Gå til innhold

Skal begynne å kjøre BC - noen spm til dere med Golf

Ranger emnet


aakkaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne og kjøre litt bc iår. Har noen få spm. som jeg lurer på:)

Dere som kjører golf, hva slags dekk kjører dere på? og hvilket trykk?

 

Lurer også på om det er lov å sette inn justerbart understell til sete eller må det være festet rett i firkantrøra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal begynne og kjøre litt bc iår. Har noen få spm. som jeg lurer på:)

Dere som kjører golf, hva slags dekk kjører dere på? og hvilket trykk?

 

Lurer også på om det er lov å sette inn justerbart understell til sete eller må det være festet rett i firkantrøra?

 

Ja du kan sette inn justertbart understell. Og istede for firkantrør kan du bruke vinkeljern

som er 50 mm X 50 mm X 5 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

eg kjører ikkje golf, men 4 andre i teamet mitt gjerer det.

angående dekk: vanlige gullabo (4 knotter på linga) får du i 13-14. om du skal ha noko bedre enn detta så må du opp i 15" hjul, og om du ikkje har den sprekaste bilen fra før så vil eg ikkje anbefale det, pga. det blir større omkrets på hjulet og bilen får ein høgere utveksling.

 

men om du har ein sprek 2.0 dohc, med trim og det heila så vil eg tru det går med 15" for då vil de spinna mesten uansett:)

 

eg har kjørt med piggdekk uten pigg, det var bare bås i forehold til gullabo, blei overaska over forskjellen;)

 

dekktrykk eg bra på rundt 20psi!:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha justerbart understell på crossbilen din, såfremt det er festet etter regelverket i rør mellom kanal og "tunell". Det skal også låses mekanisk etter att du har justert det. Sett i en gjennomgående bolt eller lignende.

 

Dekk er det lommeboka som bestemmer. Du kan gjøre det på den billige måten å ta ut piggene på vinterdekk. Men, ikke bruk piggfrie vinterdekk. De har veldig feil gummiblanding til det bruket der, og du kommer før du aner ordet av det til å miste kontrollen på bilen din. Kjører du på lavt budsjett så kjøper du Gullabo foran og kjører med utpigga vinterdekk med bra mønster bak. Du kan også sette på Senator grushjul foran om du vil gjøre det enda billigere, og om det lar seg skaffe der du bor på en rimelig måte? ( http://www.grindenmotorsport.no )

 

Har du masse masse penger setter du på 4stk Avon hjul.. Hehe Sitter visstnok som klistra på både vått og tørt ifølge de som har prøvd...

 

Finnes masse forskjellige grushjul-typer å få tak i for en billig penge, men også til MYE penger. Som sakt så er det bare lommeboka som bestemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såntno kommer ofte fra folk som ikke har prøvd en fremhjulstrekk-bilcrossbil.. Ikke vær spydig før du har prøvd det selv. Du kjører betydelig fortere med en framhjulstrekk på en betydelig enklere og ikke minst billigere måte i forhold til en bakhjulstrekker..

 

Jeg syns det er kjedelig å se på FWD bilcrossbiler, og jeg kjører RWD selv men slikt migprat hører hjemme i sandkassa... :nono:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såntno kommer ofte fra folk som ikke har prøvd en fremhjulstrekk-bilcrossbil.. Ikke vær spydig før du har prøvd det selv. Du kjører betydelig fortere med en framhjulstrekk på en betydelig enklere og ikke minst billigere måte i forhold til en bakhjulstrekker..

 

Jeg syns det er kjedelig å se på FWD bilcrossbiler' date=' og jeg kjører RWD selv men slikt migprat hører hjemme i sandkassa... :nono:[/quote']

 

Jeg var ikke spydig,...jeg spurte bare hvorfor så mange har det...siden ejg har NULL peiling på BC.. Og trodde rwd var mer morro:D

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja...

 

Grunnen til att vi med bakhjulstrekk er en utdøende rase er mange:

 

* Enkelt å få tak i en nyere og mere moderne bil med tanke på understell, kjøreegenskaper, deletilgang osv for en billig penge

 

* MYE enklere å kjøre fort med. Skal ikke kjøre mange rundene på bane før du kjører veeldig mye fortere enn det du har fått til med en bakhjulstrekker med langt mere hk selv etter flere års kjøring.

 

* Framhjulstrekk er uhyre effektivt på vått føre/løst underlag. Bilene "gnager" seg gjennom svingene uten spesielt med understyring, derav kallenavnet "Gnager" på en framhjulstrekk bilcrossbil. Vi med bakhjulstrekkere taper masse fart på å legge opp oppstell mot svingen, og mye av kreftene våre går bort i rent hjulspinn istedenfor framdrift. Men, hva som er artigst for publikum er det vel ikke mye tvil om....?

 

* Krever så og si ingen trim av motor om du har en framhjulstrekk med greit utgangspungt av motor for å kjøre fra f.eks en Volvo med "bilcross-trim". En Opel Vectra på 115hk tar deg lett om den har rett sjåfør, selv om du har en 240 på 130-140hk..

 

Alt i alt så ser jeg vel ikke så mange negative sider med å kjøre framhjulstrekk, og jeg har kjørt 3 løp med det selv for å teste det ut for noen år siden. Kjørte en Escort XR3i på 105hk. Har aldri kjørt så fort gjennom svingene, og tok flere Volvo'r i svingene som jeg med bakhjulstrekk aldri hadde klart å komme forbi. Du kjører helt andre sporvalg, og har du riktige dekk så er det forholdsvis vilt hvor fort man faktisk kan kjøre med det. Det blir jo sveisa 100% sperre på framhjulstrekkerne også, så det skal ikke stå på sladdinga med en slik en heller. Du seiler like bredt med en framhjulstrekk som du spinner deg sidelengs med en bakhjulstrekk, bare att med framhjulstrekk er det laaangt enklere å dra det inn igjen uten å snurre.

 

Men, noe negativt er det med framhjulstrekk og det er yppige drivakselbrudd om du kjører med sveisa sperre. Kutter du svingene litt for mye og kjører opp i kanten med det ene hjulet er det fort gjort å knekke en. Det samme om du blir snurra rundt fort og ikke rekker å ha inn clutch'n. Da går de også fort. Er litt mere nøye med hjulvinkler osv på en framhjulstrekk for å unngå drivakselbrudd/få kreftene ned i bakken.

 

Jeg har ikke lyst til å få ødelagt omgangene mine pga tekniske problemer som drivakselbrudd osv, så det er vel stort sett eneste grunnen til att jeg fortsatt sverger til bakhjulstrekk. + att jeg syns det er mye enklere å skru på an bakhjulstrekker. Gjerne en bakhjulstrekker med forgasser (Helst en dobbel) og stifttenning. Jo mindre komplisert jo bedre er det rett og slett. Legger heller litt arbeid i understell og selve bilen, så lar jeg somregel motorene få være urørt bare de går reint. Fungerer gjennomsnittsbilene jeg har slik de skal, så er alt opp til sjåføren somregel, og jeg er med i kampen om å komme meg til en eller annen finale jeg og.

 

Men, hver sin smak! - Skulle jeg annbefalt en bil til en fersking så hadde jeg nok annbefalt en Framhjulstrekker først som sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

grunnen til at jeg valgte forhjul er igrunn at det er den type bil jeg har skrudd mest på pluss enkelt å få tak i deler! gjør ting endel enklere i oppstarten for meg. selvom jeg har kjørt endel bakhjul også.

Men får se hvordan det blir på bane, kan fort hende jeg hopper til noe bakhjul hvis sjansen byr seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår