Gå til innhold

Gnister etter skifte av sikringer i forsterker

Ranger emnet


ArneHn

Anbefalte innlegg

Fant en sang med veldig mye bass og guffet den opp mens jeg var ute og kjørte. Plutselig forsvant lyden, og jeg forsto raskt at forsterkeren hadde koblet seg ut på et vis. Stoppet for å sjekke, og da jeg åpnet bak for å sjekke luktet det veldig svidd. Forsterkeren sto verken i Power eller Protect , så jeg sjekket sikringene som jeg fant ut var gått. Prøvde slå av og på tenningen og motoren, uten at det skjedde noe som helst.

 

Røsket ut sikringene (30A), og da jeg skulle sette inn nye kom det veldig mye gnister. Kom i ettertid på at det kanskje hadde vært smartere av meg å koble ut strømmen til forsterkeren før jeg byttet sikringer. Skrudde ut strømkabelen, satt inn sikringene, og da jeg skulle koble strømmen på igjen kom det veldig mye gnister, i forkant av masse røyk som kom ut av forsterkeren. Nappet fort vekk strømkabelen, ventet i 5 minutt mens jeg prøvde tenke meg frem til hva som var galt, så fant jeg ut at jeg bare skulle gi opp.

 

Så mitt spørsmål er; Har jeg gjort noe galt? Noe galt med forsterkeren? Er den ødelagt? (Kostet heldigvis bare en 500lapp), og sist men ikke minst, tips til hva jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest riktige måten er å erstatte sikringen foran ved batteriet, du skal IKKE koble fra plussen i forsterkeren, for så å bytte sikringen. Skal du koble fra noe sted, så er det jordingen på batteriet som skal av. Hvis du setter inn ny sikring, og det begynner å ryke fra forsterkeren, så er det noe alvorlig galt med forsterkeren, og det er også derfor sikringen ryker.

 

Hvilken forsterker er det snakk om, hva har du koblet til den, og hvordan er det koblet?

Navn og nummer på forsterkeren, på høyttalerene du har koblet til, og evt sub ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Sikringen ved batteriet var faktisk det f�rste som slo meg i tankene, s� istedenfor � g� ut i dritv�ret og sjekke under panseret, brukte jeg voltmeteret som tilfeldigvis l� i baksetet og sjekket spenningen p� forsterkeren sine + og jord kontaktpunkt, som jeg m�lte til 13v. Regnet da med at sikringen fremme ved batteriet var like hel, og at feilen da ikke l� der (?). Kom ikke r�yk ut av forsterkeren p� det tidspunktet. R�yken kom da jeg skulle sette + tilbake etter skifte av sikring.

 

Synes du jeg burde pr�ve � koble vekk jorden til forsterkeren for s� � montere str�mmen og deretter feste jorden p� karroseriet igjen?

 

Forsterkeren er en 800 Watt (RMS er ikke oppgitt) Denver CAP-4100. P� den har jeg koblet to Clarion 50W RMS h�yttalere (6,5") p� kanal 1 og 2, og brokoblet en sub p� 200W RMS p� kanal 3 og 4. (Typisk skoleelev anlegg, haha). Har to Clarion h�yttalere fremme p� 30W RMS koblet til spilleren, men regner med de er urelevante.

 

+ til forsterkeren begynner da selvf�lgelig p� batteriet, g�r videre til (usikker p� amper) sikring 10cm lenger fremme, og derfra gjennom bilen rett til forsterker. Jord g�r fra forsterker til jordingspunkt i karroseriet i bagasjerommet. Begge ledningene er 16mm2, s� regner med de er store nok til en s�pass liten forsterker.

 

Det hele har fungert helt fint siden jeg monterte det for et par uker siden, og brukt spotify med AUX til head unit for � spille musikk. I dag hev jeg noen sanger med mye bass inn p� en SD-brikke som jeg trykket inn i spilleren, og et halvt minutt uti en dubstep sang p� moderat h�yt volum (Ingen skurring eller ulyd, ristet veldig godt fra seg) gikk forsterkeren og la seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble fra jordingen på forsterkeren har ikke noe for seg, med mindre du skal prøve et nytt jordingspunkt, noe som kan være en god idè. Prøv å jorde i setebeltefestet, det er som regel et bra sted. MEN, før du gjør noe som helst, så koble fra minusen på batteriet. Gjør så ferdig alle koblingene til forsterkeren, før du kobler minusen tilbake. Kan være lurt å være to da kanskje, iom at det kom røyk tidligere ;)

 

Det kan også være en idè å skru ut suben, og måle motstanden på den, bør være ca 4ohm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår