Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å bedømme slitasjen på motorblokk/kjølekanal overgangen blokk/top

Ranger emnet


Christer Fuglø

Anbefalte innlegg

Du BØR dekke blokka, dvs planslipe blokktoppen. Den der blir neppe tett.

Den blokktoppen ser ut til å ha blitt renslipt med Scotch-Brite-pads 200 ganger, hvilket er døden for enhver blokk. De tar ikke BARE pakningsrestene, selv om selgeren sier det. Flat er den nok ikke. Og hjelper ikke med flatt topplokk hvis blokka ser ut som den er laget av gelé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har sett blokker som ser bedre ut. For å si det slik ;) Er til en Audi/VW såvidt jeg kan se.

Jeg hadde ikke planet den blokka, jeg hadde fått tak i en ny (brukt).

BTW. Ser ut som kjølekanalene er godt korrodert, en følge av G11 som ikke akkurat har blitt skiftet for ofte ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Fjernet pakningsrester og dritten med et langt barberblad. Men hvis jeg skal planslipe blokken, s� m� jeg vel ut med hele motoren? Det gidder jeg ikke med det utstyret jeg har til r�dighet :D Frister � smelle p� en gullpakning, hvis det har noe for seg da? Og s� har jeg sjekket toppen og blokken med en rettholt, og blokken er ikke synlig skjev (bortsett fra det du ser av rust rundt kj�lekanalen), men toppen er det verre med. Ringte en fyr i dag som kunne slipe toppen for rundt 800kr. J�vlig kjipt hvis det ikke holder tett, men faen heller, jeg fikk en Audi 100 i dag med en ok motor som jeg heller kan hive i senere om dette ikke skulle holde i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du planslipe blokka så må den ut ja. I tillegg må du ut med stempler, veiv osv (bytte stempelringer), samt rengjøre grundig før montering igjen. Er derfor jeg sier at jeg ikke hadde planet den, men fått tak i en ny blokk, evt hele motoren.

800 for planing av topp er ikke dyrt. Også her bør du ta ut ventiler mm og rengjøre like grundig før montasje igjen.

Mitt råd, bytt hele motoren med en gang ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du planslipe blokka så må den ut ja. I tillegg må du ut med stempler, veiv osv (bytte stempelringer), samt rengjøre grundig før montering igjen. Er derfor jeg sier at jeg ikke hadde planet den, men fått tak i en ny blokk, evt hele motoren.

800 for planing av topp er ikke dyrt. Også her bør du ta ut ventiler mm og rengjøre like grundig før montasje igjen.

Mitt råd, bytt hele motoren med en gang ;)

 

Har vert uten bil i snart 2 år, så nå er tolmodigheten min på 0 :D Har verken bukk eller noe til å løfte ut motoren med, så jeg tar å gambler rundt 2000kr i deler på at den holder i noen måneder etter at jeg har slipt toppen og skiftet pakningen. Men skal jeg gå for en vanlig pakning fra mekonomen, eller en gullpakning? Og må jeg fjerne ventilene før jeg kan sende toppen inn til sliping (må vel ha noe spess verktøy til dette også)?

 

Jeg har en Audi 80 1,8s 1991 mod, motorkode PM. Og så fikk jeg en Audi 100 rundt 1992 mod, og motor husker jeg ikke (men mener det er innsprøytnings motor. Vet dere om det er mye som må tilpasses med elektronikk, wire, eller noe annet for å få den inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne drivakslene fra girkassen, giroverføringen og løsne motor- og girkassefester. Lån deg så en jekketalje og løft ut motor og girkasse i ett. Sett nedi ny motor og skru fast :)

 

Du trenger ikke så mye spesialverktøy for å ta ut ventilene. Det du trenger selger de på Biltema, "tang" til å komprimere ventilfjærene med. Sett ventilene tilbake der de stod, ikke blande de. Slip (med fordel) ventilsetene når ventilene er ute.

 

Hva er motorkoden på den 100-motoren. Den du har i 80en er monopoint, om den i 100en er injection så er dette alt annet enn plug&play. Toppen er gjerne ikke lik heller da den til injection har "nøkkelhull" innsugsporter, derav passer ikke innsugsmanifolden fra PM-motoren over.

 

Når det gjelder pakning så hadde ikke jeg spandert mer enn en std pakning om du vil sette sammen det du har i dag. Hadde ikke kjøpt nye strekkbolter heller for den del ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne drivakslene fra girkassen, giroverføringen og løsne motor- og girkassefester. Lån deg så en jekketalje og løft ut motor og girkasse i ett. Sett nedi ny motor og skru fast :)

 

Du trenger ikke så mye spesialverktøy for å ta ut ventilene. Det du trenger selger de på Biltema, "tang" til å komprimere ventilfjærene med. Sett ventilene tilbake der de stod, ikke blande de. Slip (med fordel) ventilsetene når ventilene er ute.

 

Hva er motorkoden på den 100-motoren. Den du har i 80en er monopoint, om den i 100en er injection så er dette alt annet enn plug&play. Toppen er gjerne ikke lik heller da den til injection har "nøkkelhull" innsugsporter, derav passer ikke innsugsmanifolden fra PM-motoren over.

 

Når det gjelder pakning så hadde ikke jeg spandert mer enn en std pakning om du vil sette sammen det du har i dag. Hadde ikke kjøpt nye strekkbolter heller for den del ;)

 

Vet ikke hvilken motorkode det er på Audi 100 motoren. Skal hente den senere i sommer, så da får jeg se om jeg fikser opp den bilen eller om jeg bytter motor i Audi 80`n. Har kanskje fått lånt en plass å mekke med litt utstyr også nå :D Litt bedre å mekke da enn med det minimale av verktøy jeg har nå, og så står jeg ute på tunet og jobber uten tilgang til verken bukk eller mulighet til å løfte ut motor.

 

Takk for tilbakemeldinger :) Da blir det bare ny topp-pakning med det første, og hvis det ikke holder tett så blir det enten en Audi 100 på veien eller en ny motor i 80`n om noen mnd. Faen at folk skal drite i å skifte kjølevæske og holde vanlig service på biler bare fordi de ikke vil bruke penger på verksted/service. Er jo ikke akkurat rocket-science å skifte kjølevæske,olje/filter, og sånne basic ting i blant. Hadde spart meg for mye bry ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått planslipt toppen og montert ny topp-pakning. Han som slipte toppen sa at så lenge metal-ringen på pakningen har plant underlag (blokken er plan under ringen, og at kjølekanalen ikke er slitt inntil denne) så skal den holde tett uten problemer.

 

Monterte alt i dag og fikk start på bilen når jeg justerte litt på tenningen (den stopper selv på tomgang etter en liten stund, og går litt ujevt på turtall). Problemet er at det fremdeles er trykk i kjølesystemet. Jeg fylte først på ca 1-2liter før kjøletanken ble full (første påfylling etter montering), så kjørte jeg motoren litt med varmeapparatet på for å prøve å lufte det, så ble kjøletanken tom, fylte på sikkert 4-5 liter eller noe sånt, kjørte motoren slik at den ble varm og slapp ut trykk fra kjøletanken.

 

Det jeg nå sitter å lurer på og som jeg er litt redd for (siden jeg ikke har alt for mye erfaring med bil) er 1 -om topp-pakningen fremdeles lekker,2- om ikke all kjølevæsken kommer gjennom til blokka (og dermed bygger opp trykk pga varme), 3- om kjølepumpa er gåen?, 4- om det er noen lekkasje i kjølesystemet (ikke topp-pakning) som skaper damp/trykk,5- om kjølevæskebeholder lokket har noe med dette å gjøre? eller om jeg bare skal fortsette å prøve å lufte systemet skikkelig (ble litt urolig i tilfelle motoren ikke får tilgang til all kjølevæsken og at toppen skal bli skeiv igjen pga varmen.

 

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? Trykkteste kjølesystemet (dyrt på verksted/mulig å gjøre selv)? Sjekke om pumpa er gåen/slitt (hvordan)? Hvor mye tror dere det ca går i verkstedstimer å finne ut av problemet med trykk i systemet, og stille tenningen?

 

Er fitte lei hele bilprosjektet, men gir ikke opp før jeg vet hva som skaper det jævla trykket! :bok:

 

Hadde vert evig takknemlig om jeg fikk fikset dette med drahjelp fra dere:helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at det er trykk på kjøleanlegget når motoren er varm, opptil 1 bar. Lokker på ekspansjonstanken regulerer dette.

En defekt vannpumpe vil resultere i liten eller ingen vannsirkulasjon. Videre vil det medføre at motoren blir for varm, koker, toppen kan vri seg og toppakning ryker. For å finne ut om skovlene på vannpumpa er knekt så må den skrues av. Fort gjort egentlig, men om den er ok så trenger du ny pakning før den monteres tilbake. Ellers skal du kunne kjenne at radiatorslangene blir varme med an gang termostaten åpner. Termostat montert feil vei kan skape slike problemer.

Får du varmluft i varmeapparatet når motoren er varm?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at det er trykk på kjøleanlegget når motoren er varm, opptil 1 bar. Lokker på ekspansjonstanken regulerer dette.

En defekt vannpumpe vil resultere i liten eller ingen vannsirkulasjon. Videre vil det medføre at motoren blir for varm, koker, toppen kan vri seg og toppakning ryker. For å finne ut om skovlene på vannpumpa er knekt så må den skrues av. Fort gjort egentlig, men om den er ok så trenger du ny pakning før den monteres tilbake. Ellers skal du kunne kjenne at radiatorslangene blir varme med an gang termostaten åpner. Termostat montert feil vei kan skape slike problemer.

Får du varmluft i varmeapparatet når motoren er varm?

 

Faen å, jeg skrev en lang melding her i går som svar, som jeg nå ser ikke har kommet med.Jaja.

 

skal ut å se om jeg finner ut av mer på bilen nå. Pumpa skal være ganske ny, men kan hende noe av rusten eller biter etter korrosjonen i kjølekanalene har herpet denne pumpen også. Skal se om jeg får sjekket den litt uten å demontere først (tilfelle det bare er jeg som er overnervøs for at toppen skal ryke igjen :D ) og så sjekket jeg i går om alle slangene ble varme, og den nederste slangen på radiatoren ble ikke varm selv om jeg hadde kjørt motoren i 10min. Kom fort varme i varmeapparatet og de andre slangene ble bra varm. Har luftet systemet bedre også nå, så skal ut å sjekke om nivået i beholderen er på 0 igjen, for i går var det på MAX når motoren var varm. Skal se om jeg finner termostaten også, så kanskje jeg blir noe klokere på om det henger sammen med den kalde slangen som går fra nede på radiator og videre inn i pumpa. Hadde vert konge om det bare er termostaten som må byttes og ikke noe annet,eller at det er den pakningen. Bilen fusker også, og dør på tomgang etter en liten stund. Har prøvd å justere på tenningen for hånd, men vet ikke helt om det er andre måter å stille den på en å løsne og justere på fordeleren uten sånn lampe verktøy? Har 0 peiling på dette :p Dyrt å få stilt tenningen på verksted tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er varme i varmeapparatet betyr det at kjølepumpen virker? Og må jeg av med motorfeste,evt noe annet for å få skrudd ut termostaten? Vil sjekke den ved å koke opp litt vann i en kjele og se om den virker i det hele tatt. Håper det bare er den, og at det ikke skal så mye arbeid og penger til for å få fikset dette :s Hva skulle jeg gjort uten internet og slike forum som dette :s Evig takknemlig for hjelp og tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket termostaten, og den begynner å åpne seg når vannet koker, og så har jeg testet bilen enda litt mer, og nå blir den kjøleslangen i bunnen av radiatoren også varm. Håper det ikke er fordi jeg har monter termostaten feil :s :p Leste i boka at det skulle være en pil på den som skulle peke vekk fra motor, men på denne var det ingen pil, men det var trykker 87 som sikkert er graderC så jeg rettet det merket vekk fra motor. Har stilt litt mer på fordeleren når motoren var varm, og har fått den til å gå litt jevnere, men den fusker fremdeles, og dør på tomgang spess når varmeapparatet står på.

 

Skal ha den inn på verksted en av de nærmeste dagene, og høre om de kan stille tenningen og sjekke om alt er OK. Kjente etter på skovlene på pumpa gjennom termo hullet, og de kjentes ut som nye og fine. Så håper at alt er på stell og at det bare er litt luft igjen i systemet eller termostaten som er på vei til å ta kvelden. Det sto i boka at det skal stå en 85 graders termostat i motoren som jeg har, men det sto en 87 grader termo i :s Stod at 5 sylinder motorer skal ha 87, men at min 4 sylinder skal ha 85. Vet ikke om dette kan skape noen problemer? Eller om dette er det de kaller vintertermostat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen i bunnen av radiatoren skal bli varm etterhvert som du beskriver. Det er der vannet returnerer, ferdig avkjølt, inn i pumpa når motoren er driftsvarm og alt funker.. Trykket som ble nevnt over her er som sagt normalt, det er nemlig trykket som er med på å hindre motoren din i å koke. Dess mer trykk, dess høyere temp må til for å koke vann. 2 grader tempforskjell på termostaten gjør ikke'no. :)

 

Edit: Og det at beholderen din sto på MAX når den var varm og MIN når den var tom er også normalt, vann utvider seg med varme og da tar det logisk nok mer plass i systemet når det er varmt, det er også grunnen til trykket. Hvis bilen din holder på å koke er det VERSTE du kan gjøre å åpne lokket... Du kan bli skåldet, og trykksenkingen fører til umiddelbar koking og da blir det damplommer inni motoren, og det kan skape sprekker. Holder den på å koke eller gjør det, stopp den og la den stå MINST en halv time. Da kan du åpne lokket og etterfylle eller whatever.

Endret av Turboed1
Tillegg..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen i bunnen av radiatoren skal bli varm etterhvert som du beskriver. Det er der vannet returnerer, ferdig avkjølt, inn i pumpa når motoren er driftsvarm og alt funker.. Trykket som ble nevnt over her er som sagt normalt, det er nemlig trykket som er med på å hindre motoren din i å koke. Dess mer trykk, dess høyere temp må til for å koke vann. 2 grader tempforskjell på termostaten gjør ikke'no. :)

 

Edit: Og det at beholderen din sto på MAX når den var varm og MIN når den var tom er også normalt, vann utvider seg med varme og da tar det logisk nok mer plass i systemet når det er varmt, det er også grunnen til trykket. Hvis bilen din holder på å koke er det VERSTE du kan gjøre å åpne lokket... Du kan bli skåldet, og trykksenkingen fører til umiddelbar koking og da blir det damplommer inni motoren, og det kan skape sprekker. Holder den på å koke eller gjør det, stopp den og la den stå MINST en halv time. Da kan du åpne lokket og etterfylle eller whatever.

 

 

Takk for svar :) Nå skjønner jeg litt mer :p Man lærer så lenga man lever som de sier ;)

Jeg pleier å skru opp lokket med en gang jeg har stoppet motoren, og så fylle på. Er sikkert det som gjør at det koker/bobler da.

Skal ha bilen inn på verksted i morgen før jeg skal på langtur med den, slik at de får stilt tenningen og sjekket at alt er på stell. Så håper at alt skal være OK etter de har fikset tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår