Gå til innhold

Driver japsene med feilaktig markedføring på oppgitt effekt?

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at Japan har "mindre" hk enn oss.

 

1 DIN/JIS hp = 0.986 SAE/British hp - So yes, it is true - Japanese horses are smaller than European ones!

ref: http://home.clear.net.nz/pages/phil.bradshaw/4AGE%20into%20RWD.htm#Specifications

***

Har sett at Mazda og Toyota har måtte innrømme at motorene ikke er så spreke som påstått...

Mazda recently gave back a bunch of money (like a rebate) to people who bought RX8s over here in the U.S, because of false hp advertising and early engine problems, and I know Mazda is now eating some humble pie. Can you believe one owner dyno'd his brand new RX8 and only pulled 96ft.lbs of torque at the wheels! After spending over $30grand U.S, can you imagine how that owner must have felt?
in SA it's not really worth the effort to persue them legally. I'll wait and see if they get back to me, otherwise I'll just keep pestering them with emails.

SA = South Africa

ref: http://forums.club4ag.com/topic.asp?TOPIC_ID=61785

Er en av de siste 4-5 postene der...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hk ? Hp ? Ps ?

 

Dette brukte man i 70 årene... :p

 

IDag brukes watt, joule/sekund.

 

Så en tysk joule/sekund er like sterk som en japansk joule/sekund :-D

 

Spørsmålet blir hvor og hvordan man måler dette, og der kommer diverse normer inn (DIN, SAE osv)

 

1. På motor aksling ?

2. På motor aksling med alle forbrukere koblet til? generator etc ?

3. På hjulene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Først må jeg si at Japan har "mindre" hk enn oss.

 

 

SA = South Africa

ref: http://forums.club4ag.com/topic.asp?TOPIC_ID=61785

Er en av de siste 4-5 postene der...

 

 

 

Tviler på det.

Kan jo bare se på min gamle Nissan Primera 1990Mod 2.0SLX

115HK

 

Kjørte om kamp mot en kompis, som har en Golf 2000Mod 1,8 122Hk ?

Den golfen veier omtrent det samme som primeran, men jeg kjørte fra han, i aks fra 0 - 100 og fra 70 - 120.

Vi bytta også og samme resultat.

 

Må si at ingen av oss er eksperter på kappkjøring.

 

Prøvde det samme mot en annen, som hadde Audi A4 med 1,8 han på sto at det var 128Hk i den. jeg kjørte fra han også med Primeran.

 

Så etter vert blei jeg jo litt bråsjekk, så jeg testa mot en Bora 1,8T.

 

Da tapte jeg wtf?

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

 

 

Tviler på det.

Kan jo bare se på min gamle Nissan Primera 1990Mod 2.0SLX

115HK

 

Kjørte om kamp mot en kompis, som har en Golf 2000Mod 1,8 122Hk ?

Den golfen veier omtrent det samme som primeran, men jeg kjørte fra han, i aks fra 0 - 100 og fra 70 - 120.

Vi bytta også og samme resultat.

 

Må si at ingen av oss er eksperter på kappkjøring.

 

Prøvde det samme mot en annen, som hadde Audi A4 med 1,8 han på sto at det var 128Hk i den. jeg kjørte fra han også med Primeran.

 

Så etter vert blei jeg jo litt bråsjekk, så jeg testa mot en Bora 1,8T.

 

Da tapte jeg wtf?

 

 

T....

 

Tror du finner mye av forklaringen på førstnevnte i giringa, japser går generelt på høyere turtall enn tyskere, og er dermed kjappere i aks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det jeg tenkte på var at en del har benket bilen sin, og da klarer "de" ikke å få ut de hestene som er oppgitt. På denne 20ventils motoren har de lurt på om Toytota har nærmest målt uten vasspumpa, dynamo ++ for å få ut så mye gamp...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Hk ? Hp ? Ps ?

Dette brukte man i 70 årene... :p

IDag brukes watt, joule/sekund.

Så en tysk joule/sekund er like sterk som en japansk joule/sekund :-D

Spørsmålet blir hvor og hvordan man måler dette, og der kommer diverse normer inn (DIN, SAE osv)

1. På motor aksling ?

2. På motor aksling med alle forbrukere koblet til? generator etc ?

3. På hjulene ?

 

Å si at hk er utgått som måleenhet, er vel litt å ta i...

Definisjon: En hk er effekten som må til for å løfte 75 kg opp 1m på 1 sekund.

 

P = W / t (Effekt [Watt] = Arbeid [Joule] / tid[sekund])

 

hvor W = F * s (Arbeid [Joule] = Kraft [Newton] * vei [meter])

og F = m * g (Kraft [Newton] = Masse [kg] * tyngdeakselerasjon [m/s^2]

 

Eksempel (som utleder sammenheng mellom hk og kW):

m = 75 kg

g = 9,81 m/s^2

s = 1 m

t = 1 sek

 

F = m * g = 75 kg * 9,81 m/s^2 = 736 N

W = F * s = 736 kN * 1 m = 736 J

P = W / t = 736 J / 1 sek = 736 W = 0,736 kW = 1 hk

 

Så nå vet dere det. Hilsen lærer'n :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart definert hvilken agregater som skal være tilkoblet under effektmålinger med de forskjellige målemetodene (SAE/DIN osv.)Høy toppeffekt hjelper lite hvis motoren har et snevert effektregister. Derfor kan to motorer med samme toppeffekt bruke forskjellig tid på å få to like tunge biler opp i fart.

Men som det vel stod så er effekttallene veiledende og kan variere i de forskjellige land. USA har jo mye strengere miljøkrav enn de fleste andre derfor er det vanlig at motorene yter mindre i USAutgave enn i "resten av verden".Før var det ihvertfall vanlig at europeiske biler hadde ca 30 hk mindre i USAversjon .

Men litt bløffing finnes nok. Det har jo vist seg mange ganger at de bilene som blir brukt av pressen på pressevisninger har vært finjustert og piffet opp litt, man klarer ofte ikke de samme tidene når bilene er kommet fra butikken.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

 

Å si at hk er utgått som måleenhet, er vel litt å ta i... Hva du mener med joule/sekund vet jeg ikke, men effekt er produktet av arbeid og tid, dvs joule*sekund.

 

 

P = W * t (Effekt [Watt] = Arbeid [Joule] * tid[sekund])

 

hvor W = F * s (Arbeid [Joule] = Kraft [Newton] * vei [meter])

 

bla bla bla

 

 

Hey Læreren!

 

Vet du forskjellen på energi og effekt ?

 

I hovedsak:

Energi: joule..

Effekt: joule/sekund.. (ikke joule * sekund)

 

Altså..joule PER sekund.

 

Har vi en motor på 100kW betyr det at motoren kan utføre et arbeid på 100kW per sekund...

 

 

Skal vi varme opp 1 liter vann en grad cel. på 1 sekund trengs ca 4160 joule..

 

Skal vi varme opp 10 liter vann en grad cel. på 1 sekund trengs ca 41600 joule...

 

Skal vi varme opp 10 liter vann en grad cel. med en varmekolbe på 2kW tar det 41600joule/2000joule/sekund = 20.8 sekunder.

 

 

Fulgte du ikke med i timen Lærer`n ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NM har jo også stor betydning.

Hjelper ikke med mye hester, når man ikke har mye moment.

 

En kopis hadde en motorsykkel som han hadde trimmet en god del. Han mente han hadde xxx-hester, og det virket sansynelig, med tanke på hvilke andre sykler han kjørte fra.

Da han måle sykkelen i benk, ble han kraftig skuffet! Han hadde mye mindre hk enn han hadde beregnet, men han hadde MYE moment, i forhold til andre sykler.

 

Mitt poeng:

Antall hester vil jo ikke alene fortelle hvor godt det går.

 

+ vekt på kjøretøye har jo mye å si. Hørt av en som skrudde for Thomas Ski att 9kg tilsvarer 1hk (men hva med moment da?!)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Hey Læreren!

Vet du forskjellen på energi og effekt ?

I hovedsak:

Energi: joule..

Effekt: joule/sekund.. (ikke joule * sekund)

Altså..joule PER sekund.

Har vi en motor på 100kW betyr det at motoren kan utføre et arbeid på 100kW per sekund...

 

Skal vi varme opp 1 liter vann en grad cel. på 1 sekund trengs ca 4160 joule..

 

Skal vi varme opp 10 liter vann en grad cel. på 1 sekund trengs ca 41600 joule...

 

Skal vi varme opp 10 liter vann en grad cel. med en varmekolbe på 2kW tar det 41600joule/2000joule/sekund = 20.8 sekunder.

 

 

Fulgte du ikke med i timen Lærer`n ? :D

 

Det ser ut som du har rett i at effekt er arbeid pr tidsenhet ja. Så jeg tar selvkritikk og editerer regnestykket over for å unngå vranglære. Får skylde på at det er lenge siden jeg gikk på skolen :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japsane har pleid å oppgi mindre effekt (i alle fall på sportsbila) enn det blir målt for å få ned avgiftene.. Mangen eksempel nye japsa som har blitt målt til 10 tals flere hesta enn opgitt..

(x)Kawasaki GPZ900 R, stjelt den 04.05.05

måtte de brenne

 

Opel Rekord 1900 77mod

 

(x)84 240 b.21 jub.nr26 m/takreils!

(x)94 Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår