Gå til innhold

ka må gjerast med ein 240 for at den skal komme høgt på lista i ein landsfinale?

Ranger emnet


volvo kjørar

Anbefalte innlegg

HALLO! lurer felt på kos møkje du må gjera med ein volvo 240 for å ha sjangs til å komma høgt på plasseringane på ein landsfinale.

 

tenker da på:

motor

understell

drivlinga

vekt?

dekk??

 

ps, seier seg sjøl men: under 20 000,-

 

kom med GROOOOOOME forslag:)

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i det. MEN tviler sterkt p åat du kjem til ein a-finale med orginal bil. sjøl om du er god å kjøra. da ska i tilfelle alle ande kjøre i grøfta me bind føre ugene..

 

eg kan komma med et eksempel på et forslag:

doble 45mm

høvla

kam

portet

grenrør

2,5" eksos.

4:10 utveksling

kort styring

 

hard høg framme og lav og stiv bak.

 

vil dette vara et eksempel på ein vinnarbil??

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare fantasi og lommebok som bestemmer hvor bra/rå du skal bygge en 240. Alt ifra standard utslitt til råeste RCN/Supernasjonal det..

 

Noen tips:

 

Kjøp en ferdigbygd og utprøvd motor. Om du så må gi 10.000.- for en motor med 2 doble, og dokumentasjon over hva som er gjort så er det mest sannsyneligvis billigere enn å bygge en tilsvarende sjøl. Selv ga jeg 14.000.- for en godt trimma B20. Hadde jeg skulle bygd den selv hadde bare delene kommet på langt over 50.000.- Motoren har blitt plukket i deler og der var alt på stell slik som det ble sakt av tidligere eier. Så, det er fult mulig å gjøre røverkjøp på slikt.

 

Kjøp eller skaff deg katalogen fra KG Volvo Trimning. Der er det veldig mye nyttig info!!!

 

Foran kan du kjøpe på fjører fra Volvo 264 (Biltema) og noen ålreite gass-dempere. AL-KO har billige, godt utprøve og meget bra støtdempere foran til bilcrossbruk. Bak så holder det lenge med oljedempere.

Du kan lage til braketter så du får flyttet ned den fremre innfestinga til bruene på bakakslingen din ca 4cm. Så korter du inn de momentstagene som går fremover med ca 2.5cm. Da har du "vinklet" bakaksel, noe som gjør bilen veldig startrask. Få tak i bakfjører fra Volvo 740 eller 940. De er mykere enn fjørene som er til 240, og det gjør att bilen "setter" seg skikkelig i starten og ut fra svingene.

Kapp bakfjørene slik att du får ett forholdsvis lavt tyngdepungt bak, men sørg for att du har greit med fjøringsvei. Foran skal du ikke kappe fjørene. Sørg også for att ting som foringer og slikt er i orden.

 

Kort styring trenger du ikke å bruke penger på. Men, vil du ha det lille ekstra så kan du jo bruke tannstanga som hører til servostyring. Da får du litt mindre runder på rattet mellom hver side. Koble opp og bruk servopumpa eller evt kapp slangene, fyll i en ørliten skvett med olje og plugg igjen hullene.

 

Er flere og flere som bredder ut fortillingene på 240 ved å flytte ut bærekulene, men det er det ikke så mye vits i å gjøre. Kjør på 940 15" stålfelger isteden. Ha de orginale bak, men de foran snur du senteret på. På den måten blir en 240 veldig fin og stødig.

 

Gjør du dette, får du i mine øyne en meget bra 240 bilcrossbil. Bakaksel med 4:10 utveksling eller evt enda lavere kan du jo også sette på, men det er som sakt tidligere bare lommeboka som bestemmer.

 

Ingenting er billigere trim enn å fjærne unødvendige kg fra en bil. Lett panser, bagasjelokk, bakdører/høyredøra + sett i plastruter.

 

Helmaks! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetigt svar:) tusen takk skal du ha. ja har tenkt på slikt lenge, det smarteste er nokk å kjøpe ein bil med god motor i og så kjøpa fjører og slikt etterpå. fordi det er jo motoren som koster her. sjønte kje heilt det med å snu senteret på felgen.

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for 20.000 lapper, så vinner du nok Landsfinalen, hvis ikke så er det vel strengt talt lov til å vurdere både det ene og det andre... :lol:

 

Snu sentert på felgen er enkelt om du har en vinkelsliper med tynn kappeskive, slegge og ett sveiseapparat. Skjær bort de orginale sveisene som fester senteret på felgen mot felgbana. Ta slegga å bank ut senteret på felgen. Snu det andre veien og sveis det fast igjen. På den måten så bygger felgen mye mere ut enn når den var orginal.

 

248356_10150176354100834_553080833_7147787_4669414_n.jpg

 

249726_10150176360280834_553080833_7147889_2497363_n.jpg

 

250751_10150179406165834_553080833_7171283_7920503_n.jpg

 

Der ser du hva jeg mener forhåpentligvis... :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahha!!! sjønner, det var ikkje dumt!:) tusen takk for bra svar,:):)

 

lurer på å vinkle bakakslinga før løpet i helga, er dette smart, eller burde eg prøve den på ein trening først for å bli vand med den? eller?

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har eg tatt forkant av berebruene ned 4 cm, og kortet inn momentstagene ca. 2,5 cm. DEN SETTER SEG IKKJE!! eg ser bare det negative med det, fordi drivleddet får en skarpere vinkel, og da taper man kraft. bør eg bytte demperer? eg har kyb- gass dempere mener eg den heter, kan det vara dette som gjer det? den er bløt bak, men ikkje veit eg kos bløtt det skal vara.. siger bittelit på rumpa ut ifra start men ikkje ved sluringspongtet.

Endret av volvo kjørar

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel å annbefale oljedempere bak egentlig. Og myke fjører. Volvo 740 og 940-fjører er forholdsvis optimalt. Har du gjort slik som du har beskrevet så har du det samme utgangspungtet som bilene til folk med veeeldig friske resultater i LF oppigjennom blant annet. Er foringene dine i ok forfatning? Skal etter all teori og praksis sette seg godt både i start og ut av svinger når det er bygd slik. Begynner bakstussen å hoppe, så har du for mye vinkel på kardangklokka. Gjør den ikke det er det ingen fare.. Prøv deg frem litt, så skal du se den plutselig oppfører seg slik du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår