Gå til innhold

Audi 200 Aircondition

Ranger emnet


Micromidas

Anbefalte innlegg

Jeg har motsatt problem - at det blåser bare varmt når utetemp. synker under et par grader Celsius. Mens om sommeren blåser det enten veldig kaldt eller veldig varmt.

 

Men en test du kan gjøre, er å ta et lite stykke papir/papirbit..og med tenningen på, A/C satt til ECON, og viftehastigheten satt til LOW, prøv å se om papirbiten blir sugd mot den lille grillen i midten av dashbord-området.

 

Der under sitter det nemlig en liten motor som skal regulere blåsetemp avhengig av kupétemp. Den er koblet til tempføler på dash. Jeg mistenker denne på min bil. Se bildet.

 

Bosch_Aspirator_Motor_Old_200_sm.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser fra profilen din at det er '88-modell, med det nye dashbordet (?)

 

Det skal gå an å skifte motoren uten å demontere hele dash'n. Det sitter en metallbrakett på baksiden, mot kupéen, med motoren og to kontrollenheter på. Denne må taes ut for å få løsnet motoren. Jeg har ikke gjort det før, men min suger ikke inn i grillen, så jeg skal skifte den om ca. en mnd. Du behøver ikke å gjøre det, tror jeg, siden den suger. Jeg kan evt. si litt om hvordan jeg gjør det, senere i sommer.

 

Da er det sannsynligvis ikke den som gjør kaldblåsingen. Hmmm...

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

odb kode 9 kommer opp Spesifisert posisjon på temperaturregulatorens servomotor. og 15 Temperaturreguleringservons posisjon er feil.

Er det denne som sitter inne i dashen ?

 

Aktivere systemfeil-modus:

 

Slå på tenninga.

Trykk og hold knappen OUTSIDE TEMP.

Trykk på OFF-knappen og slipp alt.

Lese av de forskjellige kanalene:

Displayet viser nå et nummer; en “Kanal”, og det finnes 22 slike kanaler med systemkoder. For å se at det er et kanalnummer og ikke en feilkode, vises et lite vertikalt symbol oppe i venstre hjørnet før kanalnummeret f.eks ‘01. Hver kanal inneholder en verdi, eller fler etter tur. Tabellen nedenfor viser en liste over alle kanaler, og feilkodene de kan inneholde.

 

For å vise feilkoden i en kanal, trykk på knappen OUTSIDE TEMP.

For å gå ut igjen, trykk WARMER / COOLER.

Displayet er begrenset til 2,5 tegn. For alle tall som er høyere enn 199 vises et ¬ -tegn foran første siffer.

F.eks 285 vises som ¬85.

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker, men stor sjanse for at det er den.

 

Her er noen beskrivelser av diagnosene:

Kode 3 viser målingsverdien til føleren i dash'n, kode 2 viser for føler i taket.

Kode 8 viser faktiske verdi fra servomotoren, avhengig av programmet man har på. Hvis verdien i kanal 8 er mellom 30 og 200, så gå videre til kanal 9.

Kanal 9 er spesifisert verdi for servomotoren, hentet fra verdi i kanal 8. Differansen mellom verdien i kanal 8 og verdien i kanal 9 må ikke overskride 3!! Hvis den gjør det, må enheten repareres/byttes.

 

Kanal 22 viser bilens hastighet, digitalt. Dette kom fra august 1988. De før det har bare 21 kanaler.

 

Håper du ble klokere :)

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/C er konge! Men man må ta vare på det!! Prøve å fikse det så fort det blir noe. Jeg har skaffet meg ny A/C-pumpe som skal på i sommer, for min skriker noe jævli.

 

Men tilbake til det tekniske... Hvordan er det med varmeapparatregisteret ditt? Er det fint og fungerende?

Det er sannsynligvis en eller annen temp.sender, tror jeg... Men det skal gå an å finne det ut ved hjelp av diagnosene.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har jeg byttet motoren i dashen. Det var egentlig ingen stor sak, bare du ikke har store, tjukke hender :p

Fjern hanskerommet, evt deksel som sitter i fot-utblåsingen. Legg deg med ryggen nedi gulvet og titt opp mot speilet i kupéen. Med nok lys skal du se motoren. Med motoren i gang, skal du kunne kjenne med hånda om motoren dirrer og går. Evt. bytt den..den sitter i to skruer.

 

En annen sjekk: Slå på tenninga/motoren. Trykk på AUTO og still inn til 24 grader. Kjør diagnosen på kanal 1?? Hva står det da? Det skal være ett tall mellom 00 og16

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår