Gå til innhold

Tips til bilstereo.

Ranger emnet

Goyhest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en bilstereo til rundt 6-8k~.

Har nylig kjøpt meg en 99' Mercedes C220 og tenker jeg vil oppgradere det som er i den (alt originialt utenom spilleren).

Håper at noen har tid og ork til å hjelpe meg å sette sammen et greit anlegg (Vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne).

Det jeg er ute etter er egentlig et frontsett (hvem bryr seg om de bak? :D), forsterker, spiller + sub. Blir for det meste å bruke USB, så det er egentlig et must (flott om spilleren tar .wma i tilegg om jeg skulle bestemme meg for å teste det).

Hører en del på DnB/Dubstep/HipHop og forsåvidt og på rock.

Liker å ha generelt god lyd hvor man kan høre hele lydbildet veldig greit, bassen er også viktig at er på plass (Er ikke ute etter en sub som kun bråker, må ha et større frekvensområde enn at man bare hører dunking.)

Er forsåvidt helt grønn på dette (førstebil også) så har ikke noe erfaring med montering selv. Har dog kompiser som har gjort dette og forhåpentligvis kan hjelpe til :)

Ellers tenker jeg om det kan lønne seg å investere i noe støydemping o.l? Og er dette noe vanskelig å sette opp uten at det blir sjenerende?

Har prøvd å lese litt om dette men har ikke så stor peiling på alle de forskjellige spesifikiasjonene så føler jeg trenger litt help med å velge ut ting og tang!

Om det er noe jeg har glemt å inkludere/noe mer info som trengs, er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan.

På forhånd takk for svar! :D

Endret av Goyhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, så igjennom det der og tenkte muligens på dette:

Frontsett

Forsterker

Sub

Kabler

Høyttalerkabler

Må nesten ha en ny spiller, da den jeg har nå ikke har USB inngang, noen anbefalinger til en brukbar en til 1-1.5k?

Og vil jeg kunne kjøre frontsettet via den forsterkeren eller vil det være like greit å kjøre de gjennom spilleren?

Edit: Glemte å nevne også at jeg ser at kassa til sub'en er porta(?) og leste noe om at lukket kasse vil gi mer presis bass, men mindre lyd?

Endret av Goyhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portet/lukket kommer helt ann på elementet, og til det elementet, så er det porta kasse som låter beste, og den kassa der spiller skikkelig bra til å "bare" være en 10". Men du må ha en forsterker til den da, forsterkeren du linker til kan brukes, men da bør du også ha en egen forsterker til frontsettet, så da kjøper du 2 slike forsterkere nå som de er på tilbud ;)

Du må da også ha litt større sikring, evt et annet kabelsett...

Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/8684797/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-blue.html

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvor stor sikring trenger jeg da til 2x slike forsterkere? Og ca hvor mange meter med høyttalerkabel trenger jeg?

Er det omtrent et fett hvilken spiller jeg har så lenge den støtter de formatene jeg skal ha? (Siden jeg allikevel kjører Frontsettet på egen forsterker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen skal sikre kabelen, so den skal dimensjoneres etter kabelen. Kabelen må selfølgeligt være so stor at den takler strømmen som forsterkerene trenger.

Eg liker at spillerene har 3 linjeutganger. Du har da fleire muligheiter. Da kan du f.eks. justere volumet ifra suben på spilleren

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du ikke bruker forsterkeren i spilleren betyr det ikke at det er et fett åssen spiller, har du en dårlig spiller, som da sender ut dårlige lydsignaler forplanter dårlig lyd seg videre i systemet, f.eks du kjøper ikke et frontsett til 10k og en forsterker til 500, da er du dømt til og ikke få noe bra lyd. ikke kjøp en ting bra og en annen veldig dårlig (så sant du ikke har tenkte til og oppgradere i den nærmeste framtid) fordel heller budsjetet jevnt utover komponentene. som cossie sier pioneer og alpnie er ganske sikre valg

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tenker jeg finner meg en spiller som har 3 linjeutganger da, så jeg kan ha front og bak separert :)

En ting jeg kom til å tenke på though! Det 3-veis settet jeg har funnet kan vel bli en smule vanskelig å få plass til? Har bare plass til en 6.5" i døra ser det ut som, om ikke det er noen enkle måter å få plass til flere?

Legger ved bilder så det blir litt enklere for noen glupe hoder å finne ut av noe :P

Førersiden:

img20110527164538.th.jpg

Passasjersiden:

img20110527164600.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det, tenkte at det var bedre siden man da har en høyttaler til hvert sitt frekvensområde, så si.

Men om du mener at det blir like bra eller bedre med noe som passer, har du noen du kan anbefale? :)

Hvordan er det med 2-veis system da btw? Tenker på tweeterne, er det mulig å feste de på noen annen måte enn i døra? (Mener å huske at jeg har sett slike festet i luftingen på venstre og høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider