Gå til innhold

Var innbladet i et uhell i dag. Jeg er veldig usikker på hvem som har skylden.

Ranger emnet

SeVen

Anbefalte innlegg

Var i et lite uhell på vei til jobb idag. Jeg er veldig usikker på hvem som egentlig har skylden her. Først trodde jeg at jeg har all skyld, men når jeg tenker meg litt om er det jo egentlig motparten som har skylden. Har sendt skademeldingen til forsiktingen min og dem vil jo sikkert komme fram til en løsning her. Vil likevel høre hva folk synes her.

Skisse av hendelsen

876415.jpeg

Jeg (kjøretøy A) kjørte bak kjøretøy B. Dette er da en forkjørsveg. Jeg har god oversikt og bestemmer meg for å kjøre forbi kjøretøy B. Jeg signaliserer med blinklys og starter forbikjøringen, i det jeg nesten er forbi, svinger kjøretøy B til venstre og treffer meg med gaffelen på min høyre bakskjerm. Kjøretøy B er en teleskoptruck og har en lang arm foran med en ”gaffel” som treffer meg. Jeg så ikke at kjøretøy B signaliserte med lys eller kjøremønster som kunne tilsi at han skulle svinge av til venstre. I krysset er det full vikeplikt (signalisert med vikeplikt skilt) for kjørende som skal inn på veien der dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at B nå betale.

Når bil skal skifte felt, så må han forsikre seg om at dette kan skje uten fare.

Det at det feltet han skifter til, normalt er motgående, har her ikke betydning.

Det er ikke god skikk å kjøre forbi rett foran eller i et veikryss, men på forkjørsveg med småveier mener jeg dette ikke er av betydning.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det forbudt å kjøre forbi andre i kryss. Forbudet gjelder ikke-

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Så at han ikke signaliserer i god tid (eller ikke i det hele tatt) er ingen unnskyldning i dette tilfellet. Tenk også hva som kunne skjedd dersom en bilist hadde kommet ut av krysset og skulle til høyre. Ettersom han ikke ser at noen biler kommer fra venstre, vil han i 99% av tilfellene kjøre til høyre uten å tenke på at møtende trafikk fra høyre kan være under en forbikjøring.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forkjørsvei er det ikke kryss. Det er av og på kjøring. Dermed er det lov å kjøre forbi så fremt det ikke er skiltet med forbikjøring forbudt.

Var selv ut for det samme som deg og det var ingen spørsmål om hvem som hadde skylda. Du skal være varsom ved filskifte og forsikre deg om at det ikke er noen trafikkanter i den fila du skal bytte til.

Golf 2

Boble 73 american roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også som dere at kjøretøy B har skylden. Når det er sagt, så ser jeg i ettertid at det helt klart er et ugunstig sted å kjøreforbi spesielt da det er en avkjørsel til en annen vei der. En annen sak er også at sjaføren av trucken prøvde å "overkjøre" meg der og da og mente vi ikke trengte å skrive skademelding fordi trucken ikke hadde noe skade og dette var jo helt klart min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva utfallet blir her.

Men slik jeg tolker det er det B som har skylden. Var en sånn sak oppe her inne for et par år siden. Helt lik situasjon hvor B fikk skylden. Dette kommer som følge av at bil B har vikeplikt for biler som allerede er i en forbikjøring.

I og med at det er forkjørsvei har også bilen som kommer fra dette krysse vikeplikt fra begge sider.

Så dette bør gå din vei.

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt å fordele skyld på så lite informasjon, og bare fra en av de involverte.

Men utfra forklaringen din er det ganske enkelt å avgjøre saken.

Det er lov å kjøre forbi, selv om det er et kryss, når du er på forkjørsvei.

Motpart (B) har vikeplikt ved feltbytte.

Dermed skal B få skylden i denne saken.

Jeg kan ikke garantere at det er like enkelt når forsikringsselskapene begynner å diskutere seg imellom, men sannsynligvis går den gjennom til din fordel. Bruk forsikringen!

Hilsen Trafikklærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Som Chartan seier, om alt du skriv stemmer, er det overhode ingen tvil om at "bil" B har skulda, då han har brutt vikeplikt ved filskifte. Forbod mot forbikøyring i kryss som GnarKiLL kjem med, er ikkje relevant, punkt D gjer det jo klart at det ikkje gjeld forkøyrskryss.

Gjekk truckføraren med på å skrive skadeskjema og signere?

No er det vel kanskje gått såpass med tid at du har fått resultatet frå forsikringsselskapet òg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider