Gå til innhold

Kunne Varmluft ut ventasjon anlegg.

Ranger emnet

lordsmy

Anbefalte innlegg

Heia:)

Jeg har en a4 b5 og lurer på om noe kan være galt med ventilasjonsanlegget?

Den varmer veldig godt om vinteren, men nå om sommeren er det bare "pisselunka" luft som kommer ut, selv om det settes på Low på temperatur. Det spiller heller ingen rolle om AC-knappen er av eller på.

Kan det være at ventilasjonsanlegget er tomt for kjølegass?

Det føles ut som jeg kjører rundt i en sauna på 4 hjul :P

Endret av lordsmy

Volvo V60 2011 R-design T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har den kjølt før? eller har du nettopp kjøpt den slik at du ikke vet?

Er jo vanlig at den kjøler dårligere og dårligere etter hvert som kjølegassen lekker ut, er jo ikke sånn at den plutselig ikke kjøler, med mindre det er blitt en lekasje da. Er ingen ekspert på AC men er vel noen spjeld som skal endre posisjon etter hvert som man vil ha varme/kulde og dette kommer vel opp på vag-com(?) tror jeg ville kjørt en diagnose først, om tilfelle er at den bare har sluttet å kjøle, om du ikke får opp noe her (hvis evt feil skal dukke opp) så ville jeg ha testet om anlegge er tett. Har kjøleeffekten derimot blitt dårligere over tid ville jeg nok bare ha satset på å fylle opp. Om du derimot nettopp har kjøpt bilen/kjøpt den i fjor høst eller vinter slik at du ikke har bruk AC før nå ville jeg sjekket når den ble fylt opp sist, vet ikke hvor ofte dette skal gjøres men det er det helt sikkert noen andre som kan svare på, men om det er lenge siden ville jeg nok fortsatt ha satset på en oppfyling, evt sjekket for lekasjer først, slik at man ikke fyller på for så at alt skal lekke ut igjen hvis det skulle være en lekasje.

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skjønner rett så blir det ikke kaldt selv om du skrur den på kulde om vintern/når det er kaldt ute? Hvis dette er tilfelle så er det nok noen spjeld som ikke oppfører seg som dem skal. AC slutter vel å virke når det er under 5 grader ute og da skal det jo ikke være noe problem å få det kjølig i bilen selv om den evt er tom for gass/lekker. (Regner med at den da tar luft utenfra og blåser inn slik som på en bil uten ac(?))(er som sagt ingne ekspert på ac, så kan liksom ikke så mye mer enn det helt basic)

vet ikke helt hvor lenge du har hatt bilen, men ut fra svaret ditt så tipper jeg at du her hatt den en sommer eller to før og at AC var defekt den gang du kjøpte bilen?

Hvis den blåser antydning til kaldt med AC på, så er det nok lite gass igjen, er det hipp som happ om AC er på eller av så kan det jo være at den bare er tom, men kan jo også være et eller annet som har hengt seg. Du får jo varme ut så den fungerer jo i hvert fall litt.

som sagt før så ville nok jeg begynt med å kjørt en diagnose enten betalt et verksted/møller for dette, eller fått tak på noen som har utstyr og vil hjelpe:)

Ser det ok ut så er det vel egentlig bare å fylle på, kan jo være lurt å sjekke for lekasjer først. Går jo evt bare an å sjekke for lekasje og fylle på og droppe hele diagnosen for å se hva som skjer...kan jo henda at ny gass er alt som skal til:)

Til sammenligning så har modern en ford med ac, om du setter den på "1" på blåsinga er det ikke store effekten må opp på 2 eller 3 om det er veldig varmt og da blir det kaldt etter hvert, men tar litt tid. Her er det lite gass som er problemet da.

og når jeg tenker på det så kan det vel være AC-kompressoren som er kaputt, fader hadde dette i bilen sin for noen uker siden, og da kjørte jo han rundt i en sauna på 4 hjul som du kaller det :P

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja

Nei kunne hatt bilen i 3mnd selv.Men jeg kjøpt bilen av en i familen så kjenner til problem før jeg kjøpt den.

Tror nok det blir en time på verksted for å finne ut hva så er galt ja.

Det er ikke behageligt å kjører rundt på de dag solen står som mest :P

Endret av lordsmy

Volvo V60 2011 R-design T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...