Gå til innhold

Alternativer til tectyl

Ranger emnet


kingoslo

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg er intr i et alternativ til tectyl. Ideelt hadde vært en understellsbehandling jeg kan fjerne uten å ødelegge lakk og grunning under, gjennomsiktig, og med evne til å dempe steinsprut. Finnes noe slik?

 

En jeg kjenner anbefalte å pense på fett. Hadde sikkert vært fint hvis det ikke blåser av når det blir 30*C og man kjører fort nedover veien.

 

En annen fortalte at det finnes gummibehandling man kan bruke (men jeg har ikke funnet det noe sted, heller ikke mer informasjon om hva det dreier seg om.)

 

Takk for det.

 

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinol er et alternativ til tektyl. Dinol har penetrerende egenskaper, som gjør at det trekker seg innover i plateskjøtene (det er ofte der de alvorlige rustangrepene begynner). Spesielt på eldre biler som allerede har litt rust i krinkler og kroker er det visstnok bedre å benytte dinol enn tektyl. Det de selger på Biltema er tektylbasert.

 

I Tyskland lages det et fettstoff under merkenavnet Mike Sanders korrosionsschutzfett. Dette må varmes opp til 70-80°C før det blir flytende og kan påføres med spøyte eller pensel. Det er brunt og har en fantastisk vedheft. Jeg har i flere år brukt det som beskyttelse på småbulkinger inntil jeg får somlet meg til å få skaden reparert på en skikkelig måte. Det sitter på i den verste saltlake og tåler selv børstevask i vaskehall forbausende bra. På varme sommerdager har det dessuten en viss pentrerende effekt (men det kan også dryppe ut av kanaler og lignende på skikklig varme sommerdager). For bruk som understellsmasse på steder med steinsprut (f.eks inne i skjermene) benyttes det ei glassfibermatte som er gjennomtrukket av fettet. Dette stoffet anbefales i flere gammelbilmilljø, bl.a av LandRover-folket.

http://www.4ward4x4.com/en/4ward4x4-hohlraum/

http://www.mike.british-cars.de/index.htm

 

Er du helt sikker på at bilen er helt fri for rust, skitt og fukt, inkludert inne i plateskjøter, kan den forsegles med (klar) epoksylakk. Dette må være en type som har en viss fleksibilitet, slik at den ikke sprikker opp når bilkarosseriet vrir seg (selv de stiveste bilene vrir seg litt under mekanisk påvirkning) og når metallet utvider seg i sommervarmen. Epoksy er en tokomponent herdeplast som kan legges på i såpass tykke lag at det monner på undersiden av bilen. Hvor klar epoksy kan være kan du blant se på såkalte epoksylaminerte trebåter og på ulakkerte detaljer i kullfiberarmert epoksy, som bl.a brukes innen racing (lett og sterkt). Poenget med en epoksyforsegling er å holde ute fukt, skitt, salt og oksygen. Rust er jo en oksydering av stål/jern, så en forsegling vil hindre rustangrep. Men da er det viktig også forsegle overflatene på innsiden og i alle hulrom.

 

Gammel motorolje er visstnok gode greier i krinkler og kroker, for å gi vedheft som understellsmasse har jeg hørt at noen har blandet motorolja med grease. Men miljømessig er denne typen behandling ikke å anbefale.

 

Hvis man kun beskytter steinsprutområdene under bilen (f.eks med plastinnerskjermer) og i stedet stadig holder undersiden gullende ren ved å steame bilen under regelmessig og sørge for god utlufting av kanaler og lignende, så er det faktisk mulig å la være å bruke understellsmasse. Det er vedvarende fuktighet på bart metall som er den største kilden til rust. Den vanligste grunnen til vedvarende fukt er oppsamlinger av skitt, og da spesielt skitt gjennomtrukket av vinterens saltlake.

 

En annen kilde til vedvarende fukt er stålplast som er lagt rett på bart metall. Stålplasten vil før eller siden trekke fuktighet og føre til rustangrep. Selv om det i alle Haynes-bøker vises at det legges stålplast rett på metallet er det bedre å sinkgrunne skaden først før stålplasten legges på.

 

Selv bilens lakk vil kunne trekke fuktighet, så hvis man ikke bruker annen behandlig så er det lurt å forsegle lakkoverflatene med voks/polish. Dette gjør altså ikke bare bilene blankere og finere, men det beskytter også bilens metall mot korrosjon.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel motorolje er visstnok gode greier i krinkler og kroker, for å gi vedheft som understellsmasse har jeg hørt at noen har blandet motorolja med grease. Men miljømessig er denne typen behandling ikke å anbefale.

 

Gammel/brukt motor olje er ikke å anbefale til slikt, da den er forurenset av drivstoffrester, kondens, syredannelse etc, skal en bruke motor olje, så er det best å bruke ny ubrukt motor olje.

 

Til TS, bl.a. Valvoline har mye fine produkter til slikt, både fargede og klare.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluid Film! Det er produktet for deg! Det er et ullfettbasert understellsbehandlingsmiddel som er gjennomsiktig, penetrende, rusthindrende, beskyttende produkt. Det brukes som belegg på innsiden av ballasttanker på skip, og er eneste beskyttelsen stålet har mot saltvann. Om du vil fjerne det kan du bruke høytrykkspyler med veldig varmt vann. Har kjøpt dette selv og det er billig og bra! Rettedal bilkontroll har det! http://www.bilkontroll.no/

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår