Gå til innhold

Tolke feilkoder (diagnose) Audi 100 C3

Ranger emnet


Raggetuss

Anbefalte innlegg

Far min har en Audi 100 1989mod avant som han ikke får liv i. Har laget en diagnose ved hjelp av diode osv for å lese ut feilkoder. Har funnet ett par av dem, men ikke alle. Er det noen her som kan hjelpe? Har lest litt rundt for å finne ut hva kodene betyr, men er 3 jeg ikke klarer å finne ut av.

 

De som er funnet er :

4431 - kullfilterventil eller krets

4431 - tomgangsventil eller krets

 

De jeg/vi ikke finner er :

4443

4341

2132

 

Noen som har noen tipps?

Husk at dette er blinkekoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke feilkoder du har lest ut, du kjører utgangskommandoer fra ECU ;)

 

"Feilkoden" 4431 betyr at du har aktivert sekvensen som kjører tomgangsregulatoren (ISV).

Initiering av 4341 betyr at du kjører 10 mA ut til differensialtrykkregulatoren på bensinmengdefordeleren når du har full åpning på gasspjeldet (mikrobryter aktivert) og 100 mA til regulatoren når gasspjeld er lukket.

 

Skal du lese ut feilkoder så gjør som beskrevet i linken http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html

 

Litt interessant er hvilken motor det gjelder. Om motoren ikke starter, hører du bensinpumpen gå når du vrir på tenningen? I såfall, starter den igjen når du kjører motoren på starteren? Om ikke så får ikke ECU pulser fra hallgiveren og feilen er i tenningssystemet. Kan forklare videre om ønskelig, evt henvise til div. andre tråder med samme problemer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 5 syl 2.3, motorkode nf. Har hatt problemer med tenningsmodulen, men har skiftet den. Dog ikke samme nr på denne som har sittet der, men ifra samme type motor og motorkode. Problemet var da at det skøyt voldsomt ut av eksosen til tider og naturlig nok så gikk den langt ifra slik den skulle. Ville til slutt ikke starte.

Det skal også sies at dette var MANGE år siden, å bilen har da bare blitt stående, men fatter`n hadde lyst til å få ristet liv i den igjen nå. Så den har vel stått i 6-7 år om jeg ikke tar helt feil..

 

Bare å komme med linker osv, all hjelp tas imot med stor takk :)

Skal prøve å gi mere utfyllende info om det er noe mere jeg får med meg fra fatter`n :)

Han bor og driver med bil i sverige, så er ikke akkurat hver dag jeg er hos han, men skal dit i dag og i morgen hvertfall.

Så jeg titter innom her i kveld igjen for å se om det er noen tipps å ta med seg igjen i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet tråden din til riktig underforum :)

 

Som sagt så har du ikke lest ut feilkoder, du har aktivert testfunksjonene fra ECU. Dette skjedde mest sannsynlig fordi du har lasket sammen diagnoseuttak før tenning ble slått på.

Det er liten eller ingen vits i å lese ut feilkoder på en bil som du ikke har startet eller prøvd å starte. Du ender da opp med at det ikke finnes noen feilkoder, nokså logisk ;)

Om du igjen vil prøve feilkodeavlesing så kjør motoren på starteren i noen (4-5) sekunder. Ikke slå av tenningen, men aktiver feilkodeavlesing ved å sette inn sikringen i bensinpumpereléet i 4 sekunder. Ta sikringen ut igjen og se hva ECU hoster ut. Mest sannsynlig vil du få 4444.

 

NF-motoren har jeg vært lite borti, men den er skremmende lik NG- og AAR-motoren (som jeg har vært noe borti) og har KE3-Jetronic som NG- og AAR-motoren.

Dette blir litt generelt, men ok. Først og fremst må du finne ut hvor feilen er, tenning eller bensin.

Du skriver tenningsmodulen ble skiftet, men ble den konkludert i uorden? Eller gikk motoren like ille etterpå? Har bilen tenningsmodul ved siden av coilen eller under A-stolpen inni bilen? For å finne ut om du har gnist så ta en pluggledning fra fordeleren og sett denne rett i coilen. Sett i en fungerende tennplugg og legg godset på denne godt inntil gods på motoren e.l. Kjør motoren på starteren om se om du har gnist på pluggen. Har du det så er tenningssystemet mest sannsynlig ok.

 

Når du skrur på tenningen så skal bensinpumpen gå i ca 2 sekunder. Gjør den ikke det så sjekk sikringen til denne, bensinpumpereléet og selve pumpen. Om pumpen går i ca 2 sekunder, sjekk da om den starter igjen når du kjører motoren på starteren (noe den skal gjøre). Går ikke pumpen da så får ikke ECU pulser fra hallgiveren og du kan flytte feilsøkingen til tenningssystemet. På fordeleren er det en 3-polt plugg. Mål spenningen på de to ytterste pluggene når tenningen slås på (rød/svart ledning (+) og brun/hvit ledning (-)). Ikke ta ut pluggen under målingene. Om dette er ok så skal du måle ca 10V i noen sekunder før spenningen dropper. Mål så om hallgiveren sender ut pulser ved å måle mellom rød/svart (+) og grønn/hvit (puls). Når du kjører motoren på starteren så skal du få pulser ut her. Prøvelampe er best anvendelig til å sjekke dette, digitalt måleinstrument er ubrukelig. Får du pulser ut så er hallgiveren ok og bensinpumpen skulle ha startet når motor kjøres på starteren. Får du ikke pulser ut så er hallgiveren defekt.

 

Dette får bli en begynnelse ;)

 

Om bilen har stått i 6-7 år så vil jeg tro registerreima skulle vært skiftet for lenge siden. Ryker denne så har du motorhavari.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html#post2807867

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reg reim skal skiftes ja :)

Menne, det står jo "feilkode søk uten scanner" eller noe sånt i en bok jeg har, å det står forklart som du sier at man da skal dra den på starteren 5-6 sek før avlesning i og med den ikke starter. Står da videre at man skal koble på en diode (har laget en med bryter på) til ledningene/koblingene over pedalene. Sitter da en svart kontakt med + og -, og en brun som det går en ledning inn på til å da sette på dioden.

Di blinkene som da dioden viser, er ikke det da feilkoder? Blinker f.eks 4-4-3-1, noe som da skal være kullfilterventil eller krets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du kan lese ut feilkoder, men de "feilkodene" du har hentet ut er utgangstesting av ECU. Den eneste feilkoden du har fått ut slik jeg kan se det, er 2132 som er feil på signaler / kabling til / fra ECU. Sjekk kontakten i pluggen på ECU samt på kabler og plugger til komponenter i motorrom. Resterende koder du har er utgangstesting, ikke feilkoder.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com-2.html#post2823311

 

4341: Du kjører da 10 mA til differensialtrykkregulatoren når gasspjeldet er fullt åpent, og 100 mA til regualtoren når gasspjeldet er lukket. Sett inn lasken / sikringen i 4 sekunder for å gå til neste utgangstest.

 

4343: Når bryter for 'gasspjeld fullt åpent' er betjent så vil ventilen for kullfilteret slå seg av og på. Sett inn lasken / sikringen i 4 sekunder for å gå til neste utgangstest.

 

4431: Når bryter for 'gasspjeld fullt åpent' er betjent så vil tomgangsregualtoren sykles, altså åpne og lukke lineært. Sett inn lasken / sikringen i 4 sekunder for å gå til neste utgangstest.

 

4443: Når bryter for 'gasspjeld fullt åpent' er betjent så vil kaldstartsventilen gå på og av i 10 sekunder. Sett inn lasken / sikringen i 4 sekunder og du får opp kode 0000 og tenning slås av for å gå ut av 'output test mode'.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, blir litt mye å sette seg inn i med det samme når man ikke har drivi med det her før :p får se på det i morgen igjen da når jeg skal til han igjen... Om jeg får tid, motorbytte i golf på gang å serru ;)

Prøvde det her på coupeen til frøkna mi i stad, just 4 fun, å den kommer da ut med samme meldinger som faderen sin gjør.. Foruten 2132..

Er dette "vanlige" problemer på disse motorene? Litt pussig at de samme kom opp liksom..

Er forøverig en NG motor frøkna har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du gjør feil, altså setter inn sikringen i bensinpumperelét før du skrur på tenningen. Du vil da få ut de kodene du beskriver.

Start motoren og kjør en tur. Uten å stoppe motoren, sett da sikringen i bensinpumpereléet i 4 sekunder og ta den så ut igjen. Du vil da få ut feilkoder, ikke aktivere output test som du har gjort ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en komunikasjonssvikt :p Jeg/vi har ikke brukt sikkring i det hele tatt. Problemet med Audi 100 nf motoren er at den vil ikke starte i det hele tatt.

Følgende er blitt gjort på denne:

Sjekket alt av sikkringer selvfølgelig først.

Drar den på starter i ca 5-6 sek

Lar tenning stå på for å så koble til diagnose kontakter over pedalene

Slår på dioden (som er koblet med en av/på vippebryter)

Får først ett langt blink som forteller at den har kontakt med bilen

Begyner så og blinke ut koder som f.eks 4343

Slår dioden av, venter ca 5 sek, slår den på igjen, ett langt blink igjen

Begyner så å blinke ut en ny kode

Dette blir gjort om og om igjen til vi får kode 4444

 

Dette er da feil fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke er sikringsholder i bensinpumpereléet på NF-motoren, men er det på NG-motoren.

 

Bare slik at vi snakker samme språk ;) Dioden skal du ikke ha bryter på, den skal være koplet mellom + i den svarte kontakten og diagnoseuttaket i den grå kontakten hele tiden mens feilkodeavlesingen foregår. Lasken skal koples mellom - i den svarte kontakten og diagnoseuttaket for å aktivere sekvensen og gå videre til neste feil. Du kan gjerne kople en bryter på lasken slik at du slipper å kople den til og fra, men i stedet kan slå på og av bryteren. Bilde under.

 

Diagnoseuttak-1.jpg

 

Når sekvensen igangsettes så skal dioden lyse i 2,5 sekund og være av i 2,5 sekunder. Dette gjentar seg en gang til før feilkoder blinkes ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en komunikasjonssvikt :p Jeg/vi har ikke brukt sikkring i det hele tatt. Problemet med Audi 100 nf motoren er at den vil ikke starte i det hele tatt.

 

Ingen kommunikasjonssvikt, er med deg jeg. Når det gjelder problemet med 100en med NF-motor så begynn med det jeg har beskrevet i innlegg #4 i denne tråden. ECU på den motoren (KE3-Jet) er ikke et teknisk vidunder, og det er sjelden det kommer noe fornuftige feilkoder ut når motoren ikke vil starte. Stort sett kommer det ut 4444 samme hva som er feil.

Jeg ville heller ha konsentrert meg om bensintilførsel og tenningen da motoren kun trenger dette for å starte ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik jeg mente ja, er min far som har laget dette, men regner med det er riktig når han tidligere har jobbet med alt av bil, elektrisk, dele bytte, karosseri og lakkering. Så koblingen han har laget er jeg 99.99% sikker på er riktig :) Så den er nok koblet slik du henviser til her ja :)

Så når det ikke er sikringsholder på denne, hva blir fremgangsmåte nå da?

Jeg spør og graver mye her nå, men må det for å lære noe vettu ;)

Bedre å få det inn med klare ord enn å prøve og prøve og alt man gjør er bortkastet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når det ikke er sikringsholder på denne, hva blir fremgangsmåte nå da?

 

Når det ikke er bensinpumperelé med sikringsholder så gjør man som du har gjort, bruker 2x2 uttaket. Gjør samme nytten.

Diagnoseplugginnibil.jpg

 

Bensinpumperelé med sikringsholder.

KE-Jetronic2.jpg

 

Du har nok ikke gjort noe galt i den forstand. Jeg har brukt 2x2 diagnoseuttaket mange ganger på forskjellige biler, men har aldri opplevd det du opplever. F.eks. så eksisterer ikke 4341 og 4443 som feilkode, det er kun utgangskoder fra ECU. Antok derfor umiddelbart at du hadde initiert utgangstesting fra ECU da samtlige koder du oppgir stemmer meget bra med dette ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Code 4443, Cold Start Valve will be cycled on and off for 10 seconds, NOTE: Engine flooding may occur if this test is done for the entire 10 second interval

 

Stemmer. Du kjører kaldstartsdysen på og av i 10 sekunder ved aktivering av utgangstest 4443. Resultater er at bensin sprøytes direkte inn i innsugsmanifolden og bilen blir håpløs å starte etterpå ;) Men igjen, dette er ingen feilkode, kun et varsel om at utgangstest 4443 er igangsatt :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår