Gå til innhold

Min 1989 modell VW Passat 1.8 CL

Ranger emnet

VWPassat89

Anbefalte innlegg

Jau, dette er bilen som brukernavnet mitt henviser til. Denne har jeg hatt noen år nå, innkjøpt på 49.500 km, og oppgradert en hel del (masse pakninger og gummi som sprakk etter jeg begynte å kjøre igjen - den hadde stått i årevis. Nå - 15.000 kroner og 4 år senere, har den akkurat bikket 90.000 km, og går bedre enn noensinne. Penere motorgange har jeg aldri hørt i 1.8 literen. Ikke så mye som et ventiltikk. Utseendemessig et smykke av en bil som ikke har antydning til rust.

Bilde0408.jpg

Det eneste som irriterer meg litt er temperaturen på den. På vinteren og på kjølige morgener på vei til jobb ligger temp-nåla på ca 70 grader. På veien hjem, på sommertid, da tempen har gått betraktelig opp ute, ligger nåla stødig på ca 90 grader.

Men i køkjøring på sommertid - au, det er der jeg får litt vondt. Nåla stiger opp til 110, og så starter kjølevifta på omtrent 115, og da kjøler den seg ned igjen til omtrent 90-95. Slik fortsetter det. Sitter og gløtter ned på temp-måleren hele tiden, og bare venter på at dampstråla skal stå ut av sprekken mellom panseret og framskjermen.... men det skjer jo ikke. Den lille lampa øverst på tempmåler er testet hos mekaniker, og fungerer som den skal når det blir for varmt. Men den har aldri blinket. :o

Her, et bilde fra idag, på vei hjem fra jobb gjennom byen;

Bilde0433.jpg

Er dette normalt??? Er det noen sensorer som kan byttes eller noe slikt? Eller til en litt nyere type måler? (f.eks den som satt i 1993-1994 Passat før km-telleren ble digital).

Har tidligere hatt en Golf II med samme motor (RP), og den gikk aldri så høyt. Ei heller den gamle Santana'n min fra 1984 som nå er forlengst borte..

Svar tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider