Gå til innhold

Hvordan fungerer dieselmotoren?

Ranger emnet


bjorke

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at det bare er så høy kompresjon at når stemplene er i øvre dødpunkt selvantenner dieselen på grunn av trykket? Derav at diesel ikke liker turtall.... "Glødetrådene" (husker ikke hva det heter) er for å varme opp litt inni sylindrene slik at dieselen antenner lettere tror jeg....

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dieselmotor har høyere komprisjon for at komprisjonsvarmen skal overstige anntennelsetemperaturen til drivstoffet, som på mindre og middels dieselmotorer er diesel og på store motorer tungolje. Drivstoffet blir rett før ØD sprøyta inn under høgt trykk og anntennes av varmen og forbrenner under ekspansjon.

Glødeplugger er kun for å lette starten på motoren når den er kald. Store motorer bruker ikkje det, men bruker trykkluft til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår