Gå til innhold

Flere subber i samme kasse

Ranger emnet

Rieger

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er greit å dele kassa. Så er de helt adskilt.

Men når du skal bygge, så husk å legge til det som elementet stjeler av plass. Står nok oppført i manualen, hvor mye det er.

Eller så står det at volumet er inkludert speaker displacement, da slipper du å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rieger

Skal ikke bygge nå, bare tenkte på det. Satt å regna litt på å sette flere subber i reservehjulsbrønnen. Blir nok i en av de neste bilene..

I trykk kasser så er det ganske enkelt. Men du vil ikke få dypere bass, kun mer trykk. Noen tillfeller kan også 1 basser spille dypere en 2 i samme kasse.

Refleks, så er det viktig å avstemme rør, så en ikke får susing, eller voldsomt trykk i visse frekvenser. (om en ikke er ute etter akkurat det)

En behøver ikke altid å doble kasse volum, i noen av tillfellene. spørs litt på hva en ønsker av dybde fra bassen.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pedal to the metal

Hvordan kan du få plass til flere subber i reservehjulsbrønnen...snakker vi 6.5 " subber?

Ta utgangspunkt i et 15"reservedekk. Legg til dekk tykkelse (160/50-15 = 3,2 * 2 = 6,4)

Altså 21,4" bredt nedi der. Tok kanskje litt store verdier her, men det varierer fra brønn til brønn.

Med en diameter på 21,4" går det kanskje akkurat 3x10"ere nedi. Hvis man bygger litt opp og ut(større diameter på toppen) så blir det ihvertfall plass. Da blir kasse også større. Eller du kan klemme inn 4x8" også da.

Bisarre: Du driver jo med dette. Hvor mye trøkk blir det av 4x8" i forhold til 2x 10" eller en 12"?? Kan se for meg at 4 stk 8" er ganske lette å drive, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rieger

Bisarre: Du driver jo med dette. Hvor mye trøkk blir det av 4x8" i forhold til 2x 10" eller en 12"?? Kan se for meg at 4 stk 8" er ganske lette å drive, eller?

Nå er jo ikke jeg Bisarre, men jeg tilater meg å svare deg alikevel.

Det du her spør om finnes det desverre ikke noe 100% fasitsvar på, da det avhenger av alt for mange parametre. Med noen spesifiserte elementer sammen med kassevolum og type, ville man kunne gitt et nogenlunde greit svar, men slik du stiller spørsmålet, er det så og si umulig.

Det er ingen selvfølgelighet at 4 stk 8" er lette å drive, dem kan være det, men det er som sagt ingen garanti. Elementer har ulike parametre, og det er disse som til syvende og sist (i synergi med kabinett) avgjør hvor lettdrevet et element er.

Noe du lurer på så bare spør.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider