Gå til innhold

Miljødiesel dreper små motorer?

Ranger emnet

Danieluh

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en 1,5 år gammel bil med 1,4 CRDi motor.

På vinteren når det er skikkelig kaldt har det ved to anledninger vinteren 2010 bare stoppa. Gassen slutter å respondere og bilen kveltes så fort den slutta å trille.

Det var mellom 20 og 30 minus begge gangene.

På verkstedet sa de det var vann på dieselen, og jeg fikk se en halvlitersflaske med vann i bånn. Også sa de at det er en sensor i bånn som slår inn motorvernet når den registrerer vann. Hadde fylt på Jet da bilen stoppa.

Nå i vinter fikk jeg ikke start etter at bilen hadde stått et par uker.

Den ville gå kanskje et halvt minutt på uvanlig lavt turtall, også kveltes den.

Det ordna seg da det blei mildere neste gang jeg var hjemme på perm.

På verkstedet der jeg kjøpte bilen sier de at de har vært borti problemet flere ganger.

De sier problemet er på små dieselmotorer generelt, fordi dieselen blandes ut med no miljøstoffer/miljødiesel eller et eller annet. Husker ikke helt hva han kalte det.

No lignende E85 som man blander i bensin elns. Han sa det gjør at dieselen fryser i dieselfilteret (blir voks), så bilen ikke får nok diesel. Jeg lurte på om det er noe de vil kutte ut på bensinstasjonene når de ser problemene. "Det blir vel heller mer og mer av det dessverre" svarte han.

Jeg har søkt en del på nettet, men får ikke opp et eneste relevant treff.

Noen som vet? Er det sånn at dieselen blandes ut mer og mer?

Og at det fører til at små dieselmotorer stopper på vinteren?

Det burde jo tross alt ha vært i media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider