Gå til innhold

Etanol vs Bensin tråden!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Åpner denne tråden for diskusjon av Etanol vs Bensin, denne tråden skal være basert på erfaring!

IKKE jungeltelegrafen, "jeg har hørt"

 

 

 

Problem stillingen; er at de fleste er livredde for og fylle etanol istedet for bensin på tanken, for dette skal "visst" være skadelig for gummirør, pakninger, drivstofftank ect.

 

MYTE? Ja jeg vil si det. I USA er amerikanerne blitt skremt til å være lojal mot bensinen sin, er vi i ferdt med og bli det også?

 

Norske Statoil, et av verdens 50 største selskaper i verden blander idag ut blyfri med Etanol ved pumpene rundt i Norge. Og E85'n er blandet ut med 15% bensin. Egen erfaring av å fylle ren E85 har aldri vært noe problem, ingen skader er skjedd. Annet at man må gi "mer gass" for å kompansere for energi pr. dråpe i etanolen er lavere og at blandingen vil da vil være 30% ifølge akademikere. Men flere tråder jeg har lest sier folk at dem ikke har hatt noen merkbar forskjell. Ettersom det spiller stor rolle på lambda og styreenhet for drivstoff, dyse størrelse og åpnings forhold. Motorene jeg har fylt E85 på har malt som en katt på tomgang, perfekt gange.

 

50/50 blanding av bensin og etanol; Les denne artikkelen fra idag

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10093124

 

I Norden har vi mye skog- Sverige, Finland og Norge, og svenskene har skjønt det, E85 ved omtrent hver eneste pumpe. Og de satser på flexifuel biler, spesielt SAAB. I Norge har vi Norske Skog, som begynte å satse på etanol produksjon under og etter finans krisen 07-08. Ettersom papir produksjonen er gått ned over hele verden sliter papir fabrikkene finansielt. Og etterspørselen etter billig etanol har vært laber etter oljen falt tilbake fra en rekord på 149USD fatet, til 34USD under finans krisen, som gjorde petrolium en billig energi igjen. Pr dags dato ligger den nå på 125USD fatet og prisene på pumpene har aldri vært værre. Bortsett fra E85 som ligger stabilt på rundt 10kr literen. Stora Enso i Sverige er verdens største papir produksjons selskap i verden.

 

Så mulighetene ligger her etter oljen har forsvunnet, eller er blitt for kostbar til å kunne brukes som drivstoff. Da vil vi kanskje se positive miljø aktivister, for som de fleste vet er at batteri bilene forurenser mer en vanlige biler pga. batteripakker som må byttes og produksjon til dette men det er et annet kapittel. GO ETANOL! :thumb

 

Del erfaringer og fakta, ingen synsing, eller "jeg har hørt"

 

Lik denne tråden hvis du er for etanol !!:)

Endret av Probe GT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Starter fra imorgen med å fylle 30% etanol på min 4,3l Chevrolet V6. Starter der, så eventuelt øke når jeg har mer kunnskap om dette.

Har surfet litt på USA-forums og ingen rapporterer skade, selv de som har kjørt ren E85. Jeg ser at det allerede finnes ombyggings-satser for e85-tilpassede dyser til en del modeller. http://www.change2e85.com/ Disse er relativt dyre med tanke på at f.eks. disse erstatningsdysene ikke inneholder noe dyrere teknologi enn vanlige dyser. Alltid noen som vil tjene ekstra med å være først ute.

Det er mange som advarer mot dette, da spesielt med tanke på at E85 angriper gummislanger, plastdeler i bensinpumper og dyser o.s.v.

Tenker at man bør vel heller følge ekstra med på bensinslangene og kanskje sette på et bensinfilter som kan gi indikasjoner på at noe går galt inni slangene. (Har lest om en som fikk filteret tett av svart gørr fra innsiden av bensinslangen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil følge med her, har fylt 1/3 med E-85 på mine 740èr, litt ekstra justering med motorn med forgasser, men med innsprøyting justerte dette seg selv. kan ikke fylle mer enn 1/3 for da går den dåligere, men med mer bensintrykk og kanskje litt større dyser kan hjelpe? syns og at E-85 lukter myye bedre før og etter forbrenning!! ;-)

Rød-sprit racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konvertert en 2.0 16V Omega B (se sig) som jeg kjørte rundt 50kkm med uten noe etanolrelatert tull. Denne klarte opp mot 70% E85-innblanding ukonvertert.

 

Kjørte også den gamle konebilen (-91 Mazda 323 1.6) på 30-50% E85 uten modifikasjoner, men den gikk magert ved innblanding over 50%. Ingen problemer. Begge biler fikk roligere motorgange på etanol. Opelen fikk bedre bunndrag, formodentlig fordi den har bankesensor og automatisk tenningsjustering, mens Mazda'n var mindre intelligent.

 

Har også sjekket opp det jeg har funnet av slange- og pakningsmaterialer for å se om det finnes noe som tåler bensin, men ikke etanol, men uten hell.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte gjøre et eksperiment med etanol og bensin, kjøper inn gummi rør, pakninger filter +++? 2 av hvert slag, og legger det i 2 bad, et med E85 og det andre med bensin også får vi se over tid.

 

Dette vil kanskje utelukke myten om skader fra etanol. Har vanskelig og tro at det er stor forskjell på hvor tærende etanol kan være i forhold til bensin som er ganske så sterkt i seg selv. Hva mer burde jeg kjøpt inn som dere har lyst å teste?

 

Tilbake til blandings forhold; Hvis ikke bilens styreenhet greier å tilpasse seg godt nok ville det jo ikke vært vanskeligere enn å montere en manuell trykk justering for drivstoff trykket, som ville kompensere for tynnere blanding. For som nevnt av astange er det aldri billig for "først ute" deler som egentlig er nøyaktig det samme som allerede sitter originalt. Og disse gutta som selger dette vil forsøke å tjene penger på "spesial" deler man egentlig ikke trenger med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom tilbake med resultatet da!! :-)

 

Jeg tenkte gjøre et eksperiment med etanol og bensin, kjøper inn gummi rør, pakninger filter +++? 2 av hvert slag, og legger det i 2 bad, et med E85 og det andre med bensin også får vi se over tid.

 

Dette vil kanskje utelukke myten om skader fra etanol. Har vanskelig og tro at det er stor forskjell på hvor tærende etanol kan være i forhold til bensin som er ganske så sterkt i seg selv. Hva mer burde jeg kjøpt inn som dere har lyst å teste?

 

Tilbake til blandings forhold; Hvis ikke bilens styreenhet greier å tilpasse seg godt nok ville det jo ikke vært vanskeligere enn å montere en manuell trykk justering for drivstoff trykket, som ville kompensere for tynnere blanding. For som nevnt av astange er det aldri billig for "først ute" deler som egentlig er nøyaktig det samme som allerede sitter originalt. Og disse gutta som selger dette vil forsøke å tjene penger på "spesial" deler man egentlig ikke trenger med det første.

Rød-sprit racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en 1990 Subaru Legacy 2,2 som vinterbil, tror dere denne tåler 50/50 etanol bensin? Er MPI (Multi point injection) boxer motor, noen andre som har prøvd etanol på denne?

 

Har ikke lyst å ødelegge noe på bilen :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...hva er ganske stor da? hjelper det med større pumpe da elr?

 

Flowen øker med kvadratroten av trykket, så for å få 30% mer flow må du øke originaltrykket med 1.3^2=1.7. Har du originalt bensintrykk på 3 bar, så vil du altså trenge drøyt 5 bar. I realiteten går det bra med mindre, iom at lamdareguleringen vil ta seg av en god del.

 

Funker sikkert å bytte til en kraftigere pumpe, men da må det da være billigere å kjøpe seg et piggybacksystem.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår