Gå til innhold

Audi 80 2.0 (1993) Oljeforbruk og Oljelukt inne i bilen

Ranger emnet

mongologic

Anbefalte innlegg

Har en 93 modell Audi 80 som jeg nettopp har overtatt.

Fikk beskjed om at den bruker en del olje, noe jeg tekte var

helt normalt på en bil som har kjørt 300000km.

Men synes den bruker veldig mye,

tror nok den trenger bortimot en liter pr100 mil nå.

Kan ikke se noen synlig lekasje rundt toppdekselpakning,

men en eller annen plass må det være lekasje, for den bruker som sagt mye olje,

og det det lukter veldig olje av bilen etter kjøring, men jeg klarer ikke å

lokalisere lekasjen.

Blir jeg stående på tomgang kommer det også lukt inn i bilen etter kort tid.

Noen som kjenner igjen problemet og har noe forslag?

Og er det noen som vet om en rimelig og grei motorolje å fylle etter med?

for det blir fort kostbart å fylle etter så mye.

Endret av mongologic
edit

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter på 1000 km er faktisk grenseverdien for "normalt" oljeforbruk.

I 9 av 10 tilfeller så er det harde og morkne ventiltetninger som er årsaken til oljeforbruket. Disse koster ca 25,- / stk og du trenger 8 stk. Koster til sammen ca det samme som to liter olje, er derfor inntjent nokså raskt ;) Disse kan skiftes uten å ta av toppen dersom du har verktøyet til dette. Etter skifte vil oljeforbruket som oftest opphøre totalt.

Lukten av brent olje kommer sikkert av lekkasje på høyre siden av toppdekselet. Oljen vil da renne ned på eksosmanifolden med lukt deretter. Gå over alle muttrene på toppdekselet, disse skal tightes med 10 Nm, ikke mer. Kan de ikke tightes mer så skift toppdekselpakningen, bruk da kun den av gummi, ikke kork. Husk også å skifte pinneboltene om du går fra kork til gummi, ellers renner oljen rett ut etterpå ;)

Når det gjelder olje så er det mye dårlig å velge mellom. Fina First 5W-40 selges til en ok pris på Europris. Dette er en god olje om man tar prisen i betraktning. Ellers kan du kjøpe en hel- eller halvsyntetisk olje på Biltema, er helt grei den også. Bruk olje med viskositet innenfor 5W-50 (eks, 5W-40, 10W-40, 5W-50 osv).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider