Gå til innhold

Cdspilleren kortsluttet?

Ranger emnet


woofles

Anbefalte innlegg

Hei, jeg la opp remotekabel i dag fra cdspiller til forsterker, med en feiltagelse koblet jeg remoten fra cdspiller til ledningen som gir baklyset strøm. Grunnen til dette er at jeg brukte remoten på baklyset før. Så disse to kablene lå ved siden av hverandre, og deretter koblet feil.

 

Når jeg skrudde på tenninga så fant jeg ut at det måtte være en remote feil ettersom forsterkeren ikke ville på, (merk deg at cdspilleren funket her) da fant jeg feilen, og koblet det opp riktig igjen, da funket alt som det skulle bortsett fra at cdspilleren ikke ville skru seg på.

 

Vet noen hva som har skjedd her? Blir veldig takknemlig for svar.

 

Beklager hvis det er litt rotete skrevet, og om det er noe uklart - spør!

 

Begynner å bli temmelig lei av å ha anlegget uferdig hele tiden!

 

Mvh Markus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du prøver å si er at du kjørte 12v INN på remotekabelen fra spilleren?? I så fall så kan spilleren ha tatt skade ja, men det finner du fort ut med et multimeter. Mål spenningen inn på spilleren, på både rød og gul ledning, og sjekk sikringen bak på spilleren..

Så håper jeg du har lært til en annen gan, man bruker ALDRI noe annet en remotekabelen fra spilleren, til remote på forsterkeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips kan jo f.eks være at man kobler fra batteri/sikringer før man begynner å rote med ledninger.

 

Pleier å sitte sikring på baksiden av spiller, på min spiller så er denne 4A, får du for 1kr på biltema, eller boks med 100stk i for 50kr.

 

Hvis du vil at det skal spille så kan du jo "tyvkoble" remote på forsterker, strekke en liten ledning fra + på forsterker og over til remote på forsterker.

 

Hvis CD-spiller ikke vil på når du har koblet forsterker på remote(trekker strøm) så kan det være mulig at spilleren din får spenningsfall. Har du dårlig spenning i bilen kan dette gjøre at driftspenning faller under 10V og da tviler jeg på at CD-spilleren din har særlig lyst til å skru seg på.

 

Legg opp nye ledninger til spiller, fra batteri. 2.5mm^2 er fint. Se om det fungerer da. Mål også gjerne spenning bak spiller, og på batteri. Med og uten last. Er først ved last at spenningen faller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg feilsøkt litt, og målt spenning. Det er ingen spenning i kabelene som går til spilleren, samt testet spilleren i en annens bil og den funket. Hva tror dere evt er galt, og må jeg bytte hele kabelsystemet som kommer fra (hvor?)? Kan ikke så mye om det elektriske i bilen.

 

Mvh Markus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo legge ny kabel. Fra pluss og minus på batteri, trekk kablen gjennom torpedovegg og la den ende opp i dashboarded bak spiller. Husk å vente med å koble til kablen på batteri til du er ferdig med installasjonen.

 

Eller så kan du jo se om noen har klippet ledningene bak spiller. Altså etter den store kontakten alle ledningene går inn i. Kan også hende at en sikring på en ledning har gått. Se etter ledninger som er gule/rød/sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp! Skal sjekke etter sikring på kabel, og hvis det ikke er tilfelle prøver jeg å legge opp nye kabler. Kunne du ha funnet et bilde for meg på evt google på hvordan kabler jeg skal legge opp? Eller tenker du kun på strømkabel?

 

Mvh Markus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår