i uka, så jeg har noen ødelagt klær på samvittigheten. Ikke lett å være stø på handa med syrevekt-måleren når det er 6-7 meter bølger.

 

Men det er jo en fordel å bruke såpe i vannet for å nøytralisere syra når du vasker det bort. Noe med base og syre, eller tar jeg feil her?

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei grunnen til at batteriet hans smalt er som han sa, ta av laderen før du tar av kablene til batteriet.

 

Han derre duden som satte tennpluggen på batteriet, kan ikke ha vært helt god. alle vet jo at en liten gnist sender batt til helvete, og alle vet at en tennplugg sender ut gnister.

 

stakker bil, det må ha smelt ganske heftig under der...

- 98 ITR

- 00 Civic Vti

- 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor)

- 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hodet ved bruk av startkabler og. Ta jordingen til slutt og fest den i bilen/motoren og ikke rett på batteriet.Ta av jordingskabelen på bilen/motoren først når du har fått start på bilen.Biler som har innvendig batteri bør luftes godt før man kobler til eller fra noe som helst.Vift gjerne med en avis eller noe.

Kjenner du lukten av batterisyre/knallgass så hold deg langt unna med alt som kan lage gnister!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår