Chartan Skrevet Mai 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2011 Hei folkens. Jeg er trafikklærer og skal ha ny skolebil men synes det er vanskelig å avgjøre hvilken. Skal kjøpe bilen selv og kjøre på kilometergodtgjøring så har ikke ubegrenset økonomi, men avhengig av bilen kan jeg strekke meg fra 350k til nesten 500k. Kjører som regel mellom 40-50.000 km i året. Bilene må ha gode seter og gode justeringsmuligheter på sittestilling både for fører OG passasjersiden. Det er praktisk med en praktisk bil, men først og fremst vil jeg ha en bil med kjøreglede! Jeg kjører mye privat med bilen også! Har følgende til vurdering: BMW 320d sedan efficient dynamics (sprek og underholdende bil. 5 år og 200.000 km garanti! Men 3-serie kommer i ny utgave neste år. Er det lurt å kjøpe en bil som er på vei ut? Dessuten har jeg ikke råd til stasjonsvogn - som er penest) Mercedes C200 stasjonsvogn (Er facelifta til i år. Behagelig og solid, liker utseende veldig godt, men den er litt kjedelig å kjøre) Audi A4 (God bil å kjøre. Nesten like morsom som BMW, men må ha endel utstyr for at jeg blir fornøyd, standardsetene var ubehagelige. Uten å pakke på noe mer utstyr enn hva jeg har vurdert for bmw og mercedes så havnet prisen godt over de andre, og da har Audien mindre motor enn Bmw'n. Har også opplevd endel dårlig service hos forhandler) Mini Countryman all4 (Skikkelig outsider her, men bilen ser kul ut, den er stor nok til det jeg skal bruke den til, og den har (samme som bmw) 200.000 km garanti. Upraktisk bil i forhold til de andre men kanskje den morsomste å kjøre/eie? Dessuten har jeg litt lyst på firehjulstrekk) Volvo V60/S60. (Pen bil, mye utstyr som jeg kunne tenkt meg, men forhandler har ikke leiebil med skoleutstyr så jeg vil tape penger hver gang bilen skal på service. Har ellers lite erfaring med Volvo og lurer på om det er et merke for fremtiden med alle eierskiftene i det siste) Har også vurdert Mitsubishi ASX og Ford Kuga (kunne egentlig tenkt meg 4-hjulstrekk), men blir ikke fornøyd med seteløsninger og sittestilling i de bilene. Hvorfor kan de ikke ha ordentlig lengdejustering på rattet? For halvparten av elevene mine vil det være umulig å finne en "riktig" sittestilling i de bilene. Kan også vurdere å kjøpe en billigere bil som Mazda 3 (gode seter) eller en strippet BMW 316D for å få betalt ned bilen raskere og heller bytte opp til neste generasjon 3 serie når den har vært på markedet et par år. Innspill/forslag? Andre alternativer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoccy Skrevet Mai 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2011 Tror du vil få et greit bilhold med alle disse her. Personlig ville jeg aldri hatt Audi A4, og det virker som om du selv utelukker den så det er ikke så mye å lure på. Når det gjelder Volvoen er nok det den mest moderne bilen av disse her. Det er nok også den med desidert best komfort og, jeg har bare gode ord å si om setene fra Volvo. Så er det som du sier at du taper penger hver gang den må på service, noe som utelukker den også. Minien blir vel litt liten? Har ingen erfaring med dette selv, men mener at den er et sted mellom Polo og Golf i størrelse. Golf er i utgangspunktet minimumsstørrelse på en kjøreskolebil så det vil dermed bli litt snaut med en Mini. BMW og Mercedes stiller ganske likt i mine øyne, og jeg tror at begge disse ville gjort jobben bra. Det at det snart kommer en ny modell av BMW'en er ikke riktig så negativt som man skulle tro. Verditapet er riktignok en del høyere enn vanlig i starten, men totalt blir det nok ikke så mye større vil jeg tro. Det viktigste er uansett at du finner en bil du trives med og som du sitter godt i. Er litt usikker angående ASX og Kuga, men tror at dette er helt greie biler. Vær obs på at ASX fås med bare forhjulstrekk! Andre biler som er aktuelle med firehjulstrekk er Subaru Impreza og Nissan Quashqai. Spesielt Subaruen har blitt rost for sterk motor og at den er god å kjøre. Ellers har du jo nye Ford Focus, som også har fått god omtale om hvordan den kjører. Lykke til med bilvalget! Siter - 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mai 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2011 Kuga har da lengdejustering på rattet Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chartan Skrevet Mai 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2011 Kuga har da lengdejustering på rattet Hei. Ja Kuga har lengdejustering på rattet. Det har ASX også. Men for begge de bilene opplever jeg at det blir for lite justering. Når jeg prøver en bil og opplever at det for meg er vanskelig å finne en helt optimal sittestilling, da vet jeg at det blir enda vanskeligere for mine elever. Bilen skal passe uansett om de er 150 cm. eller 200 cm. Der feiler både Kuga og ASX i mine øyne. Men for vanlige kunder, som finner en god sittestilling og ikke trenger å tenke på at mange andre skal kjøre bilen, så er begge bilene gode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chartan Skrevet Mai 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2011 Har nå en Mini Countryman på lån. Jeg må innrømme at jeg blir mer og mer fristet. Greit nok at den ser litt pussig ut, og interiøret er sært. Men bilen er morsom å kjøre! Jeg trives bak rattet, og som passasjer. Den styrer akkurat dit jeg vil, og er ikke redd for litt fart i svingene. Fartshumper er null problem når bilen ikke har overheng hverken foran eller bak:-) Dessuten kan jeg tillate meg å sette noen kryss i lista over ekstrautstyr uten å bryte budsjettet mitt. Flott bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2011 Du skulle fått deg en bil uten alle disse hjelpemidlene man har idag, så ungdommen kan lære å kjøre bil og ikke en hjelpemiddelsentral! ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chartan Skrevet Mai 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2011 Du skulle fått deg en bil uten alle disse hjelpemidlene man har idag, så ungdommen kan lære å kjøre bil og ikke en hjelpemiddelsentral! ;) Sånne biler er det ikke mange igjen av:-) Men vi skulle gjerne hatt noen tilgjengelig f.eks på glattkjøring. Men ellers blir det uaktuelt. En skolebil går gjerne 50.000 km i året og man er avhengig av at ting fungerer. Da må man ha nyere biler og gode avtaler med verksted. Vi kan ikke uten videre ta ferie i to uker mens vi venter på en del... Derimot synes jeg det er veldig greit om bilen har mulighet for å koble ut antiskrens, esp og gjerne abs om jeg vil. Men det blir færre og færre bilmerker som gir slike muligheter også. Samtidig må du ikke glemme at det å håndtere bilen bare er første del i den praktiske opplæringen (trinn 2 i læreplan, etter trafikalt grunnkurs). Forståelse for kjøring i trafikken, regler, samhandling, flyt og økonomi vil generelt være uavhengig av bil. Forøvrig har jeg prøvekjørt Mercedes C180 i dag og ble ganske begeistret for den også. God å kjøre. Komfortabel. Ikke like sportslig som BMW eller Mini, men fremdeles veldig kompetent også når veien svinger. Valget er vanskelig:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg