Gå til innhold

Ulemper ved gasser på sugeside av turbo?

Ranger emnet


Finepix

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke ulemper det fører med seg å montere forgasseren på sugesiden av turboen?

 

Vet at man ikke kan ha intercooler ettersom bensinen vil kondensere seg, og jeg har hørt at bilen kan få litt pussige kaldstartsegenskaper... Noe mer? drivstofføkonomien blir vel ikke spes bra kanskje??

 

Kan nevne at jeg lurer på dette oppsettet på en 1600 boble-motor. Fant ut at den har bare 50 hk...:( Kan jo selvsagt trimme konvensjonelt, men en hjemmemekka turbo er definitivt mest power pr krone... Har allerede et greit turbogrenrør, så jeg mangler bare en liten turbo & litt slanger og rør:D

 

Kom med tips!!

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dra bensinen gjennom turboen må du vel ha en turbo beregnet for dette...altså med karbon-tetning. Ellers tror jeg at tetninga på kompressorsiden tar døden på seg fordi bensina angriper gummien der... og hvis du ikke skal ha 5 sekunders turbolag bør du holde deg til små og korte rør hele veien fra turboen og inn. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Skal du dra bensinen gjennom turboen må du vel ha en turbo beregnet for dette...altså med karbon-tetning. Ellers tror jeg at tetninga på kompressorsiden tar døden på seg fordi bensina angriper gummien der... og hvis du ikke skal ha 5 sekunders turbolag bør du holde deg til små og korte rør hele veien fra turboen og inn. :)

 

Jepp, karbontetninger må brukes. Ikke bare pga bensinen tror jeg, men også fordi det blir så mye vakuum inne i turboen ved stengt gasspjeld.

 

Å få start på vidunderet kan også by på problemer, hvis det blir lang vei fra turboen til toppen, eller hvis bensin/luftblandingen må stige for å komme inn til toppen. :(

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at du må ha spesielle tetninger.

Fordelen er at du slipper å modde forgasseren, til gjengjeld må den jo flyttes og det medfører jo litt arbeid..Du kan også bruke org veivhusventilasjon og vakuum til bremsene(det trenger vel og merke ikke du).Orginale bensinpumpen kan brukes.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggis

Dårlig bunndrag. Du får jo 1835 motorer til en 6-8000 med litt over 100gamp. Hvordan du har tenkt til å få dette billigere kan ikke jeg si jeg skjønner. Ihvertfall ikke med samme effekt.

 

Enig i at jeg ikke kan forvente noe imponerende bunndrag ja, så en "bigblock" hadde sikkert vært mere ideelt... problemet er bare at de jeg har sett til salgs ligger mer i prisnivå med denne, og det er litt mere enn jeg hadde tenkt:(

 

http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=8&TID=19224&SID=405725

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være umulig å konstruere forholdsvis korte innsugsrør uten stigning... Motoren sitter i en buggy, så det er nesten ubegrenset med plass!

 

Men hvor finner jeg evt karbontetninger? Finnes de til alle turboer? Hva koster de? Kan jeg bytte de selv?

 

Og hvor stor forgasser trenger jeg? Har hørt at man kan få mer ut av en forgasser ved turbo ettersom luften får høyere fart, men hvor mye? Forgasseren vil vel bli for kald etterhvert?? (forgasserising) Det beste er kanskje å bruke en forgasser fra en motor som har den effekten jeg er ute etter?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Skal ikke være umulig å konstruere forholdsvis korte innsugsrør uten stigning... Motoren sitter i en buggy, så det er nesten ubegrenset med plass!

 

Men hvor finner jeg evt karbontetninger? Finnes de til alle turboer? Hva koster de? Kan jeg bytte de selv?

 

Og hvor stor forgasser trenger jeg? Har hørt at man kan få mer ut av en forgasser ved turbo ettersom luften får høyere fart, men hvor mye? Forgasseren vil vel bli for kald etterhvert?? (forgasserising) Det beste er kanskje å bruke en forgasser fra en motor som har den effekten jeg er ute etter?

 

Tror du må spesifisere karbon-tetninger når du bestiller turboen...men er ikke sikker. Aner ikke pris etc da jeg trykket gjennom mine 4 orginalgassere. Vet at mange har smidd seg innsug med doble 45mm Webere som går via en " Y " til sugesiden på turboen...men tror nok noen relativt nye,store MC- eller snøscooter-forgassere er bedre. Letter å justere,fløder mye bedre enn 60-talls Webere,og er fysisk mye mindre... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamle turboer.. dvs i moderne turboens barndom var det vanlig og ha turboen mellom forgasser og innsug, og resultatet er mye turbolag og generelt ustabilt trykk.. disse turbotypene var kjent for mye lag og få trykk seint i registeret (ketchup effekt)

kan jo selvfølgelig lage det så det funker greit, men det er ikke lønnsomt, det er en grunn til at turbooppsettet som er i bruk idag turbo->forgasser/sprut->innsug er blitt mest populært.

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår