Gå til innhold

Turbotrykksmåler 2,4 T Automat

Ranger emnet


Per Inge Lund

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har montert en turbotrykksmåler på min 2,4 T, men er usikker på om jeg har montert den på riktig slange forran der.

Her er et bilde hvor jeg har koblet den. Det er den svarte slangen som ligger øverst og kommer fra høyre på bildet, og går inn på t-stykke til en slange som er koblet til innsuget.

 

Når jeg holder 80/90 km/t på flat mark og i slakke motbakker så har jeg vacum viser måleren. Helt ned på 0,6-0,8 bar.

Det skal veldig mye gass til for og få den opp på 0,4 bar som er max. Det tar flere sekunder fra den begynner og gå opp til den oppnår 0,3-0,4 bar.

Er dette riktig?

Jeg har prøvd og skru på staget til vastegaten, for å få litt mere trykk. Men det virker ikke som den går noe bedre av den grunn.

 

Jeg føler at jeg har blitt lurt når jeg vet at det skal være 200 HK i denne, for jeg merker bare 140 av dem liksom...:-(

Håper noen kan vise/fortell meg om det er en annen slange som er bedre og koble til på. Og om hvor mye trykk denne motoren har original, hvor mye kan jeg event. skru opp? Funker det og skru på staget? Eller er det noe annen elektronikk som kompenserer for dette og holder trykket nede likvell?

Mvh.

Per Inge Lund.

post-63349-13804853290062_thumb.jpg

Volvo V70 2,4 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har montert en turbotrykksmåler på min 2,4 T, men er usikker på om jeg har montert den på riktig slange forran der.

Her er et bilde hvor jeg har koblet den. Det er den svarte slangen som ligger øverst og kommer fra høyre på bildet, og går inn på t-stykke til en slange som er koblet til innsuget.

 

Når jeg holder 80/90 km/t på flat mark og i slakke motbakker så har jeg vacum viser måleren. Helt ned på 0,6-0,8 bar.

Det skal veldig mye gass til for og få den opp på 0,4 bar som er max. Det tar flere sekunder fra den begynner og gå opp til den oppnår 0,3-0,4 bar.

Er dette riktig?

Jeg har prøvd og skru på staget til vastegaten, for å få litt mere trykk. Men det virker ikke som den går noe bedre av den grunn.

 

Jeg føler at jeg har blitt lurt når jeg vet at det skal være 200 HK i denne, for jeg merker bare 140 av dem liksom...:-(

Håper noen kan vise/fortell meg om det er en annen slange som er bedre og koble til på. Og om hvor mye trykk denne motoren har original, hvor mye kan jeg event. skru opp? Funker det og skru på staget? Eller er det noe annen elektronikk som kompenserer for dette og holder trykket nede likvell?

Mvh.

Per Inge Lund.

 

 

Så vidt jeg har forstått hjelper det lite å skru på Wastgaten. Turboen har elektronisk styring og trykket som jeg har fått oppgitt skal være 0,4-0,6bar på den motoren. Har samme sjøl. Har kjøpt turbotrykksmåler sjøl i dag, men hvordan jeg kobler den på slangene er jeg litt usikker på :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ivertfall funnet ut at det er dumt å koble slangen der jeg har koblet den. I går koblet jeg meg inn på den slangen som kommer ut fra magnetventilen og går til wastegaten. Nå går den ikke under 0 lengere og viser ikke vacum. Reagerer litt kjappere når jeg trør på gassen gjør måleren også. Jeg føler ivertfall at det er et mere presist måleresultat slik som jeg har det nå :-)

Volvo V70 2,4 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ivertfall funnet ut at det er dumt å koble slangen der jeg har koblet den. I går koblet jeg meg inn på den slangen som kommer ut fra magnetventilen og går til wastegaten. Nå går den ikke under 0 lengere og viser ikke vacum. Reagerer litt kjappere når jeg trør på gassen gjør måleren også. Jeg føler ivertfall at det er et mere presist måleresultat slik som jeg har det nå :-)

 

Høres mer riktig ut det. Mener det er det jeg har blitt fortalt og. Manometeret kan gå på negativ side når du slipper gassen tror jeg.. Men det er jeg ikke sikker på.

Skal du ha mer trykk må bilen chipes, da får du 240hk/370nm ca.

 

Rekker jeg det i mårra skal jeg montere manometeret mitt, da kan jeg gi deg en tilbakemelding på status :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på dere . jeg har trimmet min v70 2.0 turbo bare ved å stille på staget + å blende noen slanger . men når det gjelder tryksmåleren skal den ikke kobles på mangnet ventilen . tror du hadde den riktig koblet før . det er en liten slange som er koblet inn på siden av insuget rett ved der du haadde koblett deg på føre ser ikke på bilde om det er den du hadde koblet deg på . men uansett når biln står på tomgang skal tryksmåleren vise -0.6 til -0.8 å når du kjører skal den normalt ligge på +0.4 til +0.6 ..( full gass)

 

når det gjeller å skru opp trykke via staget må du blende den slangen som går fra wastgaten til mangnetventilen du har også en sensor på tryksrøre ditt som vill passe på at du ikke kommer over +0.9 i ladetrykk skal du over må du ta ut kontakten på denne

 

jeg kjører selv +1.1 bare med å ha gjort det jeg har fortalt nå . har kjørt sånn i 1.5 år nå å ingen problemer bank i boret ;)

 

jeg kan også legge ut bilder vis nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på dere . jeg har trimmet min v70 2.0 turbo bare ved å stille på staget + å blende noen slanger . men når det gjelder tryksmåleren skal den ikke kobles på mangnet ventilen . tror du hadde den riktig koblet før . det er en liten slange som er koblet inn på siden av insuget rett ved der du haadde koblett deg på føre ser ikke på bilde om det er den du hadde koblet deg på . men uansett når biln står på tomgang skal tryksmåleren vise -0.6 til -0.8 å når du kjører skal den normalt ligge på +0.4 til +0.6 ..( full gass)

 

når det gjeller å skru opp trykke via staget må du blende den slangen som går fra wastgaten til mangnetventilen du har også en sensor på tryksrøre ditt som vill passe på at du ikke kommer over +0.9 i ladetrykk skal du over må du ta ut kontakten på denne

 

jeg kjører selv +1.1 bare med å ha gjort det jeg har fortalt nå . har kjørt sånn i 1.5 år nå å ingen problemer bank i boret ;)

 

jeg kan også legge ut bilder vis nødvendig ;)

 

Tåler den 1.1bar orginalt?? Får du ikke tenningsbank hvis du ikke justerer mer bensin etter trykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da den tåler det . dysene justerer seg litt etter lufta men er begrenset . bare passe på å kjøre 98/99 blyfri så går alt som det skal har gjort det på min å kameraten min kjører samme oppsett å går fint på hansin også

 

men selvfølgelig er det nok best å chippe den men er en grei løsning fram til man får seg chip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da den tåler det . dysene justerer seg litt etter lufta men er begrenset . bare passe på å kjøre 98/99 blyfri så går alt som det skal har gjort det på min å kameraten min kjører samme oppsett å går fint på hansin også

 

men selvfølgelig er det nok best å chippe den men er en grei løsning fram til man får seg chip

 

Ok. I kveld monterte jeg trykkmåler der du sa. Tomgang viser den -0.7 og full belastning i oppoverbakke viser den 0.4bar og nesten 0.5. Da har jeg tatt slangen på sida av manifoilen som du sa ;)

 

En ting til.. Jeg har 2.4t, kjører den samme trykk som 2.0t? Var det stor forskjell med å øke trykket på din? Veit du hva trykket er hvis jeg chipper bilen? Mange spørsmål her :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skrudd litt bil i kveld. (Tross 17.mai, Er det hobby så er det hobby) Flyttet tilbake slangen fra turbomåleren tilbake til den lille slangen som går inn på innsuget. Men nå har jeg et annet t-stykke enn det som fulgte med måleren. Nå spretter nåla opp fra -0,8 til 0 bare jeg toucher gasspedalen litt kjapt...:-) Det var en sånn strupesak inni t-stykket som var med måleren. Gudene vet hvorfor...:-S

 

Så blendet jeg uttaket fra magnetventilen som skal gå til wastegate klokka. Blendet også slangen til wastegateklokka der den egentlig skal inn på magnetventilen. (sikkert ikke nødvendig, men det er nå gjort) Ser litt bedre ut enn at den bare henger og slenger...:-)

 

Skal prøve og skru litt mere på staget i morra, siden jeg har vært veldig usikker på dette og hvilken retning det skal skrues.

Er ikke så gøy og drive og tukle med trykket når føler at måleren er på villspor...:-(

Husker ikke i farta, men er det kortere eller lengere staget skal bli for og få mere trykk? Hvor mye har dere andre skrudd? Telte dere runder?

Volvo V70 2,4 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det høres bra ut . den skal vere ganske kjapp fra -0.8 til 0 så stemmer nok der du har satt den .. ja var sånn på min også men jeg bare klipte av den tappen ;)

 

når det gjeller staget er det kortere stag + trykk

lengere stag - mindre trykk

 

jeg skrudde 2 omdregninger om gange å så hvor trykke lå

 

men husk at vis du overstiger +0.9 tror jeg det er så vill den gå rett med i 0.3 å det høres ut som om det lekker fra turboen er en sensor i trykkrøret rett ned for der du koblet måleren på innsuge som gjør sånn at den ikke skal lade så mye denne har jeg bare tatt ut kontakte på så jeg kan ha det ladetrykket jeg selv vill uten overstyring fra bilen . det blir da den kontakten nermest luftfiltere av di 2 som er der

 

lykke til med videre trimming . vill gjerne høre åssen det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det høres bra ut . den skal vere ganske kjapp fra -0.8 til 0 så stemmer nok der du har satt den .. ja var sånn på min også men jeg bare klipte av den tappen ;)

 

når det gjeller staget er det kortere stag + trykk

lengere stag - mindre trykk

 

jeg skrudde 2 omdregninger om gange å så hvor trykke lå

 

men husk at vis du overstiger +0.9 tror jeg det er så vill den gå rett med i 0.3 å det høres ut som om det lekker fra turboen er en sensor i trykkrøret rett ned for der du koblet måleren på innsuge som gjør sånn at den ikke skal lade så mye denne har jeg bare tatt ut kontakte på så jeg kan ha det ladetrykket jeg selv vill uten overstyring fra bilen . det blir da den kontakten nermest luftfiltere av di 2 som er der

 

lykke til med videre trimming . vill gjerne høre åssen det går ;)

 

 

Takker for hjelpa ;) Hva skjer om man bare skrur på staget uten å gjøre noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yessss!!! :-) :-) :-) Nå føler jeg at jeg begynner og nerme meg 200 hk igjen...:-) Etter mye om og men, og en del feilsøking... og mere feilsøking... Så har jeg funnet ut at jeg skal prøve og skru enda mere på staget mitt. Det viste seg og være lurt, for jeg ser nå at staget har vært innstilt kortere tidligere. Ergo, så skrudde jeg feil vei i fjor sommer når jeg holdt på og rotet... Skrudde inn staget 3 hele runder og prøvekjørte...:-) Da var det som om det var en annen motor frammi der. Nå lader den ca. 0,8 og jeg ble veldig fornøyd.

Helt annen respons nå. Siden jeg har skrudd feil vei så har vel trykket vært lavere enn originalt...:-(

Håper på litt lavere forbruk også nå.

 

STOOOOOOR takk til de som har deltatt i denne diskusjonen og kommet med synspunkter, erfaringer og fakta:-)

 

Neste prosjekt bli og skifte støtdempere og tårnlager forran.

 

Så begynner eksosen og bli sliten, så den skal erstattes med hjemmelaget 2x2,5" anlegg fra katalysator.

Har funnet meg ei potte med 2x2,5" inn og 2x2,5". Tror dere at det vil være nok med kun 1 potte under? Eller ville det vært smart og montere 2 stk? Ser på modelltilpasset effektanlegg fra BSR så brukes det 2 potter...

 

http://www.simons.se/Universalbilder/U3463DR.jpg Tenkte på en sånn en midt under bilen jeg...:-)

Volvo V70 2,4 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yessss!!! :-) :-) :-) Nå føler jeg at jeg begynner og nerme meg 200 hk igjen...:-) Etter mye om og men, og en del feilsøking... og mere feilsøking... Så har jeg funnet ut at jeg skal prøve og skru enda mere på staget mitt. Det viste seg og være lurt, for jeg ser nå at staget har vært innstilt kortere tidligere. Ergo, så skrudde jeg feil vei i fjor sommer når jeg holdt på og rotet... Skrudde inn staget 3 hele runder og prøvekjørte...:-) Da var det som om det var en annen motor frammi der. Nå lader den ca. 0,8 og jeg ble veldig fornøyd.

Helt annen respons nå. Siden jeg har skrudd feil vei så har vel trykket vært lavere enn originalt...:-(

Håper på litt lavere forbruk også nå.

 

STOOOOOOR takk til de som har deltatt i denne diskusjonen og kommet med synspunkter, erfaringer og fakta:-)

 

Neste prosjekt bli og skifte støtdempere og tårnlager forran.

 

Så begynner eksosen og bli sliten, så den skal erstattes med hjemmelaget 2x2,5" anlegg fra katalysator.

Har funnet meg ei potte med 2x2,5" inn og 2x2,5". Tror dere at det vil være nok med kun 1 potte under? Eller ville det vært smart og montere 2 stk? Ser på modelltilpasset effektanlegg fra BSR så brukes det 2 potter...

 

http://www.simons.se/Universalbilder/U3463DR.jpg Tenkte på en sånn en midt under bilen jeg...:-)

 

Blenda du slangen til Wastgaten eller skrudde du bare på staget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår