Gå til innhold

Plassering av vekter ved balansering av dekk

Ranger emnet

kitzo

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha fått satt på to nye dekk foran så rister det i rattet ved kjøring i 70 km/h +. Dette tyder jo på at dekkene ikke er balansert korrekt. Jeg ser at det er satt på to rekker med vekter på to forskjellige steder, begge mot yttersiden, men siden det er alufelg så er det lagt på innsiden av "eikene". Jeg kommenterte dette til verkstedet men karen der mente ikke var unaturlig. Jeg vil helst tro at dette bare er tull, må jo være bedre å sette vektene i mellom et sted og dermed trolig også bruke mindre vekter. Det er ikke snakk om en liten vekt på et sted som etterjustering. Min antagelse går mot at den ene rekken av vekter skulle vært helt på innsiden av felgen. Noen her som har peil på om disse balanseringsmaskinene vil kunne indikere at vekter skal settes på to steder slik som det er gjort hos meg?

Mvh

Kitzo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom loddene er satt på etter maskinens anvisning både sted og vekt, så blir det feil, da maskinen regner med at loddene settes på felgbanen, like bak eikene. Dette så fremt maskina er mata med korrekte detaljer om felgstørrelse osv...

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Det er ikke noe dårligere balansering, men her har de nok gjort det enkelt. Først balansert å lagt på vekter på ytre side og indre side. Etter å kjørt en sjekk har de nok enten plasert ene vekten litt galt eller for høy vekt, og retter opp med en ny vekt istedenfor å flytte/endre eksisterende vekt. Dette går kjappere... Jeg plasserer aldri vekter på forskjellig plass, da plukker jeg heller av vekta og balanserer på nytt, for å bruke minst mulig vekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider