Gå til innhold

Veldig rart problem med at subwoofter slår seg av når jeg vrir på lys dimmeren!?

Ranger emnet

Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Har et kraftig anlegg som tar en del strøm, altså 2 x 12" sub'er + forsterker, men det som er rart er at hvis jeg setter ned lyset i dashen, altså vrir på lyshjulet som står ved lysbryterene, og dimmer ned lyset i dashen, klimapanel osv, så kutter bassen ut? hvis dimmeren står på fullt, som den vanligvis gjør, så virker bassen helt fint.

Noen som har peiling hva dette kan være? har aldri vært ute med lysbryteren eller tuklet med noe som helst, eneste jeg har gjort er å strekke kabel fra batteri til bagasjerom (til forsterker)

er det noe som forårsaker dette? kan dette fikses?

skjer at bassen kutter også ut hvis jeg vrir bryteren over i park f.eks

synes dette er fryktelig merkelig :P

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ledning bak spilleren som gir strøm fra instrumentlysdimmeren, dette for å dimme lyset i spilleren på de som støtter det. Enten har du koblet remoten inn på denne, ellers har du brukt denne ledningen som styrestrøm til spilleren. Ingen av delene er spesielt lurt, så du bør koble om så det blir riktig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener alt er korrekt, fordi jeg koblet på remoten på den blå/hvite kabelen og dette regner jeg med er remoten, men kunne noen hjelpe meg da? hvem kabeler i Iso klossen som går hvor? er nesten helt sikker på at jeg har koplet riktig, men kan jo selvfølgelig være en glipp.

men er dette farlig på noen som helst måte?

EDIT: når jeg dimmer ned lyset så slår ikke forsterkeren seg av, den lyser som normalt, er bare at det ikke kommer lyd i suben, får bare lyd i suben når dimmeren står på fullt.

Når jeg koblet anlegget første gang (meste parten var koblet fra før, jeg skjøtet på remote o.l) det ligger en gul tynn kabel bak spilleren som ikke går til noenting, kan det være denne som er problemet? har teipet denne med elektroteip sånn at den ikke skal gå innat metallet.

Noen som vet hva denne tynne gule kabelen bak spilleren er til?

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å byttet ut ISO klossen :) alt fungerer fint nå, og lysbrytern/dimmeren påvirker ikke den lengre :) men er fortsatt no feil, spilleren nullstiller seg selv hele tida etter hver gang jeg stopper bilen, er vel 12v memory kabelen fra batteriet (den gule?) som er rar, men den funka jo før jeg fikset på remoten, har 3 kabeler som "ligger og slenger bak der" som ikke har noen nytte, målte spenning i to kabeler, og de brukte jeg henholdsvis til 12v tenning og 12 batteri, men spilleren fortsetter bare og nullstille seg.

har også merket no merkelig med blinklysene, med at bremselysene blinker i takt med blinklysene når jeg blinker enten til høyre eller venstre :P skjønner ingenting, har aldri rotet med lysene :S

Noen som har peil hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spilleren, bytt om rød og gul ledning. Dette er motsatt på vw, så det må du nok koble om etter å ha byttet iso-pluggen.

Og sjekk jordinga til baklyktene dine. Sjekk også at det er god kontakt i alle plugger og forbindelser til baklyktene, og sjekk evt plugg til hengerfeste hvis du har det. Nesten garantert noe feil med jordinga, da får man tivolilys når man blinker.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg prøvde masse forskjellige kombinasjoner med memory kabelen, men får det fortsatt ikke til å virke, skal ut og sjekke jordinga på baklyktene nå, er nesten sikker på at det er no rart der. Har ikke hengerfeste, så er hvertfall ikke det som er problemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La opp ny kabel direkte til batteriet, så har memory nå, var mye surr i det gamle, og målte at det ikke var spenning i de gamle kablene :S og tenningsstrømmen funket ikke lenger, så nå skjønner jeg hvorfor tidligere eier har brukt strømmen fra dimmeren. Nå er altså cd spilleren koblet på lysdimmeren, og det funker helt fint. hvis jeg kobler fra lysdimmeren, så begynner lysbrytern og pipe veldig, så tror jeg bare lar dimmer strømmen være tilkoplet.

Tingen er at spilleren ikke starter på tenninga som den gjorde til vanlig, derfor er lysbrytern inn i bildet, og cd spilleren får strøm fra den, siden lysdimmeren slår seg alltid på når motoren starter :)

Kan hende det er tenningslåsen (Bakstykket) som er dårlig.

Noen som vet om dette kan gjøre no skade på det elektriske på noen måte? eller er det like greit og ha det sånn? rører ikke dimmeren uansett, står alltid på fullt.

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider