Gå til innhold

Ascona motorbytte

Ranger emnet


eGtTurbo

Anbefalte innlegg

Hva må jeg gjøre av modder hvis jeg får tak i en komplett rekord 2.2i motor? Skal ha ny motor i min ascona b 79mod. 2.0s går litt for dårlig.. Blir vel litt liker med 2.2i iallefall.. Eller er det noen annen motor som er anbefalt for å få skikkelig fres i asconan? Ikke kom med forslag om supra motor osv hehe.. skal være billig og kjapt

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by eGtTurbo

Passer rekord girkassa på asconaen da? Eller må man bruke en omega girkasse?!

 

Visst kassa er 4-trinns vet jeg ikkje, men visst den er 5-trinns så er det mest sannsynlig ei Getrag 240 kasse. Den passer, men lurer på om du må modifisere skifte litt.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller å bygg om me 2.0GSi ifra Manta GSi.. åsså beholder du 4trinns kassa fra 2.0s asconaen.. da trenger du berre å ha retur tel insprøytningga.. ellers passe ALT.. PS: Du må jo å ha strøm tel di nye elektriske komponentene.. GSi motoren e jo lova å være 130hk menns 2.2i e berre 115..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde opp litt i rotet her:

 

manta gsi motor (samma som rekord 2.0E) har 110hk

 

rekord 2.2i har 115hk.

 

ved montering av 2.2i eller 2.0E maskin må du legge opp nytt "tur" bensinrør, så bruker du det gammle som retur. Du må ha en injection tank hvis ikke du mygler til litt md retur i påfyllingsrøret å litt sånnt.

 

du må oxo ha en injetion bensinpumpe (el-pumpe).

 

videre må du gjøre som Mike sierra sier, bytte bundpanne oljepickup og flytte oljepinnen. du bruker det som sitter på 2.0s'n din.

 

rekord kassa passer men du vil få spaken altfor langt bak. er dt en 5trinns rekord kasse er den en getrag 240 og du får spaken veldig langt bak.

 

den kassa du har passer forøvrig på alle cih motorer altså fra 1.6 til 2.4 (oxo r6'ene).

 

sjekk ut http://www.home.no/joppa så ser du på diverse for mere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få mer futt i AsconaB er to motor familer fra opel du kan benytte:

 

OHC- bigblock

Manta B ble levert med 1,8S 90hk OHC. En slik er et perfekt utganspunkt for ombyggning.

Motorer fra KadettE AsconaC Calibra Astra og Omega passer. Effekter fra 115-200hk.

 

Her ville jeg forsøkt å få tak i en donor bil, for enklest å kunne få tak i alt som behøves. Du bruker deler fra motor og girkassa med nødvendige fester osv.

Jeg hadde forsøkt å finne en 2,0 fra en omega til et økonomi prosjekt, en 2,016v til et standard prosjekt og en 2,016v turbo fra en calibra til et versting prosjekt( men da ryker tusenlappene...)

Motor bygges om med manta bunnpanne, fordeler osv.

 

Har stått en MantaB med Omega motor til salgs her på forumet.

 

 

CIH

4 syl

2,0E - 110hk Rekord E Manta B

2,2I - 115hk Rekord E

2,4I - 125hk Omega A

 

Disse passer rett i motorfester og mot din eksisterende girkasse. Må bygges om som nevnt i tråden ovenfor. Svinghjul fra 2,4 passer trolig ikke i Ascona kasse, og er uansett svine tungt.

 

 

OBS 2,4I har et innsug som vistnokk ikke passer under panseret på asconaen, har dessuten en litt annen topp slik at 2,0 og 2,2 innsug ikke passer.... så enten må det lages scoop på pansere, eller benyttes annen topp

 

 

6 syl

2,5E - 140hk

3,0E - 150-180hk

3,0 24v 204hk

 

Kun for spesielt interesserte, blir veldig tung i fronten, men fult mulig.

 

 

 

 

Hadde det vert min ascona så ville jeg satt i en 2,2 i første omgang, tilpasset en tank fra en manta gsi, trukket et ekstra rør fram, koblet til insprut og el. bensinpumpe.

Etterhvert så ville jeg satt inn en 5 t getrag kasse, og da ville jeg nok valgt en 265 fra Senator A/Monza for å ha noe som tåler høy effekt. Deretter så 2,4 og og ...................... :D

MS

 

Audi S4

Renault Trafic

Monza 2,5E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mike Sierra

OBS 2,4I har et innsug som vistnokk ikke passer under panseret på asconaen, har dessuten en litt annen topp slik at 2,0 og 2,2 innsug ikke passer.... så enten må det lages scoop på pansere, eller benyttes annen topp

 

2.4 har innsug som er for høyt slik at man ikke får lukka panseret på Ascona/manta helt igjen. Da kan man enten finne ett sjeldent diesel-panser, eller sette på innsug fra 2.2. Innsug fra 2.0 passer ikke.

 

Er ikke effekten som tar knekken på drivverk, men dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært med på et slikt prosjekt, sammen med ZombiE her på forumet..

 

Det du må passe på og vi oppdaget er at girkassa fra rekorden, jeg tror det var 5 trinns, passer ikke med mellomakslingen på asconan..

Det du da må gjøre er enten å bytte til en manta mellomaksling..

Eller få tak i en 2.0l girkasse...

 

Mer info om prosjektet og det meste av det du trenger å vite står her:

http://www.akutt-galskap.com -> Prosjekter -> Prosjekt Opel Ascona

 

Prosjektet er ikke oppdatert på en stund nå, men det er faktisk nesten ferdig.. Har bare noe elektronikk problemer.. men alt med bensintank og alt er fikset...

Lurer du på noe mer så send en PM til ZombiE her på forumet eller til meg... Vi har som sagt akkurat vært gjennom hele driten, og stort sett møtt på alle problemer som finnes ;)

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår