Gå til innhold

Hjelp med anlegg "KICKER"

Ranger emnet

kenhun

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal montere en sub med forsterker bak i min opel vectra b 2000 mod.

Forsterker: Kicker zx1000.1 1000Wrms 2ohm mono-amp

Sub: Kicker L7 450wrms 10" x2 boxed.

Lurer på hvor stor kabel jeg vil trenge, utifra (P = U * I) så får jeg en belastning på 83,3A vil da tro at jeg trenger et nytt batteri også.

Noen som har tips om valg av batteri, kabel, dynamo.

Litt usikker på hvor stort batteri som står i bilen for øyeblikket, men kan sjekkes.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekket nettopp speccsa til batteriet, 62Ah også 540A. Går ut ifra at jeg bør kjøpe ny dynamo som kjører rundt 50 Ah, ellers vil jeg få et helvetes problem med strøm i bilen xO

Jeg trur jeg vil ha problemer med å strekke en 50mm2 i kantlista på bilen, med mindre jeg knekker opp alle klipsa til lista? :(

Hvor stor kabel bør jeg kjøre fra dynamoen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig ta av listene og legge kabelen under, ikke knekke opp klipsa, hehe... Ny dynamo som kjører 50Ah??? Du har helt sikkert en dynamo som gir mer enn 50A nå, så jeg ser ingen grunn til å bytte til en mindre en. Forstrekeren trekker nok ikke mere enn drøyt 70A på maks, men det skal du vel ikke kjøre på de subene, så si kanskje 60A da + en forsterker til frontsettet på ca 20A, og så resten av bilenes elektrisk, så burde det holde lenge med 120A, så få tak i en 120A dynamo du, og et 120A batteri.

25mm2 mellom dynamo og batteri holder, og samme mellom batteri (minus) og chassie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O_o misliker du kicker ? x) hørt at det gir bra med trøkk =)

Forresten er det dumt å strekke strømkabelen på undersiden av bilen, da slipper jeg å gjennom torpedoveggen også slipper jeg å åpne kanalene ogsånt på siden. Pluss jeg trur ikke jeg har plass til 50mm2 under den lista :O

Har ikke handla sub enda, men skal kjøpe i dag mest sannsynlig :)

Har du noen tips, kom gjerne med det=)

Endret av kenhun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicker gir greit med trykk ja, men det låter ikke så fint, ihvertfall ikke de som selges i ferdigkasse, også koster det jo en liten formue også. Du er jo oppi nesten 10.000kr med det du skriver i første posten, og for den summen så kan du få noe som virkelig spiller høyt og bra. Problemet da er at du må ha høyttalere som holder følge også, så hva har du av høyttalere i bilen? hovedsakli foran i bilen. Og har du forsterker til disse? Åssen bil skal dette inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en Opel vectra B 2000 mod - sedan. Mener det sitter 4 stk 50W elr noe orginalt i bilen med 2 diskant høytalere om jeg ikke tar helt feil. Disse er koblet til i orginal spilleren.

Ok, da begynner du egentlig litt i feil ende, for når du nå får inn en skikkelig basskasse og forsterker, så kommer det til å overdøve høyttalerene dine, og da blir det ikke spes kult å høre på. du burde i det minste inestere i en liten forsterker til fronthøyttalerene dine, slik at de får litt mere effekt + at du får mulighet til å bruke høypassfilte på dem, og dermed kan spille ganske mye høyere.

Ser du veksler mellom L7 og L5 i innleggene dine her, men hvis jeg går ut ifra 2stk L7 10" og zx1000.1, så er du fort oppe i 10k bare der, så jeg tar det som et utgangspunkt.

Sub: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/15/digital-designs-dd1515a-15 2+2ohm

Forsterker til sub: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/dynabel-bf4501

Forsterker til front: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/dynabel-bf1502

Også bør du helt klart bytte spilleren din, du har vel ikke linjeutganger på den du har engang.

Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/8758120/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-sd-i.html

Dette kommer på drøyt 9k +kabler og materialer til kasse, også blir det ganske mye bedre lyd enn hvis du kun kjøper det kicker utstyret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider